herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
Från Muskö kan rapporteras att det varit plusgrader under natten. Isen ser rejät blöt ut. Jag vågar inte mig på att gissning hur säker/osäker den är. Jag skulle inte ge mig ut delvis beroende på att isen kan vara för porös för isbräda.
Vad gäller vinden – inga problem! Det brallar helt ok. I övrig dimma som lättar lite och ca 3-4 plusgrader.
-
Mården – Grannen var på gång ut på Horsfjärden i torsdags men jag har jobbat och vet inte hur bärig isen var. Vi kom ut på fredagskvällen. Isen ligger kvar men det är som sagt plusgrader och ytan är blöt. Jag får återkomma i morgon efter att ha kollat.
-
Kartan visar rätt plats för Bruket! Spotten har fått godkänt av isbäde-folket för några veckor sedan och vindsurfare förra helgen. Jag hoppas verkligen att ingen kommer att bli besviken!
Denna långa landsträckan innaför gör också att man vid vindar SO-SV aldrig behöver vara orolig att driva iväg utan alltid hamnar vid den landsträcka man startade vid, såtillvida man inte ger sig på den stora utmaningen – Mysingen – strax utanför.
Vissa hemvändande från Bruket har hittat en genväg som spar ett antal km…
-
Muskö – inte Mörkö! Spotten ligger på Södertörns Vindsurfingklubbs hemsida. Den kan tyckas ligga lite avigt till men det är som sagt inte långt från Stan. Vid varmare säsong kan man kryssa sig ut på Mysingen och har då rejäl sjö från öppet hav söderut. Inga arga grannar, lätt att parkera, lätt att ta sig ut, grunt ställe att vila på, minst lika bra som Björkvik, säkert ställe med mycket lång landsträcka innanför, möjligheter att ta med familjen sommartid, liten sandstrand för bad och klippor att sola på. Prova gärna och kom med ett omdöme. Mvh / Herr Pelegrin
-
Med den speed som vissa Piratebrädor kör med borde säsongerna kunna kombineras. En slalomvattenskida bär ju bra i 30 knop och släpper man handtaget glider man lätt 30-40 meter. Piratebrädan är brädare än en slalomskida och borde därför kunna bära en bra bit över öppet vatten. Någon körde rakt över en öppen råk utanför Bruket för några veckor sedan med en Pirate och det fungerade. Med start på is och sedan över vatten.
För säkerhets skull bör jag väl kommentera detta med att det är ingenting jag rekommenderar. Jag har heller inte för avsikt att testa själv och är mycket väl medveten om att det kan bli problem att ta sig vise versa, dvs från vatten åter till is.
-
Vad är problmet med att åka till Bruket på Muskö som är en bra isfri (sedan 1 1/2 vecka) spot för SV-SO? Ni åker under timmen från Stan. Nynäsvägen söderut. Tag vä vid Ösmo mot Muskö. Åk igenom tunneln och 5-6 km – därefter – tag hö i ett fyrvägskors mitt på ett stort fält. Följ den vackra slingriga vägen ett antal km tills Ni kommer ned till vattnet. Parkera vid vändplanen o bär grejerna i vägens förlängning till liten sandstrand o starta där. T h längre bort ser Ni en liten ö. Mellan den o land kan man kliva av brädan. Det är hyfsat grunt. Ni har en fin respa på 500 meter och bara några öar långt bort som ligger mellan Er och öppet hav söderut. Ett par grynnor finns men dem ser Ni säkert. Vad mer kan Ni önska?
-
Det var kul att höra! Bruket är helt ok spot, eller hur? Det var byigt för isbrädan på andra sidan Muskö – hur var vinden vid Bruket?
-
herr-pelegrin
Medlem27 mars, 2011 vid 19:18 som svar på: Isbräda inte kört för säsongen – HorsfjärdenMården – Allt är inte pengar, det finns nåt´som heter SPEED också, eller hur?
-
Jag har inget svar på Din fråga men ett råd:
Killen på bilderna har bara hjälm och ser i övrigt helt oskyddad ut. Skaffa en sats med knäskydd, armbågsskydd och handledsskydd på Biltema (nästan gratis)!
På vintern kan Du åka isbräda – samma teknik!
-
herr-pelegrin
Medlem27 mars, 2011 vid 12:58 som svar på: Isbräda inte kört för säsongen – HorsfjärdenJag fick 3 1/2 timme på Horsfjärden med bra men byig vind. Det räckte med 4.7 idag med och jag nådde 26.49 med Hibernan trots knögglet. Grannen fick en slörben med Isabellan rakt över hela Horsan. Det såg rysligt snabbt ut men jag vet ännu inte vad han nådde för speed.
Ni som åker Hiberna – vilka farter har Ni kommit upp i? Det känns tveklöst som riskfullt att köra över 30 knop även om medarna biter bra. Att det handlar om mod råder ingen tvekan om men vad händer med brädan i riktigt höga farter? Jag har inte råkat ut för släpp eller vobbling så länge man har bra dra i seglet och kan hänga ut. Om man dock faller av lite i full fart och står mer upprätt har jag märkt att att den kan vobbla aningens. Det kan i och för sig bero på fotställningen och inträffar nog inte om man har bakre foten i stroppen.
-
herr-pelegrin
Medlem26 mars, 2011 vid 19:34 som svar på: Isbräda inte kört för säsongen – HorsfjärdenOk – vi skrev inlägg samtidigt o jag missade det sista Du skrev. Lycka till på Värtan!
-
herr-pelegrin
Medlem26 mars, 2011 vid 19:30 som svar på: Isbräda inte kört för säsongen – HorsfjärdenGrannen var ute med 6.5 i fredags när det blåste småspik, han var ute i dag och är med stor sannolikhet ute på Horsan i morgon, Jag tvekar om det drar på 15 men gör ett försök. Är det mycket byigt så för jag svårt. Vi får se om Kinetic och Bicless vågar sig ut. Det är väl troligen sista rycket.
Vad gäller isen så behöver Du inte vara orolig. Det ska bli kallt i natt igen och då håller den. Sprickorna som jag har sett på Muskösidan är bara på någon dm och bara att köra över.
-
herr-pelegrin
Medlem26 mars, 2011 vid 15:43 som svar på: Isbräda inte kört för säsongen – HorsfjärdenGrattis till perfekt is – det gick ju undan, såg jag. På Horsfjärden var det helt ok även om det är knaggligt. Jag hittade dock en repa med ett par hundra meter bra blankis. Vinden tog i lite extra efter lunch – så det fanns inget att klaga på. Vad gäller farterna så spelar jag i en annan och lägre division, toppade med 24.86 med 4.7. Med Hibernan kändes det inte särskit angeläget att åka fortare under rådande isförhållanden.
-
herr-pelegrin
Medlem26 mars, 2011 vid 12:08 som svar på: Isbräda inte kört för säsongen – HorsfjärdenKommer precis från förmiddagspasset på Horsfjärden med Hibernan. Hållfastheten är det inga problem med. Det går att stå på rakt öve fjärden. Eventuella spricor är helt igenfrusna. Isabella eller Pirate är fungerar bäst eftersom isen är lite knagglig. Hibernan tar sig fram överallt men där är det att föredra att leta upp lite blankare partier om man vill pressa på litegrann.
-
herr-pelegrin
Medlem26 mars, 2011 vid 08:11 som svar på: Isbräda inte kört för säsongen – HorsfjärdenDet har uppenbarligen varit rejält kall under natten. I en mycket liten damm hade det frusit på så pass att isen bar. Det blåser några sekundmeter och solen skiner.