herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
Från HORSFJÄRDEN rapporteras extremt byig eftermiddag med vindar gissningvis mellan 5 och dryga 10. Hade övriga lika byigt? Någon dag vore det angenämt med jämna 8.
-
Jag seglade mycket “sinkers” som de hette på 80- o början av 90-talet. Det var relativt smala hembyggen med liten volym och smal pin-tail-akter. Då som nu var det sällan vinden i Stockholms skärgård räckte. Det blev mycket plöja. Det krävs volym för att få ut tillräckligt med planing av en säsong. Alternativet är att man är en dagdrivare utan jobb som inte gör annat än hänger vid stranden. För oss som arbetar så är vi hänvisade till helger och semestrar. Det kan bli svårt att pricka int de ultimata förhållanden man söker. Beroende på plånboken så tycker jag att en storplanka runt 150-160 liter kan utgöra grund, sedan kanske en freeride på 120-130 l och en mindre för speed eller vad man nu vill ägna sig åt.
Jag har kört JP SLW 154 l sedan augusti förra året och fått massor med timmar i planing med segel på 8.0 och 7.5. Många gånger är vinden mellan syd och sydväst. Vanlig vindstyrka är mellan 4 och 6 m/s. Det blir alltid en del plöja även med stor bräda men med lite tålamod och vindkänsla så brukar man få ut något av dagen. Om man inte är alltför tung och har en planka på 150-160 l så kan man klara sig med ett segel mellan 7.5 o 8.5 och behöver då inte gå över till Forumla-prylar.
Om man bara sitter med ett alternativ – en planka på 120-130 l så hjälper det inte med 8.0 i normala sommarvindar. Man plöjer…
Om man bara kör det mindre alternativet under 100 l så får man än mindre tid i planing och dessutom mycket jobbigt harvande när vinden plötsligt avtar och man kanske ska plöja tillbaka till utångsläget någon km. De små plankorna är ju inte särskilt kul när vinden dör – eller hur…? Vid tillfälle ska jag dock ta ned något 80-talsbygge från vinden och testa med dagens fina segel. Någon som har en juste snabb fena som passar den tidens boxar?
-
VILL DU PLANA? Tag en dag som denna tisdag – en ganska typisk sommardag med vindar pendlande mellan SV och SO. Det blåser (på Horsan) cirka 5-6 m/s. Jag var ute och hade kul i planing med JP SLW o NP 7.5 V. Vad gör man med en liten bräda? Väntar på mer vind, eller gör något annat…? Om grejen är att få många timmar i planing så får man nog gilla läget och titta efter en kompletterande större bräda! Det blåser inte alltid tillräckligt ens för brädor på 120-130 liter.
-
Om man jämför cruisingmöjligheterna med exempelvis en JP 120 l och en JP SLW 154 l så är min gissning – obs bara en gissning – att Du ökar möjligheterna till planing under en säsong med 3-400 % om Du väljer SLW, åtminstone om Du har lite skärgård som stökar till förhållandena för Dig. Helt öppna förhållanden frändrar självfallet potentialen till planing med mindre bräda.
Jag håller med föregående talare – det beror ju på vad Du vill göra med Din bräda!
-
Lycka till – det är bara att söka vidare. Jag delade på en 130 med min dotter. När hon skulle segla på egen hand på annan plats hittade jag faktiskt en begagnad 2010 JP 120 l med NP V 8 7.5 förra hösten.
-
Titta på de tester som gjorts senaste åren på brädor med volymen 120-130. JP XCite står sig ganska väl – eller hur? Vill man ha en hyfsat snabb bräda, som planar lätt, är lättgippad men även klarar gropig sjö så anser jag att det är ett bra val. Det finns säkert fler som har åsikter men, som sagt, testerna talar sitt eget språk. Lycka till!
-
Om Du är sugen på lättvind – titta gärna på JP SLW på 154 liter och ett segel runt 7.5-8.0 att börja med. Då bör Du plana från 5-6 m/s.
-
PÅLANDS- och FRÅNLANDSVIND I SKÄRGÅRDEN – Mycket huvubry kring helgens vindar som på sina ställen kom och gick? Genom åren har jag märkt att det under vissa förhållanden inte alltid är bäst att gå ut med pålandsvind vid en stor fjärd. Jag seglar en del på Horsfjärden och går vid sydliga vindar ut med frånlandsvind. Det märkliga är att det då många gånger tar i mer i byarna nära land än långt ute på fjärden. Det kan skilja flera sekundmeter. Än mer förvånad kan man bli om man åker över till andra sidan där öppet hav ligger på och märker att det ibland blåser sämre där än inne på fjärdarna. Men, som sagt, helgen var nog lite speciell. Där gällde det att ha turen med sig. För egen del var vinden ok men masttoppen drog genom toppen på seglet och med det knöggligt och nedhasat ca 75 cm blev det mödosam kryss åter ett par km…
-
Mården – Kul att Du testade Bruket. Jag har hört andra som är intresserade att pröva ett för dem nytt ställe för sydliga vindar o ca 45 min från stan. Beträffande lördagen som var vindarna lite speciella. Söndag verkar bjuda på mer sydost.
-
LÖRDAG HELT OK – Hoppas Mården o övriga fick känna på lördagens vindar! En minst sagt byig dag på Horsan. Jag var ute i 5 timmar och fick uppleva hur vinden varierade. Stundtals var den helt ok med kilometerlånga repor i planing. Ibland verkade den dock vara på gång att lägga av helt men efter en stund så drog det på igen! Gissar att det blåste runt 8 som max, vridande mellan sydväst och väst.
-
LÖRDAG EFTER 16 – Stundtals helt ok i byarna i kanten på Horsan!
-
herr-pelegrin
Medlem8 maj, 2011 vid 09:21 som svar på: rek allround rigg sthlm freeride nybörjare nivå2-3Jag hade missat att Du nästan bestämt Dig i Ditt brädval. 160 l verkar helt ok med Din “sice”.
Beroende på Din plånboks storlek så finns ett par intressanta alternativ; UltaSonic 147 och JP Superlightwind (154 l). Jag kör på den senare och är mycket nöjd. Jag väger 77 och planar i runt 5 m/s med 8 kvm. Brädan är lättseglad frånsett att en ren nybörjare kan ha vissa problem att komma i stropparna som är placerade långt ut på den mycket breda (90 cm) brädan. Annars går den som på räls på alla bogar. Så länge man är i planing är det lätt att ta bra höjd men mindre lätt när man plöjer. (Viss teknik krävs då.) Fördelen med denna bräda jämfört med en Formula är att den går bra att segla med mindre segel under 6 kvm om det brallar lite. Med Din “sice” så borde detta kunna vara ett alternativ. Kolla gärna på nätet – JP:s hemsidan och Riks test av JP SLW.
-
herr-pelegrin
Medlem7 maj, 2011 vid 17:56 som svar på: rek allround rigg sthlm freeride nybörjare nivå2-3Jag har surfat i Stockholmsområdet sedan början på 80-talet och kan bara hålla med de som rekommenderar lite större riggpaket om Du vill få ut något av surfing i planing. Det blåser inte så mycket som man önskar. Visst är det kul att bränna på liten bräda i 10-15 m/s men hur ofta prickar man in dessa förhållanden när man är ledig? Med tanke på Din vikt bör Du kanske fundera på en bräda på 140-150 l och ett rejält segel på minst 7- 8 1/2 kvm. Annars kommer Du vid många tillfällen bara att plöja omking utan planing i optimistisk tro att vinden kommer att öka när Du är ute och harvar. Det är inte ens säkert att det räcker med 8.5. Du kanske t o m ska gå upp ytterligare. Det är bättre at lägga ned kraft och energi på att dra en stor rigg än på att vingla runt utan planing.
Windsurfing på liten bräda utan planing är måttligt kul. Optimist måste man vara men att med en dåres envishet år ut och åt in larva runt med 5.5-6 kvm ger inte mycket. Ett visst mått av realistisk inställning gör att Du får ut mer av denna fantastiska sport! (Självfallet måste Du komplettera med mindre segel för blåsiga dagar.)
-
Vad gäller vindarna bjöd inte påskveckan upp till mina förväntningar, särsklit inte på slutet. Jag fick dock några repor i planing med 7.5 på annandagen i max 6 m/s och toppade i 18 knop. Men var det inte någon som sa:
Vi hade i alla fall tur med vädret!
-
Kul med ett livstecken Trimmarn! Jag har inte helt kastat in handduken. Två dagar kvar på påskveckan med i och för sig dålig prognos men vem vet, undrens tid kanske inte är förbi. Hursomhelst har vädret varit fantastiskt (eller..?) Glad påsk!