Forumsvar skapade

Sida 177 av 181
  • herr-pelegrin

Medlem
    4 mars, 2011 vid 20:30 som svar på: Ice-surf meeting 20110305 Muskö "Bruket"?
  • herr-pelegrin

Medlem
    4 mars, 2011 vid 18:41 som svar på: Ice-surf meeting 20110305 Muskö "Bruket"?

Ok. Jag får ställa klockan. Dyker i alla fall upp mellan 09 o 10. Synd på Bicless – kan Du inte ställa någon yngling i butiken? Det vore kul att se Dig live på en testbräda! Du kommer att träffa en del ansikten Du känner igen.

• herr-pelegrin

Medlem
    4 mars, 2011 vid 16:15 som svar på: Ice-surf meeting 20110305 Muskö "Bruket"?

RAPPORT BRUKET FREDAG – . Två isbrädor, två isjakter och ett antal långfärdsskridskoåkare. Vind omkring syd 5-8 och något byig. Rapporten från Landsort var sydväst 11. Isarna är lika fina som förra helgen och åkbara långt ut på Mysingen om man vill. Perfeket åkning för alla kategorier. “Snödynorna” på isen blir ett spännande inslag när man ska ge sig ut. Man får gå efter tesen planerad körning. Dynorna är så pass hårda att man kan gå på dem utan att sjunka igenom. Perfekt för Pirate att bara köra rakt över. Inga problem för Hiberna och hembyggen bara man är lite vaken och snirklar emellan. En bit ut finns stora rena isytor med bl a en fri repa på ca 500 meter där det bara är att stå på.

Prognosen för i morgon tyder inte på att det kommer snö som man tidigare annonserat. Vindprognosen var NV 7.

Hoppas uppslutningen blir god i morgon, lördag!

Mvh

Herr Pelegrin

• herr-pelegrin

Medlem
    1 mars, 2011 vid 20:02 som svar på: Ice-surf meeting 20110305 Muskö "Bruket"?

Yes box. Jag kollar läget under dagen på fredagen och lägger in uppgifter om förhållandena på fredag kväll på denna tråd.

• herr-pelegrin

Medlem
    28 februari, 2011 vid 17:05 som svar på: Ice-surf meeting 20110305 Muskö "Bruket"?

Om det blir nordliga vindar och inte alltför hårda byiga dylika så finns ju möjligheten att från Bruket bege sig en bra bit ut mot Mysingen långt från land. Om man kommer ut en eller ett par km från land så borde det blåsa ok oavsett varifrån vinden kommer. Risken är främst om det blir riktigt byigt. Vi vill ju inte ha några skadade åkare. Isen håller dock – det är inga problem.

Det går inte nu att gå ut från norra Muskö utan det är Bruket som gäller.

• herr-pelegrin

Medlem
    28 februari, 2011 vid 11:22 som svar på: Ice-surf meeting 20110305 Muskö "Bruket"?

Från Stockholm – kör Nynäsvägen till Ösmoavfareten. Kör vä mot Muskö genom tunneln och följ vägen 5-6 km till ett fyrvägskors mitt på ett fält. Tag höger och fortsätt denna ringalnde väg ganska långt tills Ni ser havet i en nedförsbacke. Tag vä i backen innan vändplanen så går det att parkera nära isen. Om det är mycket bilar går det också att ställa sig vid vändplanen och bära ut grejerna ca 100 meter över det parti is som är täckt med mer snö.

För de som vill ge sig ut en bit rekommenderas ryggsäck med fika o mackor. (Isjakterna brukar köra ut en gäng tillsammans och fika på någon ö i kanten till Mysingen.)

Jag håller tummarna för att det inte ska snöa något i veckan. Det vore kul med en lika fin helg till. På fredag kväll kan jag ha lite koll på åtminstone om det snöat något. Önskeläget är någon minus, inget snö och 5-7 m/s sydlig vind.

Det kan tilläggas att Bruket är en perfekt windsurfingspot för samtliga sydliga vindar. Goda parkeringsmöjligheter nära vattnet, liten sandstrand att starta från, tar vindar från syd-ost till syd-väst, inga arga grannar, i princip ingen båttrafik samt möjlighet att köra långa ben och kliva av på ett grunt område mellan en ö och land.

• herr-pelegrin

Medlem
    28 februari, 2011 vid 11:00 som svar på: Is-surfing Sthlm 20110226?

Precis som Kinetic framförde så är isen perfekt frånsett partier med “snödynor” som man kan köra mellan. Issörjan var ett parti långt ut på Mysingen där en svävare kört och tryckt ned isen. Ett par isjakter missade det här partiet och körde ned. Men som sagt så långt ut att ingen isbrädeseglare behöver bry sig.

Betr. “snödynorna” så tillförs ett moment för brädor á la Hiberna – slalomåkning. För brädor typ Pirate var det bara att köra över med bra grepp.

• herr-pelegrin

Medlem
    27 februari, 2011 vid 17:16 som svar på: Hur laga Starboard wood på bästa sätt.

Vill bara lägga till att “limkladdet” quick-epoxy visst fungerar på mindre skador och inte kladdar mer än vanlig epoxy. Det härdar blixtsnabbt så det gäller att veta vad man gör. Resultatet blir dock stenhårt. Det fungerar om man har en liten skada och har lite brådis. Vid större skador eller om man är osäker på att plasta behöver man självfallet mer tid på sig och då passar vanlig epoxy bättre.

• herr-pelegrin

Medlem
    27 februari, 2011 vid 16:57 som svar på: Testa vindsurfing på is eller snowkite i västerås

På söndagen var det perfekt vid Bruket. Fullt med folk. Det räckte med 4 kvm. Om det inte kommer mer snö så kan man utgå från att isen är säker framöver såtillvida det inte blir riktigt blidväder. Om Ni ska testa grejer så så passa på!

• herr-pelegrin

Medlem
    27 februari, 2011 vid 16:46 som svar på: Is-surfing Sthlm 20110226?

Om det kommer en busslast med holländare, många andra som vill åka långfärdsskridskor, ca 5-10 isjakter varav en körs av en man med handikap samt 3 hemtillverkade små isjakter alla go-cart så borde förhållandena vi Bruket duga. Särskilt med tanke på att det gick att köra långt ned mot Nynäs, upp till Älvsnabben och tvärs över Mysingen msetadlespå blankis. Men, som sagt, bara två isbrädor. Skön lagom vind som räckte gott trots bara drygt 4 kvm.

Det tar kanske max en timme från Stan till Bruket…!

• herr-pelegrin

Medlem
    26 februari, 2011 vid 19:09 som svar på: Testa vindsurfing på is eller snowkite i västerås

Vad jag kan se så blir det minst 5 m/s på Muskö i morgon, söndag. Har tittat runt lite på prognoser. Kör Nynäsvägen söderut. Tag av vä mot Muskö i Ösmokorset. Kör genom tunneln och 5-6 km till ett fyrvägskors mitt på en fält. Tag höger och kör ett antal km tills vägen tar slut vid havet. Vid avfarten ned i backen när man ser havet tar man vänster och hittar parkerade bilar som lastar ur för en bra dag. MV Herr Pelegrin

• herr-pelegrin

Medlem
    26 februari, 2011 vid 17:26 som svar på: Is-surfing Sthlm 20110226?

Jag åker till Bruket i morgon garanterat! Det var som sagt en utmaning och det gör inget om det blåser lite mindre i morgon. Det kan vara värt att ta med kameran och se hur mycket Du lättar när Du drar igenom snövallarna. Jag fick dock inte till det med Piraten utan håller mig till den andra brädan.

• herr-pelegrin

Medlem
    26 februari, 2011 vid 16:37 som svar på: Is-surfing Sthlm 20110226?

VART TOG ALLA KAXIGA UNGDOMAR VÄGEN? Tuff vind, is som marmor, snöplättar att köra slalom mellan, perfekt is utan snö längre ut, utmaningar hela tiden? Vilka är på isen vid Bruket? Mer än tio farkoster, DN, Isabella, hembyggd isbräda, Hiberna och Pirate. Mestadels medelålders och äldre män, med ett par undantag? Det knäcks revben, och det körs ned i issörja på Mysingen så det blir tvärstopp men det är inte ungdomarna som är vassast. Det är gubbarna.

• herr-pelegrin

Medlem
    25 februari, 2011 vid 18:22 som svar på: ISBRÄDA – Kört för säsongen?

Jag räknar med att vara vid Bruket runt 12 på lördag. Det har kommit ett par cm snö sedan förra helgen. Oklart hur det ser ut ute på isen vid Bruket. Det kan ha blåst bort men det återstår att se. För Pirate o brädor med lite högre medar bör det inte vara några problem- Mvh Herr Pelegrin

• herr-pelegrin

Medlem
    25 februari, 2011 vid 18:17 som svar på: Is-surfing Sthlm 20110226?

Jag räknar med att åka till Bruket och vara där runt 12. Det har kommit ett par cm snö sedan förra helgen men för Pirate bör det inte vara några som helst problem. För Hibernan hänger det på om det mesta blåst bort. Det brallar bra på fredagskvällen. Mvh Herr Pelegrin

Sida 177 av 181
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums herr-pelegrin

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.