herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
Vilken fantastisk is! Den var blankare än en spegel! Kul att bli överbevisad när man stack ut hakan. Det är naturligtvis som föregående talare sa – skridskomedarna måste vara v-slipade. Det går inte med skridskoslipning. Möjligen får jag väl skylla på att det var någonting ditåt jag menade.
Såg att isen på Mysingen kan bli bra om det får frysa till lite. Ingen snö, hård och mjuk is varvat. Grannen gissar att det går att utgå från Bruket på Muskö efter ett par dagar med minus.
Mvh Herr Pelegrin
-
Tre argument mot Veteranens förslag till skridskomedar:
Vad gäller de simpla Isabella-jakterna så kör de med mycket väl slipade järn, där funkar inte skridskoskenor.
Såg en videosnutt där några grabbar försökt sig på en isbräda som troligen hade skridskskenor som medar. Den fungerade inte alls utan slirade runt i sidled.
Visa ett enda inslag på Ytube eller annanstans där skridskomedar funkar på en isbräda!
Mvh
Herr Pelegrin
-
Innan Du börjar bygga så tror jag att Du bör göra en rejär research på Nätet så att Du inte upprepar andras tidigare misstag. Kompetens finns säkert att få via Linsurf i Linköping eller UVK i Uppsala. Jag köpte min Hiberna sedan jag fått klart för mig hur oändligt många moment det var att ta hänsyn till. Hibernan är snabb, lättgippad, livsfarlig (utan skydd) och fantastisk kul att segla. Det bör inte var mer än max 5 cm nysnö på isen annars “plogar” underredet en stoppande snömassa framför sig. I Uppsala såg jag att någon tillverkat högra medar till Hibernan och det kan ju vara en idé om snödjupet tilltar.
För denna säsong så ser det minst sagt öken ut. I Stockholms skärgård är snödjupet mellan 40 och 60 cm och de tidigare fina isarna är nu bedrövliga.
Mvh
Herr Pelegrin -
Tack för tipset. Jag vallade faktiskt brädan inför säsongen. Att jag inte kom iväg berodde säkert på att snön var riktigt klibbig men kanske även på brist på omvallning. Jag får ta nya tag.
-
MINA HERRAR
Kan det vara så att Ni är optimister i överkant. Det kanske inte är möjligt att segla i tjocka snölager utan halv storm i ryggen. Isbrädor kanske behöver is och inget annat. Möjligen kan en Snowfer vara något. Om inte blir det kanske att ploga för hand…
Herr Pelegrin
-
När snön som på nyårsdagen var aningens tung (runt 0 grader) så var det omöjligt att komma iväg på Pirate-brädan trots vind på ca 6-8 m/s. Den stod som fastkörd i 2 dm snö och rörde sig inte på fläcken.
Intressant det där med tekniken hur man bör beslasta isbräda jämfört med windsurfingbräda. På Hibernan uppfattar jag det som att jag får bäst fart när jag stänger helt med riggen bakåtlutad och en ganska upprätt ställning med något mer belastning på bakfoten i stroppen än på den främre på mittkanten. Detta kan gå trots att det ibland känns som man hänger ut snett framåt för att motverka lutningen bakåt med riggen.
På Piraten så är det ju i princip bakmeden man åker på och jag antar att trycket ska ligga på meden men inte för mycket i sidled eftersom man då kan få släpp när man kör in i tjockare lager med snö. Det kan bli fina vurpor på rygg och nacke!
Jag vet inte vad övriga tycker men överlag får jag känslan av att man bör stå ganska upprätt och mer trycka framåt med fötterna än som vid windsurfing belasta fenan med press i sidled? Har man för långa seletampar så är det svårt att hålla riggen upprätt och då är enda alternativet att hänga ut för mycket.
Jag har dock bara två säsonger isbräda så det vore kul att höra vad övriga har för uppfattning.
Mvh
Herr pelegrin
-
Perfekt! En fyrhjuling med plog – det måste vara det ultimata! Kunde inte någon rik donator prestera en dylik tingest för denna fantastiska is-sport? För någon frisk entreprenör kanske det t o m skulle finnas pengar att göra, dvs utföra plogning på beställning. Det gäller ju bara att se till att isen håller för tingesten, i övrigt skulle nog entusiaster kunna lägga en slant till en plogad bana. För Hibernan och motsvarande räcker det med en yta av två fobollsplaner för att få ut något av åkningen.
Mvh Herr Pelegrin -
Oj då, jag missade att det fanns intresse för Horsfjärden på Nyårsafton. Det var ju synd. Hoppas det går fler tåg och att det inte kommer att snöa som man förutspått. Jag var bara ute en kort runda vid 14-tiden och då blåste det för klent men det var inte mer snö än att det hade gått med Hibernan bara det hade blåst 4-5 m/s. Möjligen var det bättre tidigare på dagen. Grannen har idéer om Bruket på Muskö där isen nu ligger utåt Mysingen. Jag återkommer med rapport om snö- och isläge.
Mvh
Herr Pelegrin
-
Fortsatt bra förhållanden på Horsfjärden onsdag och torsdag även om vinden på torsdagen bara räckte till och från. Noterade att Pirate-brädan går säkert över hårda iskanter och kan köras lite tuffare än Hibernan när man är osäker på underlaget. Men ska man se på vilken bräda man får ut mest av så är ju Hibernan outstanding men tanke på hur lättgippad den är samtidigt som den ger en mer hisnande känsla när det bär av i full fart.
-
Tisdagen den 28:e blåste det äntligen på Horsan, runt 5-6 m/s vilket räckte bra med 6 kvm och Hibernan. Nära Muskölandet hittade jag ett område som var i det närmaste snöfritt så det var bara att tuta och köra. Förvånansvärt lite folk ute på isarna men det kanske finns andra lika bra ställen…? Grannen med isjakten går och väntar på att Mysingen ska lägga sig som i fjol men än så länge duger Horsan. Trist om det kommer mer snö till nyår.
-
Jag glömde lägga till att det under senare delen av julhelgen kom några cm snö som fördelat sig ojämt på Horsfjärdens is. Under Annandagen fanns dock större partier med bara marginellt med snö. Om det bara blåser så går det nog med både Pirate och Hiberna, bara man letar sig fram till lämpliga partier. /Herr Pelegrin
-
Den 26:e och 27:e var det lite klent med vind på Horsan (Hårsan) men tisdagen har prognosen 4-7 så det borde räcka. Det gick redan på juldagen att utgå från Årsta Havsbad, enligt Isplanket. På Muskö-sidan är det inga prolem. Isen är ok flera hundra meter ut. Glöm inte dubbarna! Mvh /Herr pelegrin
-
STORT TACK för info. Formula är lite ett kapitel för sig där uppenbarligen mycket hänger på draget i det riktigt stora seglet. Jag får ha allt detta i åtanke till nästa säsong men blir givet redan nu sugen på ett större segel till JP:n. Runt 10 kvm verkar ligga på lagom maxsegel för den brädan. Jag förstår verkligen vilken feeling det måste vara att nå höga hastigheter i låga vindregister och får själv antagligen inte ut maximalt med mitt 8 kvm utan cambers. Däremot har jag en mycket lätthanterig rigg. Som sagt – Tack för briefingen! Mvh /Herr Pelegrin
-
Tack för tipset med hängselestropparna. Jag ska testa att flytta dessa bakåt i hård vind. Det är nog som Du säger att man får tuta och köra och skota hem istället för att slacka på skotningen. Mvh /Herr Pelegrin
-
Ok, det verkar vara lite skillnad på Formulabrädor och JP Superlightwind eftersom den senare fungerar som en freeride eller slalombräda med mindre segel medan Formulan kräver större segel för att man ska få ut rätta känslan. Lite märkligt eftersom JP:n är konstruerad som en smalare Formula…
Med skrota menar jag fenomenet att man får sådan kraft i seglet så det är är svårt att skota hem så man far omkring utan full kontroll med slackt skotat segel. Det vinnande konceptet är väl att ändå försöka skota hem fullt men det kan som sagt vara svårt när man är rejält överriggad.
Jag hoppas kunna testa JP:n med ca 10 kvm nästa säsong för att se i hur lågt vindregister den kan gå upp i planing. Med 8 kvm så uppskattar jag att trösklen ligger vid 5-6 m/s.Mvh
Herr Pelegrin