herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
herr-pelegrin
Medlem23 juni, 2011 vid 09:02 som svar på: Båtförare som verkar vilja köra ihjäl oss!Ok, då har vi hamnat i ett läge där flera råkat ut för samma sak. Hårklyverierna kring väjningsreglerna kan vi lämna därhän eftersom utångspunkten för resonemanget varit vanliga motorbåtar och inte fartyg i farled eller båtar med motorhaverier. Samtidigt vore det värdefullt att få in fler uppfattningar i frågan!
Det går självfallet inte att genereraliser och säga att all båtförare gör si eller så. Det som är intressant är hur pass frekvent det förekommer att båtförarna kör mot brädan utan att ge en hint om att de sent tänker väja (eller låta bli att väja)! För de som råkat ut för detta är nog känslan gemensam – ett kraftigt obehag följt av ilska i kombination med vanmakt.
Om det skulle vara så att Ni i detta forum tycker att detta är något frekvent förekommande problem så kan jag ta på mig att sätta ihop några rader och skicka en skrivelse till lämpliga instanser, båttidningar och/eller Sjöpolisen. Det är då också av intresse att få in förslag till lämpliga mottagare.
-
herr-pelegrin
Medlem22 juni, 2011 vid 11:01 som svar på: Båtförare som verkar vilja köra ihjäl oss!Problemet är att ens egen kaxighetsfaktor påverkas negativt av ens utsatta situation. När man står där på brädan och fienden har en motorbåt så är det som att stå obeväpnad mot en pistobeväpnad man. Man är även begränsad i vad man verkligen kan göra. Att skrika och peka finger tillbaka kan ju ge viss självtillfredsställelse men det kan ju de facto även sporra en full och minst lika adrenalinstinn båt-dåre att verkligen klyva brädan i delar. Båtföraren har all POWER – Du har ingen alls!
Senast det hände mig följde jag efter båten med grabbarna in mot macken men vinden räckte inte ända längst in i viken så jag fick nöja mig med att blänga på håll. Med viss sannolikhet gick budskapet fram men jag hade å andra sidan kunnat ägna mig åt windsurfing istället.
Synd bara att det ska behöva hända! Vi kanske gemensamt måste mangla ut ett budskap på något sätt. Jag vet inte hur.
-
DVD:n är mycket bra och rekommenderas varmt! Tänk om man hade fått dessa tips när man gav sig ut på sin första hembyggda funboard på 80-talet! Det hade onekligen förenklat processen. Man får sig till livs även uppenbara exempel på de vanligaste misstagen. Gissa om man känner igen sig..?
Se och lär:
Missing link
Drop Your guts
Boomschaka
Moonwalk
Vision
mm mm mm mm -
Det är bara att gratulera till vindarna. Söder om Stockholm blåste det i hällande ösregn och när regnet upphörde dog vinden.
-
Aj då, då får Ni räkna med backvind i seglet – rena suuuget!
-
Bra råd från JAT och Kiropraktorn! Behandla skadan akut i enlighet med deras råd och skaffa ståbord på jobbet. Därefter finns inga genvägar om Du vill slippa besvär på sikt. Recpetet lyder:
STYRKETRÄNING – Helst på gym och gärna minst tre dagar i veckan året om och år in och år ut! Om Du satsar 1 till 1 1/4 timme per pass och gör upp en träningsschema så Du går igenom kroppen på dessa tre pass så kan Du förhoppningsvis fortsätta surfa i många år! Det är viktigt att Du kör muskelgrupper och inte kör samma pass varje gång. Det räcker om Du tränar en muskelgrupp i veckan.
LYCKA TILL!
Herr pelegrin
-
Det räckte precis för planing på Horsan men vinden kom aldrig upp i 7 utan låg vid 5-6 i byarna.
-
LÖRDAG – I och med att det blev lite momningare mitt på dagen ökade vinden något i södra skärgråden. Det kanske kan fungera för Er med riggar med volym. Hoppas det kan öka mot 7 m/s i alla fall! Gissar att det är ca 5, kanske 6 på Horsan.
-
Jag hade tyvärr lite längre tillbaka till jobbet – m a o blev det några flextimmar kastade i för lugnt hav. Nu är det dessutom nära nog total bleke. Vi får hoppas på helgen!
-
FREDAG – Prognos-tvivlarna fick helt rätt. Vinden höll inte måttet på fredagen. Jag testade i 1 1/2 tim och fick bara en halvdan repa i planing med 9.0 på Horsan.
-
Tack för tipsen! Jag testar både ock i helgen!
-
Jag håller tummarna för Er att det ska bralla på! Jag kan inte komma själv men har rekommenderat yngre familjemedlemmar. Det kanske blir något annat tillfälle att se lättvindsbrädorna “in action”! Det är lite knivigt med fenval på dessa om man vill få speed när det drar på. 60-66 cm fungerar utmärkt för att få upp SLW:n i planing vid lättare vind. Jag har kört på lite olika varianter men den har en tendens när det brallar att gå lite väl plant så det blir litet mycket våt yta. Det gäller även originalfenan. Man kanske skulle ha lite mer vinkel på fenan för att gå lite mer på häcken? Det kanske får eventuellt bli någon nyare Select-variant framöver.
-
7-10 mitt på dagen i Nynäsom Du pallar lite regn!
-
Det ar ju synd med helgen! Det har ju varit lite snack om dåliga prognoser och så har det säkert varit till och från men jag brukar stämma av lite på helgerna i södra Skärgården och SMHIS:s hemsida för Nynäshamn har stämt rätt ok. Jag kör på SMHI i kombination med Sjöfartsverkets Viva-sida tillsammans med visuell koll på Horsfjärden.
Ibland kan det vara värt att söka rätt på något riktigt draghål som fungerar år ut och år in. Det behöver inte alltid blåsa bäst vid pålandsvind. Ibland kan det dra på mer vid frånlandsvind inne i vikar än mitt ute på fjärdarna. En öppning – ett sund – mellan två fjärdar kan fungera, gärna om det trycker ihop litegrann. Långa passager eller stråk i sjöbrisens riktning brukar vara tillförlitliga.
-
Har Du någon bild eller test av XtraLight-brädan? Lite kul när det dyker upp efterföljare till JP SLW.