Forumsvar skapade

Sida 170 av 181
  • herr-pelegrin

Medlem
    16 juni, 2011 vid 18:26 som svar på: Var är vinden?

Jag är inte riktigt med…? I helgen exempelvis så var det bland de bästa helgerna hittills i Skärgården och en hel del åka har väl ändå varit möjligt sedan isen gick. Jag har dock inte haft kolI under denna arbetsvecka men i morgon fredag ser väl prognosen bra ut.

• herr-pelegrin

Medlem
    14 juni, 2011 vid 18:48 som svar på: 120-130 liter. era förslag på bräda?!!

Jag kanske missat något men sas det inte att det inte fanns någon X-Cite Ride till försäljning. Det ligger ju en 120 ute på Surfzone, Brädor säljes:

Freeride bräda som passar till de flesta. Fws Helt oanvänd. Utplockad 2011. Köpt på surfers.se Säljer då jag fått en bra deal på kites och tänkte prova på lite.. Ted … 124 Excellent 10,500.00kr 2011-5-30 14:42

• herr-pelegrin

Medlem
    12 juni, 2011 vid 18:31 som svar på: 120-130 liter. era förslag på bräda?!!

Bicless har i sin sista strof helt rätt. Man vill ju gärna framhålla att de egna prylarna är de bästa och att man därför har gjort ett riktigt val. Det beror på att KONSEKVENS har en stark drivkraft för västvärldens människor. Drivkraften är så stark att det i bland kan vara viktigare för människor att uppfattas som konsekventa än att handla rätt. Med andra ord – MAN GÖR SÅ SOM MAN SAGT ATT MAN SKA GÖRA och MAN GÖR SÅ SOM MAN TIDIGARE HAR GJORT! Om man t ex just lämnat in en V 75-rad så är man väldigt benägen på att framhålla att de spikar man satt är de rätta även om man kanske bara minuter innan bången lämnades ut höll frågan öppen och hade andra spikar på förslag.

Det är också ganska lätt att se tendenser på detta forum där man gärna vill rekommendera de prylar man själv använder. Självfallet gör jag likadant – så lita inte på mig heller! Det är väl tur att det även finns tester och erfarna relativt objektiva rådgivare!

• herr-pelegrin

Medlem
    12 juni, 2011 vid 18:20 som svar på: Stockholm fred/ lördag

HORSFJÄRDEN var precis som Österskär – KANON hela dagen! Fram till lunch var det ok med 9 kvm men på eftermiddagen drog det på bättre och då räckte det med 6.5. Ibland dog den lite men vinden kom hela tiden tillbaka och man fick långa repor tvärs över Horsan. Bland de bättre helgerna hittills!

• herr-pelegrin

Medlem
    12 juni, 2011 vid 18:14 som svar på: Båtförare som verkar vilja köra ihjäl oss!

Det beror ju självfallet på var man brukar surfa men det verkar ju hända en del incidenter lite här och var. Mardrömmen är ju det som Staffomania berättade om. Det är nog det jag fruktar mest – att man inte vet vart man ska väja och sedan fortsätter båten rakt mot brädan. Hinner man slänga sig åt något håll och i så fall vilket? Det är ofta värts när det inte brallar och man står och plöjer i sakta mak.

Det som tsss berättade om är ju rätt häpnadsväckande och beskriver nog det som man ibland upplever – att vissa inte har på sjön att göra överhuvudtaget. När min dotter var runt 15 och jag körde henne på wakeboard så behagade en båt-dåre köra precis bakom henne i samma fart som vi höll. Tänk om hon fallit just då..?

• herr-pelegrin

Medlem
    12 juni, 2011 vid 09:03 som svar på: Stockholm fred/ lördag

Det blåser enligt prognos med nordvästliga vindar över 6 m/s i södra skärgården! Det ser ok ut. Värt för Er att ge Er ut.

• herr-pelegrin

Medlem
    11 juni, 2011 vid 19:12 som svar på: Stockholm fred/ lördag

Då hade ni lite bättre drag i Österskär än på Horsan. Det lade av vid runt 16-tiden om jag ska tro grannen. Vi hoppas på söndagen!

• herr-pelegrin

Medlem
    11 juni, 2011 vid 12:47 som svar på: Stockholm fred/ lördag

HORSFJÄRDEN – Var ute några timmar mitt på dagen och hittade ett perfekt stråk på någon kilometer med ganska jämn vind som räckte för planing med 9.0. Det blåste kanske runt 5-6, ibland mindre ska erkännas, men överlag en kanondag med långa repor i full planing! Man kan förstå Formula-folket och hur mycket de kan få ut av begränsade vindstyrkor!

• herr-pelegrin

Medlem
    6 juni, 2011 vid 19:22 som svar på: sittsele teknik

Rom byggdes inte på en dag. Det tar tid att lära sig plana. Det är samma sak för alla som försöker. Beställ gärna Intuition med inriktning på Gybes från Guy Cribbs – där kan Du lära Dig massor! Kämpa på och lycka till!

• herr-pelegrin

Medlem
    5 juni, 2011 vid 20:28 som svar på: sittsele teknik

Ok – då kör vi för planing i stroppar:

Kolla efter tillräckligt stark vindby.
    Fall av rejält innan den når seglet.
    Skota ut rejält.
    Försök sakta fånga vinden och för masten i lovart.
    Se till att främre foten pekar rakt fram.
    Häng nedåt bakåt i bommen (överdriv rörelsen om det brallar rejält) och skjut brädan framför Dig.
    Kroka i (om Du inte gjort det tidigare) och rör Dig bakåt på brädan.
    Brädan bör nu plana. Farten ökar.
    Kliv i främre stroppen och skota hem – brädan tar fart.
    När den väl planar är den enkel att fotstyra. Sikta på halvvind till att börja med. När farten ökat kan Du hänga ut med axeln och titta i färdriktningen för att ta bättre höjd.
    Försök få i den bakre foten. Om det misslyckas – kör med bakfoten framför bakre stroppen.
    Skota hem och häng ut. För riggen bakåt och seglet ned mot brädan.
    Om vinden avtar något – kör i rakt upprätt ställning och flytta tyngden något framåt till nästa by.
    Om Du belastar mastfoten och faller av något så kan Du öka chanserna att bli kvar i planing.
    När vinden åter ökar i styrka – häng ut igen.
    Om vinden dör och Du tappar fart – se till att snabbt “hoppa ur stropparna” och flytta tyngdpunkten framåt.
    Fortsätt jobba på att ta höjd när Du inte planar.

• herr-pelegrin

Medlem
    4 juni, 2011 vid 20:05 som svar på: sittsele teknik

Låt utgångspunkten vara som det är mest – inte perfekta förhållanden – vinden är byig och åkningen växlar mellan plöja och plana, kanske mest plöja. Samtidigt måste Du ta höjd då Du inte planar för att kunna raca lite på halvvind och slör när vinden kommer. Prova följande:

Eftersom Du räknar med att inte plana hela tiden så kan Du ha ett utgångsläge med lite längre tampar. Du ska inte stå på tå för att kliva i!

Se till att fästena sitter lite löst så att Du kan flytta dem utmed bommen.

När Du ska ta höjd utan centerbord måste Du kunna köra löst skotat – flytta ihop fästena mot varandra, hellre lite för långt bak än för långt fram. Pressa höjd med bakfoten men skota inte in. Parera byarna genom att föra masten fram och åter och jobba fram och tillbaka med tyngdpunkten.

När det börjar dra i och byarna kan ge planing – dra isär tamparna så Du kortar dessa i förhållande till selen. Se till att att Du inte behöver kämpa med vare sig främre eller bakre handen. Får Du jobba med främre – flytta fram fästet och vise versa med bakre.

Får Du inget drag i seglet – flytta bak det bakre fästet.

Om vinden ökar så Du planar hela tiden – korta tamparna och för ihop dem på ordinarie vis. Tidigare rekommendation gäller bara när vinden kommer och går och Du måste ta höjd. Du ska aldrig känna att Du “hänger” i selen när Du inte planar. Jobba ut och ned med underkroppen för att få drag i seglet.

Om Du känner att byarna drar Dig med seglet och Du faller över seglet – prova att avvakta icke ikrokad tills vindbyn kommer. Fall av, öppna upp seglet, skota in försiktigt i vindbyn, “drop your guts” (häng nedåt bakåt med rumpan och överdriv gärna rörelsen), rikta främre foten rakt framåt och försökt så snabbt som möjligt, innan Du har fullt drag, komma i främre stroppen.

• herr-pelegrin

Medlem
    4 juni, 2011 vid 16:36 som svar på: Österskär lördag 4 juni

Det var ju trist när det brallade så lite längre söderut. Ni kanske kan testa Årsta Havsbad nästa gång det är tveksamt vid Dalarö. På insidan av Muskö har det blåst hela dagen. Först nu, runt 18.30, börjar vinden lägga sig.

• herr-pelegrin

Medlem
    4 juni, 2011 vid 16:14 som svar på: Österskär lördag 4 juni

I dag måste väl de flesta i Stockholmsområdet varit nöjda. Det har väl blåst upp till 9 från Sandhamn och ned till Nynäs. På södra Horsfjärden var det bra drag i byarna. En Hoobie-cat 18 välte uppochned. För att hämta centerbordet, som åkt ur, hoppade en kille i vattnet men kunde inte ta sig tillbaks till båten. Marinen fick undsätta (för andra gången vad gäller den båten) och bogsera in grabbarna.

• herr-pelegrin

Medlem
    4 juni, 2011 vid 09:06 som svar på: Hjälp mig välja Freeride bräda

Bicless – som gubbe jag är kliver jag i stropparna på SLW:n, lutar jag mig tillbaka och far iväg utan pump. (Det är klart att bredden och inte bara volymen är viktig för planing.) I dag brallar det bra i viken och jag ska strax ut på Horsan. Jag önskar Trevlig Helg med bra vind!

• herr-pelegrin

Medlem
    3 juni, 2011 vid 21:25 som svar på: Hjälp mig välja Freeride bräda

Maglu – Du har säkert mer erfarenhet än mig vad gäller olika brädor. Jag uttrycker mig nog kanske mer generellt och baserat på att jag tror att många nya åkare blir besvikna på sina surf-säsonger när mot höstkanten konstaterar hur lite planing man upplevt.

Det jag möjligtvis kan hänga upp mig på i Ditt resonemnag är att Du talar om helt andra segelstorlekar än vad jag gör, bl 9.8 kvm. Jag har hållit mig till 7.5-8.0 och menar att i vindar runt 5-6 m/s räcker då knappast en 130-liters bräda. Om man till en sådan grejar ett segel på över 9 kvm så är ju saken en annan…

Tänk bara på gängen i Klagshamn och Haga Park som väntat på vindar den senaste tiden. Samtidigt har det varit möjligt att plana i Stockholms skärgård med en dryga 150-litersplanka.Vindsurfing med liten bräda är toppen men väntan på vind är slöseri med tid. Ponera att Du har ett segel på 7.5 och en bräda på 150 och en på 120 – då bör man kunna ha ganska kul, eller hur?

Vindsurfing behöver inte vara antingen eller men om plånboken styr (=en enda bräda) och man vill bränna i 7-15 m/s så kan jag hålla med om att en mindre bräda kan vara att föredra.

Sida 170 av 181
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums herr-pelegrin

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.