herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
Som nämnts bör Du lägga på 40-50 till Din vikt. Du drar lätt rigg på en 120 men som jag skrivit tidigare tycker jag att Du ska skaffa Dig en bred bräda med större volym än 120 om Du vill ha tid i planing på vattnet.
Om vi talar om mer tid på vattnet så är det inte i procent utan istället frågan om hur fler gånger Du kan vara ute i planing. Om jag får gissa så kan Du med en bred bräda på 140-160 liter (med segel på 7-8 kvm) vara ute 3-4 gånger så många gånger som med en ordinär 120-litersbräda. På en säsong blir det många timmar på vattnet. Det kan ju vara särsklit intressant när man är lite grön?
Lycka Till
-
MÅNDAG – Såg att Ni lurade på Bruket på Muskö. Själv var jag där i fredags och då var det bra. I dag körde jag som vanligt av bekvämlighetsskäl på Horsan som tyvärr var usel. Däremot snackade jag med seglare som kört över Mysingen och där brallade det runt 10 m/s på eftermiddagen, så jag antar att Burket hade funkat. Hoppas Ni fick en bra dag norrut!
Vad gäller vågorna vid Bruket så går ju inte dyningen in om man inte kör ut mellan öarna och vidare ut på Mysingen. Som jag uppfattar det tar Bruket allt från SO till SV.
Om Ni vill ha plattvatten vid ost och nordost så brukar Horsfjärden vara bra. Man kör då i lä från Vitsgarn och Björnholmen runt Stora och Lilla Adamsskär. Ni kan utgå från Söderby eller om det finns något annat ställe norr om Söderby. Bränn över fjärden ca 1 – 2 sjömil. Innanför sundet mellan Vitsgarn och Björnholmen brukar det dra på i byarna utan chopp.
-
Fram till 13.00 blåste det för lite mellan byarna på Horsfjärden men framåt 14.00 ser det lite bättre ut. Värt ett försök!
-
Jag har en 2010 JP XCite 120 l som jag troligen kommer att sälja under säsongen, ev. med 2010 NP Evo 5.5 kvm.
-
MÅNDAG – Det gäller nog att hitta rätt ställe i dag. Det verkar blåsa sämre än utlovat inomskärs, så ett tips kan vara att söka fri kuststräcka någonstans. I yttre just nu ca 8-11, i inre södra ca 3-7.
-
JP XCite 130 är en perfekt freeridebräda som normalviktiga drar rigg på utan problem. Den planar hyfsat tidigt, är lättgippad, lätt kontrollerad och relativt snabb. Kolla gärna tester där den jämförs med andra brädor och Guy Gribbs Intuition om Gybes där man kör på JP XCite. Möjligen kanske Du ska ha en något större bräda beroende på vad Du väger.
-
Ursäkta men det låter som ett riktigt dåligt köp. Jag håller med tidigare talare. Om utgångspunkten är att Du vill få mycket tid på vattnet i planing så bör Du skaffa en betydligt större bräda. Om Du ska surfa i skärgården och är “normalviktig” så är väl 130 l ett minimum. Även med brädor runt 120-130 l så kan det tyvärr bli mycket plöja utan planing. Det är inte särsklit fascinerande att driva omrking på en liten vinglig bräda i dålig vind. Då finns det annat som är roligare: Köper Du en ännu lite större och bredare bräda (75-90 cm) med 7-8 kvm segel så kan Du få oerhört mycket fler roliga timmar på vattnet.
Kom ihåg – det blåser nästan alltid sämre än vad man någonsin kan hoppas!
-
FREDAG – Bruket levererade och jag förmodar att alla fick fina sydliga vindar upp till runt 8-10. 5.5 kvm var lagom vid Bruket.
-
STORT TACK JESTER – Jag lovar dyrt och heligt att följa Dina råd!
Mvh
Herr Pelegrin
-
JP SLW – Om vi utgår ifrån att vinden är klen och att den sedan ökar något men inte så pass att det räcker till planing. Man bedömer att vindökningen inte räcker till planing och därför finns inget skäl att falla av. Man bibehåller kursen på kryss. Ett vanligt misstag är att man skotar hem när vinden ökar. Med en bred planka typ SLW så ökas då kraftigt avdriften – man driver i sidled och tar dåligt med höjd. Istället för att skota hem behåller man seglet lite slackt skotat och pressar istället höjd genom att pressa (fotstyra) med den bakre foten samtidigt som man lutar kroppen lite framåt och utåt.
I planing med SLW så har man två varianter där den ena är att i lite långsam planing tugga rejält med höjd. Den andra är att ta rejäl fart och sedan pressa höjd men inte gå lika högt utan istället att gå på fart. Den senare varianten är mycket roligare och tacksam om man har långa repor att köra på.
Om Du kör med segel i storleken 8-9 kvm så fungerar en slalomfena på 60-65 cm bra. Originalfenan är svårare att pressa höjd med i lätta vindar.
-
HÖJDTAGNING JP SLW – Det tog tid innan jag kom underfund med hur man tar bra höjd i icke planing. I planing är det inga problem:
1) Kantställ inte mot lovart – kör plant!
2) Om vinden är usel – stå nära masten med en fot precis framför. Håll masten rak, med mycket böjd främre arm (på bommen precis invid masten) och skota med den bakre som Du håller nästan rak bakåt längs bommen. Masten är i detta läge mycket nära kroppen. En egendomlig ställning men det fungerar.
3) Om vinden är halvdan – hitta en posisiton med båda fötterna nära varandra bakom massten och mitt på brädan. Kör med lite längre hängseletamp och försök ha drag i seglet. Håll ganska tätt på bommen och försök maxa höjdtagningen genom att luta kroppen fram tillbaka samtidigt som Du för riggen fram och åter i brädans längdriktning. Du pressar höjd med bakre foten.
4) I planing är det lätt att ta höjd – stäng med seglet så gott det går, häng ut med axeln, titta framåt och pressa brädan aningens mot lä.PLANA MED JP SLW – Egentligen mycket enkelt:
1) Försök aldrig plana från kryss/halvvind.
2) Fall av rejält precis innan vindbyn.
3) I mycket lätt vind – försök plana innan Du går i främre stroppen.
4) I lite hårdare vind – kliv i främre stroppen och streta bakåt med kroppen. Kliv gärna i den bakre stroppen i tidigt skede men vänta tills Du har full planing på slör/halvvind.
5) Häng nedåt bakåt som en start på Wakeboard/vattenskidor.
6) Snabbast planing får Du genom att först hänga bakåt nedåt och sedan ställa Dig nästan upprätt (utan kastfall) för att sedan hänga utåt och pressa fart genom att ta all kraft med selen.
7) För att bibehålla planing när byarna dör- fall av något och kryp in ganska lågt under seglet med tyngpunkt på mastfoten. Du kan lyckas med detta trots att Du är kvar i båda stropparna.
8) När vinden ökar – häng i tidigt skede nedåt (gärna sittsele) så att Du kan upp all kraft i vindbyn. Se till att inte lova upp utan försök istället öka farten.Jag var ute i dag och körde SLW mot en som hade en freeridebräda på 140 liter. Vi hade likvärdiga segel på 6.5.SLW:n planade alltid först och höll alltid planingen längst när byarna ebbade ut. Maxspeeden var ungefär densamma.
-
TORSDAG – Härligt med vind! De flesta runt Stockholm måste haft en perfekt dag var man än körde. Horsfjärden bjöd på kilometerlånga repor i planing nästan helt utan chop. Det var så nära plattvatten man kan komma med vind uppskattningsvis mellan 5 och 10 och byar som höll bra.
-
Om Du har vanlig bräda (ej Formula) så är det en bra investering att köpa DVD:n Intuition om Gybes med Guy Cribbs. Där finns ALLT Du behöver veta!
-
TISDAG – Det var inte lätt att fundera ut vilket segel man skulle ta. På Horsfjärden var det byigt men ok för 6.5 mitt på dagen. Sedan dog det något och jag körde på 9.0 tills det dog helt. Sedan kom den åter med besked och jag var nöjd bara med att kunna ta mig tillbaka. Det hade nog fungerat för Dig från Söderby också, beroende på vid vilken tid Du var där. Fördelen med Horsfjärden är att kommer man bara ut så går det ofta att hitta bra ställen där det drar på, det spelar ingen roll om det är väst eller ost. Dock är det kanske svårt med brädor under 120 l då transporten kan bli bökig.
-
Oj då – finns det skärgård på Västkusten? På östra sidan i Stockholm har vi också en skärgård och där blåste det stundtals friskt på tisdagen. Ett tag runt 16-17 dog vinden tillfälligt men kom tillbaka med besked. 6.5 till 9.0 kvm fungerade bra.