Forumsvar skapade

Sida 167 av 181
  • herr-pelegrin

Medlem
    12 juli, 2011 vid 08:54 som svar på: sthlm tis

Jag kör som sagt mest på andra sidan o sk ut på Horsan nu. Du har säkert redan kommit iväg vid det här laget. Det kan möjligen vara lite för mycket väst för Bruket. Blåser gör det i alla fall.

• herr-pelegrin

Medlem
    10 juli, 2011 vid 20:04 som svar på: Kapellskär sö

Söndag em var sämre än lördag em. Det gick endast att plana i byar. På kvällen dog vinden helt. I veckan ser ti – ons bra ut och på to ska det blåsa ordentligt.

• herr-pelegrin

Medlem
    10 juli, 2011 vid 18:35 som svar på: blåsor på ny JP

Jag o min dotter har tre JP-brädor 2009-2010 och har inte råkat ut för något liknande-

• herr-pelegrin

Medlem
    10 juli, 2011 vid 14:49 som svar på: mast evo2 5,5

Mården – Enligt danske mästaren Nikolaj Kruppa går det minst lika bra eller bättre med X 6 400.

Vi ses i vinter på isarna! Du har inte fundrat på en Hiberna eller är det bara race som gäller?

• herr-pelegrin

Medlem
    10 juli, 2011 vid 14:35 som svar på: Fituna sviker inte

Klent med vind sö eftermiddag. Det räckte dock till planing i byarna:17 knop med 9.0.

• herr-pelegrin

Medlem
    10 juli, 2011 vid 12:07 som svar på: Fituna sviker inte

Kul med lite vind! På Horsfjärden blåste det upp på eftermiddagen men p g a andra engagemang missade jag dessa sena timmar! Senaste veckan har det blåst lör, sön, ons och lör. Avvaktar för att se om det drar på i dag igen?

• herr-pelegrin

Medlem
    9 juli, 2011 vid 09:03 som svar på: Tokig återfalls-surfare?

Det var ju ett bra erbjudande! Kanske något för den som vill göra en egen speed-bräda och laborera lite med scoop, rocker, outline samt dubbelkonkaviteter, v-botten kontra plan botten!

• herr-pelegrin

Medlem
    8 juli, 2011 vid 19:12 som svar på: Svart på vitt, de VA bättre förr!

Av de senaste 7 dagarna har 3 varit perfekta i södra skärgården; lördag, söndag och onsdag. Det kunde varit värre!

• herr-pelegrin

Medlem
    8 juli, 2011 vid 19:08 som svar på: Tokig återfalls-surfare?

Jag vet inte men det kan ha varit vanligare förr på 80-talet och början på 90-talet att man byggde sina egna brädor i styroform och andra material. Jag har ett lager med ca 7 hembyggen varav en, “Potemkin”, tagits över av min granne som fortfarande kör på den, 30 år senare. Det är fantastiskt med epoxy. Brädorna kan ligga ute i sol och ur och skur men de klarar allt.

Det tar ca en vecka att få klar en bräda med lite handledning föutsatt att man inte har tummen mitt i handen. Med de cellkärnor som finns nu behövs inga stringers utan det är bara att forma en block med hyvel och plasta i omgångar. Kanske något för dem som vill bygga ut brädparken…?

• herr-pelegrin

Medlem
    7 juli, 2011 vid 18:50 som svar på: Vågar man hoppas på helgen i Sthlm?

Du är inte den förste. Det går inte att komma ihåg alla moment när det väl blir aktion. Börja gärna med att ställa foten rätt så den pekar framåt och lite längre bak. Släpp sedan ut seglet helt, dvs skota inget med bakre handen och fall av rejält ned mot slör/läns. Se sedan till att få vind i seglet och häng med raka armar nedåt och tryck brädan framför Dig. Försök, om möjligt, från denna position röra Dig bakåt på brädan eller gör om proseduren igen och pröva att stå lite längre bak. Om Du bara tänker på att hänga nedåt och står lite längre bak kommer Du inte att kastas framåt!

• herr-pelegrin

Medlem
    7 juli, 2011 vid 15:07 som svar på: Vågar man hoppas på helgen i Sthlm?

Du är snart i planing. Inför första fallet var Du på gång och hade fallit av i vind, vilket uppenbarligen var nödvändigt i den relativt svaga vind Du körde i. Kastfall kan lätt undvikas. Titta på Guy Cribbs där Du ser:

Främre foten ska peka framåt!
    Missing Link!
    Dropp Your Guts!

Fall av, placera främre foten längre bak och se till att den pekar rakt framåt, luta ut riggen mot lovart, häng rejät nedåt bakåt (överdriv gärna rörelsen) och tryck brädan framåt så kommer Du att plananförutsatt att Du inte lovar under rörelsen! Det är ungefär som att starta på vattenskidor eller wakeboard. Testa gärna första gångerna utan att kroka i före planing.

• herr-pelegrin

Medlem
    6 juli, 2011 vid 21:33 som svar på: Vågar man hoppas på helgen i Sthlm?

HORSFJÄRDEN – Det blev några till repor senare på eftermiddagen och då hade vinden ökat något. Härligt med kilometerlånga vändor utan att vinden dör. Det måste varit fler som haft en perfekt dag på vattnet under onsdagen? Riktigt jämt drag hela tiden!

• herr-pelegrin

Medlem
    6 juli, 2011 vid 12:53 som svar på: Vågar man hoppas på helgen i Sthlm?

ONSDAG – Härlig dag på Horsan. Fin planing med 9.0 i långa och ganska jämna byar. Återigen skönt att segla i sol och värme utan våtdräkt.

• herr-pelegrin

Medlem
    5 juli, 2011 vid 07:33 som svar på: Vågar man hoppas på helgen i Sthlm?

Det kunde vara intressant att under juli föra noteringar över vilka dagar som medger planing och vilken minsta segelstorlek som krävdes. Jag tänkte föra bok för södra skärgården.

• herr-pelegrin

Medlem
    4 juli, 2011 vid 11:30 som svar på: Vågar man hoppas på helgen i Sthlm?

Henke – Jag tycker det låter vettigt det Du skriver, d v s att hellre kanske ha lite för stort segel än att stå och plöja och bara plana i de värsta byarna med ett mindre. Att vara överriggad hela tiden är ju dock inget att rekommendera men det var ju inte så Du menade. När det drar på och man är lite överriggad så upplever jag också att det är lättare att gå på höjd och sänka farten på så sätt så att man inte far fram okontrollerat på mellan slör och halvvind.

Man kan ju också skrota, dvs köra slackt skotat med lite längre hängseletampar. Då måste man istället försöka pressa ned brädan så att den inte går upp i vindögat eftersom den gärna vill lova.

Liten bräda och för stort segel är nog bara något för speed-proffsen och inget för vanliga dödliga. Man måste vara mycket rutinerad för att klara ett par kvadrats för stort segel på liten bräda. Man måste ju samtidigt se det så att man ska ha kul på vattnet inte bara pressa sig till det yttersta för att hela tiden se var gränserna går. Det är ju lätt hänt att man tar helt slut och får svårt att ta sig tillbaka. Det är ju busenkelt på en lång sandstrand med öppen kuststräcka men vädligt komplicerat i Stockholms skärgård där man så gott som alltid måste ta hänsyn till byig vind, att kunna ta höjd, att kunna balansera i usel vind, att vindarna kan vrida 180 grader inne i en vik osv osv.

Sida 167 av 181
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums herr-pelegrin

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.