herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
Påskafton kass – har vi satsat på fel sport, mina Damer och Herrar? Sekundmetrarna lyser med sin frånvaro dag efter dag…
-
Det ser som sagt inget vidare ut de närmsta dagarna. Möjligen kan Ni hoppas på att det någon dag tenderar bli som i går, fredag, då det brallade på mycket sent på eftermiddagen från ost. Runt 17-tiden och framåt räckte det för planing på Horsfjärden och då blåste det 10 utanför Sandhamn.
-
Inget drag i denna tråd… så heller icke i vinden!
Den långa fredagen bjöd på bleke fram till 17-tiden. Hann ut till 17.30 då det drog på ostligt 6-7 och fick några repor i planing innan den åter avtog.
Var det möjligen någon annan som fick drag i seglet? Vindriktningarna varierade ju under dagen och även strykan. Någon kanske hade lite flyt?
-
Torsdagen var kass. Vad den långa fredagen har i sitt sköte månde vara svårt att förutspå. Vindriktningarna är runt 10.15 ytterst varierande om man tittar på Vivakarta för Nynäs, Landsrort o Revenge. Optimisten kan ändå hotera styrkor på runt 7 m/s som dock inte toppar i dessa nivåer på Horsan där vinden inte tagit sig. Det blåser knappt någonting. Det lilla som drar är från norr.
-
Lycka till i Mälaren! Torsdagen ser dock beige ut. I Nynäs blåser det mitt pa dagen under 4 m/s och det är detsamma på Horsfjärden. Blir det inte bättre får man satsa på morgondagen som såg klart bättre ut.
-
I dag, onsdag, borde ju några fått tillräckligt med vind om man hittat rätt ställe. Det blåste uppenbarligen tillräckligt i Nynäs. Inomskärs hittade jag en repa i viken som räckte till planing. Ute på fjärden var det sämre.
-
Tack för tipset. Det fungerar ju även i datorn på:
http://vivakarta.sjofartsverket.se/
Jag såg att Nynäshamn uppdaterades och låg runt 7 m/s.
-
Väderstation ha, ha – jag får ta en fundrare… Tills dess den är installerad på utsiktsberget får vi ta det manuellt. Just nu är det byig vind vind på Horsan, helt i avsaknad av vita gäss. Kanske 5 eller möjligen 6 i byarna, därimellan kanske 2-4. Det verkar husrsomhelst ha ökat på under dagen.
-
Det ser lite bättre ut en halvtimme senare. Det börjar svaja i talltopparna.
-
GRATTIS BRÅVIKEN! Kul att Ni fick vindar i går!
Enligt SMHI kan vi hoppas på SV 6-9 i Nynäshamnstrakten under onsdagen. Jag kan konstatera kl 09.40 att det blåser max ett par m/s på Horsan men det har ökat något under sista timmen. Vi håller tummarna.
-
Tisdag – Prognosen stämde och vinden räckte inte till oaktat sjöbrisen.
-
Jag glömde tacka för lektionen om sjöbris! Dock har jag tillbringat mycket tid i skärgården sedan 1960 så jag inbillar mig att jag har hyfsad koll. Samtidigt är det ju rätt att hoppat aldrig får svika en vindsurfare…
-
Nu har Ni Er sjöbris men prognosen verkar stämma så den lär väl knappast räcka. Blåser det mer än max 4-5?
-
I södra skärgården är det bleke 09.45.
-
herr-pelegrin
Medlem18 april, 2011 vid 17:55 som svar på: Sailloft Cross, Traction eller North Natural?Jag kan bara hålla med Svenne – Mattias kan man alltid lita på!