herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
herr-pelegrin
Medlem22 februari, 2011 vid 17:45 som svar på: Hur laga Starboard wood på bästa sätt.Jag byggde också ett otal antal brädor på 80-talet. Nyligen lagade jag en betydligt mindre skada – modell 5 cm spricka på en ny JP XCite – med billig quick-epoxy och vanlig glasfiberväv som legat många år på vinden. Jobbar man snabbt med denna epoxy så är det inga problem och resultatet blir stenhårt. Sedan är det bara att slipa och spruta på lite färg. Mvh Herr Pelegrin
-
Ett gammalt sunkigt 6.0 från början av 90-talet där cambern gick sönder. Kanske byter jag till i morgon. Jag är lite rädd om sommarseglen. Mvh Herr Pelegrin
-
LÖRDAGEN – En fatastiskt vacker dag vid Bruket. En Isabella, en DN-jakt o en Hiberna. Vinden räckte bara för bra segling med DN-jakten som kom upp i fart. Hibernan tog sig fram men det hade behövts några sekundmeter till. Isen var dock perfekt och råkarna ut mot öarna höll mestadels ca 1 dm, dock lite tunnarna på vissa ställen. Iskanten gick ett par hundra meter ut på Mysingen. Det låg bara ett tunt lager pudersnö på isen. Jag kör i morgon också. Mvh Herr Pelegrin
-
Jag räknar att vara vid Bruket vid 12-tiden senast. Kul om Du dyker upp! Mvh Herr P
-
Fredag – PERFEKT IS VID BRUKET, MUSKÖ
I dag fredag meddelar grannen som är ute med isjakten på isarna utanför Bruket att det är pefekt 12 cm kärnis. Det finns råkar om 8 cm men de håller. Den snö som stundtals yr i Stockholmstrakten blåser bort i vinden. Förhållandena är perfekta för isjakt och isbräda. Som prognosen ser ut för lör – sö så verkar förutsättningarna bra, bara det blåser åtminstone några sekundmeter.
BRUKET är Muskös bästa surfspot för sydliga vindar. Kör Nynäsvägen söderut, ta av vä mot Muskö vid Ösmoavfarten. Kör vidare genom tunneln och därefter 5-6 km tills Ni kommer till ett fyrvägskors mitt på ett stort fält. Tag höger och kör den vackra slingriga vägen ett antal km tills Ni hamnar vid en vändplan nere vid havet. Ni har då en stor fjärd framför Er med fin is!
Mvh
Herr Pelegrin
-
NYTT HOPP!
Jag konstaterade eländet i helgen med mängder med snö på isen vart man än vände ögat. Dock finnes en strimma hopp. I vissa delar av södra skärgården hann isarna gå före kylan kom åter. Grannen påstår att det nu bygger på på utsidan av Muskölandet. För entusiaster kan det vara värt att kolla Bruket om några dagar! Isen var tydligen en blank spegel på söndagen men det krävs några cm till.
Herr Pelegrin
-
Jag startar som sagt från Muskösidan vid Mikrums Brygga men kommer Ni från stan borde det vara bra förhållanden vid Söderby Brygga eller Östnora.
Isen på Horsfjärden har uppenbarligen betydligt mindre snö än Drevan. Det liggar på sina håll max 2-3 cm och Hibernan, som är mycket låg, går igenom de flesta partier. För Pirate går det lätt med lilla fenan. För Isabella är det bara att tuta och köra över hela Horsfjärden. Folk har kört bil på isen. -
Tuffa byar på lördagen. Säkert upp till 15-17 på Horsfjärden. Prognosen visar på lite mindre vind i morgon. Det tackar vi för. Funderar på att ta ett par ben över hela Horsfjärden. Isen helt ok. Skulle var kul att se någon annan på isen när det är så bra föhrållanden..
-
HORSFJÄRDEN och MYSINGEN har bra isar. Grannen meddelade just att Mysingen var åkbar ut till Utö i går fredan innan en ränna bröts. Han snittade 60 med isjakten. Horsfjärden är som förra helgen, bara marginellt med snö. Passa på nu, gott folk, innan det kommer mer snö! I dag, lördag, brallar det på rätt ordentligt så det får bli ett litet segel med Hiberna. Mvh Herr Pelegrin
-
BRA IS PÅ HORSAN – stenhård men lite ojämn men inget hinder för att våga stå på i byarna. Perfekt dag för Hiberna. 6 kvm i något byig vind. Jag åkte på Muskösidan utanför Mikrum men det går säkert lika bra att utgå från Söderby Brygga på fastlandssidan. Jag gissar att hela fjärden är åkbar rakt över och kollade med några som borrat, ca 3 dm.
-
Lördagen den 22:a. Jag antar att det är bra isar på många ställen runt Stockholm. Jag ska testa vpå Horsfjärden i dag och utgår från Muskö. Riggat o klart. Isen ser ok ut.
-
TACK JESSE för Du tog Dig tid att formulera hur gippen med Pirate ska gå till. Jag har själv inte kommit i närheten av att komma runt. Jag har bara testat Piraten 2 ggr och insåg snart min begränsnig. Kan tänka mig att fart och mod är viktiga ingredienser för att komma runt och får testa Jesses manual nästa gång.
Det ser ju bra ut för helgen. För Er som inte kollat Isplanket – där kommer fortlöpande in bra israpporter från hela landet. Mvh /Herr Pelegrin -
Det gör jag gärna. Det som ligger närmast till hands är nästa helg. Som läget ser ut nu vid Mysingen, Kanada på Muskö, så har det regnat hela söndagen vilket gör isen mjuk. Grannen hade kört isjakt och det blev lite farligt i vinden när han i 60-70 blås riskerade åka in i partier som snabbt stoppade upp farten. Ute på Kanada är det lite trixigt att komma ned till vattnet eftersom man måste in på tomtområden där man inte önskar att obehöriga kör.
Vad gäller Horsfjärden så hoppas jag mycket på den. Där ligger dock betydligt mer snö än utåt Mysingen men den har sjunkit ihop till kanske bara drygt 5 cm på sina ställen. Om det får töa några dagar till, gärna med mer regn så kanske det även kan gå att köra där igen. Innan snön kom var det perfekta förhållanden. Till Horsfjärden kan man komma från Årsta Havsbad, Söderby Brygga och Östnora från fastlandssidan. Från Muskö kommer man ned på isen vid Mikrums Brygga. När isen var ok så var det dock några hundra meter ut från Mikrum. En isbräda, typ Hiberna, kan man dock ganska enkelt ställa i en vanlig pulka om man ska ta sig ut genom partier med mera snö.
Jag återkommer. Mvh Herr Pelegrin
-
KANSKE INTE KÖRT ÄNDÅ? I dag, lördag den 15:e, var isen ok vid norra Muskö vid kanten av Mysingen. Råken utanför på själva Mysingen höll 3 cm på fredagen och räckte inte för segling men en enorm yta innanför höll måttet med bar lite skrovlig is blandat med ytor med ca 1-2 cm snö. Jag fick några race på Piraten som inte på något sätt kan mäta sig med Hibernan men ok windsurfingkänsla ändå. Mvh Herr pelegrin
-
Vi får väl hoppas att tövädret öppnat upp för fina isar nu när det fryser på. Beträffande mina erfarenheter av att åka isbräda så är de noll vad gäller hemtillverkade varianter, jag har bara kört på min Hiberna eller min Pirate… Mvh Herr Pelegrin