herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
Vinden är minst sagt nyckfull dessa dagar. Det drog på ordentligt från norr mitt på måndagen och sedan avtog den men var stundals ok. På tillbakavägen tvärdog vinden 300 meter från land. Mindre kul! Sedan kom sjöbrisen från motsatt håll så det gick att ta sig tillbaks.
-
MÅNDAG MORGON – Nordan har precis dragit i gång i södra skärgården. Det går vita gäss i stråk över Horsan. Det bådar gott men man vet aldrig. Vindarna verkar vara lite luriga.
-
Rapport söndag Horsan: Morgonen för svag vind. Det blåser upp jag ger mig ut och vinden dör. Jag tar ett par timamrs paus. Det blåser upp. Jag väntar för länge men ger mig ut och vinden dör. Hoppas någon annan hade bättre timing! Får se vad måndagen ger..?
-
Jag provar mitt på dagen från Muskösidan. I går gick det bra över hela Horsan. I morse var det lite klent med vind men det verkar bygga på. Hoppas det räcker!
-
Enl SMHI Nynäshamn V 5-9 sö mitt på dagen. Västliga vindar drar bra på Horsfjärden, troligen bättre än Bruket.
-
Mr Jibe – Detta är saxat från Uppsala Vindsurfingklubbs forum:
“Ja det var riktigt kul idag!
Bevittnade några extraordinära händelser.
En Pirat-åkare körde i rena förskräckelsen rakt över en mindre vak med en massiv spinn out och vattensprut som följd. Killen och prylarna tog sig över vaken och han blev inte ens blöt om fötterna! Respect!
Silverryggarna bjöd också på underhållning i värdsklass. Mitt på fjärden frontalkrockade så att det sprätte gubbar till höger och vänster! Otroligt underhållande! ; ) “
-
Vi får väl se om det kan vara något för Trimmarn? Det är nog inte många som vågar. Kaxigt att göra det i vinterkläder. Mindre kaxigt i våtdräkt. Kanske läge för flytväst i alla fall.
-
Vi får se vad det blir nästa vinter – En tanke är ju att köra upp en Pirate-bräda i 40 knop på isen och sedan dra rakt över en isränna i planing på vatten och vidare upp på isen igen. Att Piraten planar vet vi sedan en kille i vintras körde över en öppen råk. En vattenskida kan ju lätt plana 30 meter sedan man släppt handtaget. Då fungerar det också för en Pirate över en isränna. Tydligen kan man få problem med spinn-outs med lilla meden så för “hugad hårding” rekommenderas den stora meden…
-
Det håller jag absolut med om! Ingen som helst tvekan! Det spelar nog ingen roll om det är isbräda, isjakt eller windsurfingbräda – det är fullt ös rakt igenom.
-
Mr Jibe – Då skulle Du sett Mården in action på blankis när det blåste småspik!
Mården – Grattis till repan! Jag har tittat lite efter bra isrännor men inte hittat någon bättre än den Du hade på film!
-
Jag tackar för tipset om Atan-skorna. Jag köpte ett par på Surspot under 400 kr och kompetterade med ett par neoprenshorts att ha under 5 mm-dräkten. Testade om värmen höll under fredagen vid Bruket och det gjorde den garanterat! Såväl fötter som mandom hölls varma!
-
Nog brallade det alltid! På Muskö blåste taket av Sjökrogen vid Mickrums Brygga invid Horsfjärden.
-
Intressant läsning med brädorna som utställnings- snarare än bruksföremål! Jag ser nog snarare mina brädor bruksföremål!
När jag byggde brädor på 80- och 90-talen hände det att man lackade epoxy-brädorna med 2-komponentslack vilket dock har en tendens att kunna flagna med åren. Det behöver dock inte bli så men frågan är varför man ska lacka överhuvudtaget?
Som parentes kan nämnas expoxyns förträffligthet och tålighet genom åren. Grannen tog över en av mina brädor som jag byggde tidigare delen av 80-talet vilket gör den till en snart 30-åring vid det här laget. Den har används under alla år sedan dess och dessutom legat utomhus den varma säsongen år ut och år in utan skönjbara förändringar. Fenboxarna har givetvis pajat och bytts men i övrigt har den tålt de flesta törnar. -
Det var modigt. Dimmar låg tät vid Bruket och jag vågade mig inte ut. Bortförklarade det hela för mig själv med för lite vind, för små segel i bilen samt inga varma våtskor. En del is hade drivit in vid sandstranden som stökade till ev. start. Det i sig bättrade på mina bortförklaringar. Ingen premiär således…
-
Vid intresse – kolla Tråden om Fituna med vägbeskrivning till Bruket som tar sydliga vind. Prognos ca 6-9 lördag.