herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
Om Du går in på Konfen och tittar på inlägg under Planande lättvindsbrädor så hittar Du en del om JP Superlightwind. Även jag är återfallsvindsurfare sedan två säsonger och körde halva förra på JP:n. Den motsvarade alla förväntningar! Jag väljer nog bort tankar på inköp av Formularigg och kör även nästa säsong på max 8 kvm. Blåser det mindre än 4-5 m/s så kan man ju ha annat för sig än att stå på en bräda.
-
Nu är det väl hög tid för de snabba modiga Herrarna att med sina fina resultat kolla efter sponsorer om Ni inte redan är sponsrade över öronen. Det kanske bl a finns anledning att snegla på den tillverkare som gör speciella segel avsedda för issurfing men även på mer etablerade märken.
-
STORT GRATTIS till de fantastiska resultaten. Vad jag förstår körde Ni ändå på insidan av öarna och hade inte samma ytor som ute på Mysingen.
Isabellarekordet torde vara knäckt. Det låg väl strax under 110.
Hur är det med isbrädan? Vad är gällande rekord?
-
Länk av intresse:
-
NÅGRA FAKTA – MYSINGEN SÖNDAG
Om man utgår från Bruket så var det åkbart utanför Aspholmen som är en av småöarna i kanten på Mysingen. För Er som varit där så är det ön som de flesta isjakter åkte ut strax norr om.
TVÅ VARNINGAR
1) Det förekom en större spricka söderut och en norrut. Segmenten rörde sig under dagen och en av isjakterna kraschade i en spricka som gled isär ca 1/2 meter. Det var lite lurigt även för rutinerade åkare. Det är dock inte många stora sprickor men de förekommer som sagt.
2) Vissa av snöplättarna långt ute på Mysingen är inte helt säkra. Isen kan ha blivit mjuk under.
Ha gärna koll på hemsidor för DN-jakter och Isabellor.
Mvh
Herr Pelegrin
-
För Er som satsar på speed i veckan så ser prognosen mycket bra ut. Dagar med sol och friska vindar även in på helgen. Det gäller nog att passa på för det blir även varmare. Kolla gärna med proffsen inom Isabellagänget så att isarna är ok ute på Mysingen. I söndags var de långt ute men iskanten rör sig norrut och det snackas om sprickbildningar. Vi talar då om partier utanför öarna som ligger en bra bit utanför Bruket. Men som sagt i söndags körde de för fullt lång ut.
-
Kul med intresset. Jag summerar:
LAYDOWN GYBE
KLIVA FRAMFÖR MASTEN
STOR SVÄNGRADIE
DUCK GYBEVad säger Ni? Finns det fler idéer? Om vi kommer på några bra läsningar så kanske vi kan medverka till att minska riskerna.
Jag vet inte men en orsak skulle kanske kunna vara att: när man trycker hårt på läkanten så riskerar man att även svänga lite för mycket i slutet på gippen och att det blir backslag därigenom. Kanske skulle man plana ut svängen i slutet av gippen?
De som är duktiga (Classic m fl) kan om det blir backslag låta gippen övergå till en 360 men det är ju mer att rädda den uppkomna situationen. Att sträcka ut svängradien brukar kunna fungera. Classic m fl som gör snygga duckar kanske har någon uppfattning om ducken är lättare än vanlig gipp i bygig vind? Att kliva framför masten har jag sett på ex antal filmsnuttar. Finns det något inslag som visar detta eller laydown i full fart?
-
Tack Classic för bilderna. Vi får se om Du och Kinetic dyker upp nästa helg. Den som har koll på fredag kan väl meddela!
-
Den Isabella som var uppe i nästan 110 hade ev. en kortare notering på t o m 113. Kan tydligen vara någon form av rekord. Om inte 113 räknas så var det strax under rekordet som ligger mellan 109 och 110.
Söndagen var sanslöst bra med mindre elaka vindar än gårdagen. Perfekt åkning vid Bruket. Hundratals människor ute på isarna. En långfärdsskridskoåkare skadade axeln så helikoptern fick gör en utryckning. En annan gick igenom vid fyren vid Älvsnabben där man i en råk slog igenom med ett slag med ispiken.
-
En knappa halvtimme senare börjar det dra vind i talltopparna. Räkna med vind i dag vid Bruket.
-
SÖNDAG MORGON – Varierande prognoser från 5-9 NV eller N och upp till kuling för Norra Östersjön. Prognosen för i går sprack ju så det kan den väl kanske göra i dag med fast åt andra hållet. Om man tittar på hur det de facto blåser söndag morgon vid 08-tiden på Muskö så är det max ett par m/s. I går vajade träden på morgonen. I det är det stilla.
-
Vid Bruket på söndag behöver ingen åka själv. Det spelar ingen roll hur mycket det blåser. Entusiasterna är där. Vore dock skönt om det mojnat något…
-
Vinden tog i rejält framåt kvällen. Har nu mojnat något. Bra uppställ under lördagen. Man får fäl erkänna att agnarna sållades från vetet. En del åkare visade prov på STORT MOD under dagen.
FAKTA LÖRDAG – Vi märkte att det blåste rejält vid Bruket. Observationer kl 14:
Landsort 10 och 16 i byarna.
Stavnäs 10 och 17 i byarna
Sv. Högarna 9 och 18 i byarna.Det finns goda skäl anta att vindbyarna höll åtminstone 12-15 vid Bruket och på Mysingen.
De isbrädor som kört med GPS får självfallet själva lägga in farterna. En del personliga rekord har säkert slagits.
Vad gäller isjakterna så kom en av de gula Isabellorna upp i nästan 110 km/h ute på Mysingen.
Prognosen 24 tim framåt från mitt på lördagen visar på fortsatt starka vindar. Klass 1 -varning för Norra Österjön 14-16. Nord i morgon.
Bruket har väl sällan skådat så mycket isjakter, isbrädor och skridskoåkare.
Dagen bjöd som vanligt på en del dramatik med sönderkörda segel och vurpande isjakter. Hittils dock inga kända personskador.Mvh
Herr Pelegrin
-
FAKTA LÖRDAG – Vi märkte att det blåste rejält vid Bruket. Observationer kl 14:
Landsort 10 och 16 i byarna.
Stavnäs 10 och 17 i byarna
Sv. Högarna 9 och 18 i byarna.Det finns goda skäl anta att vindbyarna höll åtminstone 12-15 vid Bruket och på Mysingen.
De isbrädor som kört med GPS får självfallet själva lägga in farterna. En del personliga rekord har säkert slagits.
Vad gäller isjakterna så kom en av de gula Isabellorna upp i nästan 110 km/h ute på Mysingen.
Prognosen 24 tim framåt från mitt på lördagen visar på fortsatt starka vindar. Klass 1 -varning för Norra Österjön 14-16. Nord i morgon.
Bruket har väl sällan skådat så mycket isjakter, isbrädor och skridskoåkare.
Dagen bjöd som vanligt på en del dramatik med sönderkörda segel och vurpande isjakter. Hittils dock inga kända personskador.Mvh
Herr Pelegrin
-
LÖRDAG MORGON – Det blåser bra! Ta med “lilla seglet” om Ni har ett sådant. Annars är det sol och någon minus.