herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
SÖNDAG – På Horsfjärden gick det att köra på ned till 6.0 med planing, inte hela tiden men som i går kom vinden alltid tillbaka. Riktigt choppiga vågor presterade nordan. Åter en bra dag med drag i seglen!
-
LÖRDAG HORSFÄRDEN – En fantastisk dag med vind, sol och 23-gradig vatten. Underbart att slippa våtdräkten. Efter 19 sjömil på vattnet från ca 11.30 är man rätt mör. Vind som pendlade mellan nord och ost. Körde kort stund på 6.5 men mest hela dagen på 9.0 och mestadels planing utom då vinden stundtals vred. Den kom dock alltid tillbaka! Flera sådana dagar, tack!
-
De som hade chansen att vara ute på torsdagen måste fått en fin dag. Underbar väder plus att det såg ut att bralla på en del inne i stan jämfört med tidigare dagar i veckan.
-
Tack för info – då vet jag var jag hittar boxarna!
-
herr-pelegrin
Medlem27 juni, 2011 vid 18:00 som svar på: Båtförare som verkar vilja köra ihjäl oss!STOR TEXT låter vettigt, kanske i kombination med, som Du sa billig soppa, men även kanske ölburkar och snygga bejbs. Skämt åsido så är det kanske möjligt att med exempelvis en enkel bild på en båt som kör rakt mot en bräda, med ett rött kryss över tillsammans med en STOR TEXT som förkunnar budskapet som bör vara kort och konsist. Det kanske t o m finns någon läsare av denna tråd som har någon idé eller någon kontakt som tillverkar dekaler?
Jag vet i alla fall en båtmack/sjökrog där jag skulle kunna sälja in idén med dekaler.
-
Det lite speciella med JP SLW är väl att den var först ut. Nu har det ju kommit en RAD 155 och så har Du Ultrasonic 147. Hoppas marknaden växer för det är ju ett mycket bra alternativ till Formula eftersom man inte behöver köra med stora dyra riggar. Dessutom går det ju att köra JP:n i hårdare vindar med mindre segel.
Under juli kommer jag att finnas på brädan i krokarna kring Horsfjärden. Skicka ett mail till Herr Pelegrin bara om Du har vägarna förbi.
-
herr-pelegrin
Medlem26 juni, 2011 vid 09:11 som svar på: Båtförare som verkar vilja köra ihjäl oss!Mr Jibe. Tack för tipsen. Vi kan väl fundera lite till. Det är ju inget hinder att uppmärksamma olika instanser på problemet. Men, som Du skrev, dårarnas starka sida är kanske inte att penetrera Båtnytt eller fördjupa sig i gällande föreskrifter. En gemsam nämnare för både motorburna dårar och icke dårar är dock bensinen. Kanske en dekal på båmackar…?
-
Titta gärna på en tidigare länk som heter Palnande lättvindsbrädor. Där har jag skrivit en del om mina första upplvelser med JP SLW. Den är perfekt för inomskärs- och Mälarsegling. Några poänger med brädan:
Planar lätt med 7.5-8.0 i 5-6 m/s.
Går som på räls på alla bogar.
Tar bra höjd så länge du planar. (Teknik krävs i icke planande läge.)
Väldigt lättseglad.
Stabil vilket gör att du slipper bada. Skönt på tidig och sen säsong.
Lättgippad
Om Din utgångspunkt är en vik med taskig vind så tar Du Dig alltid ut och in även om vinden avtar.
Du har en bräda som Du kan köra långt på. Du kan ta Dig till det ställe på fjärden där det blåser bäst.
Du får många roliga timmar på vattnet. Med ryggsäck med vatten, mackor, GPS o tfn klarar Du Dig länge.
Ett bra alternativ för vanliga sommarvindar då Du annars bara får vänta på vind. Ett komplement till annan form av vindsurfing.
Ett köp Du inte ångrar. -
Enda sättet att undvika planing med JP SLW!
-
155:an ser mycket intressant ut. Kul att det kommer fler brädor i hybrid-skiftet mellan stora freeridebrädor och Formulabrädor. Konstruktionen med två fenor är ju en annorlunda lösning!
-
herr-pelegrin
Medlem25 juni, 2011 vid 12:59 som svar på: Båtförare som verkar vilja köra ihjäl oss!Kjello – Det där lät som riktigt nära ögat och man kan anta att fiskarn hade någotn form av uppsåt i sitt omtöcknade tillstånd. Uppenbarligen fungerade vattenkuren som tillnyktrare och tankeväckare!
Mr Jibe – Jag kanske var lite otydlig. Jag menade om det fanns förslag på till vilka organisationer etc. man kan ställa en skrivelse till för att den ska få någon form av genomslag. Ingen här på Surfzone behöver självfallet skylta med något namn eller vara delaktig. Däremot är det bra med konkreta exempel som jag kan avidentifiera och använda i skrivelsen. Båtorganisationer, båttidningar etc kanske kan vara något…?
-
Det blåste över 20 i Landort och uppskattningvis lika mycket i södra skärgården. Dessutom väldigt byigt.
-
ÅRSTA HAVSBAD – När jag kollar Surfzone och ser diskussionerna vart man ska åka så får jag en känsla av att Årsta Havsbad är underskattat. Jag är där sommartid med båt ibland och blåser det normala sommarvindar tycker jag det trycker på ganska bra utanför badet. Årsta borde dessutom hålla för ganska många vindriktningar. Jag har sett att Mården kör där ibland. Av pratiska skäl kör jag på Horsfjärden lite längre söderut och från Muskösidan. Det är dock tyvärr klent med surfare på Horsan. De flesta vill säkert ha en ok strand att utgå ifrån och Söderby Brygga är väl inte det ultimata. Däremot är Horsfjärden bra på så sätt att kommer man bara ut en bit så går det att köra på alla vindriktningar bara man har en bräda med viss volym. Det finns flera fina draghål beroende på vindriktning.
-
När det blåser så här visar det sig vilka som kan konsten med att mislyckas med att förtöja. Har just simmat u i halv storm med rep för att lägga fast båt-nörds båt vid boj så att den osexiga klink-båten inte skulle krossas mot bryggan eller demolera grannens seglebåt. Det var det klassiska – Ankartampen löper mycket brant ned och halv bredsida mot Nordan. Då kan det bara gå på ett sätt!
I dag står jag över windsurfingen. Byigt och runt 20 är inte kul!
-
TORSDAG – Runt 12.20. Egendomligt fenomen – runt 20 m/s i Landsort och 6 m/s utanför Sandhamn!