herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
En fundering jag har är hur man hör Formula-seglare beskriva hur de använder 10 kvm segel i vindar runt 10-12 m/s. Hur får Ni upp riggen ur vattnet? Är det inte bättre att gå ned i yta så Ni slipper skrota? Med J P Superlightwind har jag inga problem att gå ned i segelyta. Jag har seglat den ned till 4.7 kvm och det var ingen skillnad mot en freeride JP:n visade inga konstiga tendenser.
Denna fantastiska varma lördag körde jag i Södra Skärgården med 5.7 vilket var lagom i byarna. Allstå – vad händer med en Formula när det blåser mycket om man går ned i segleyta?
Mvh
Herr Pelegrin
-
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av Formulasegling med stora segel utan har gått från sinkers på 80-talet till Freeride på 130 liter 2009. Jag köpte en JP Superlightwind i somras och var möjligen först i Sverige på brädan. Det ska väl sägas att det finns inga undermaskiner som planar med 7 kvm i 3 sekundmeter. Tanken med mitt köp var att klara varierade vindar i Stockholms skärgård och inte behöva vänta på unika tillfällen, särskilt sommartid då det kan blåsa klent. Formula var inte aktuellt med tanke på att jag upplevde det som besvärligt med de stora riggarna så det blev istället denna hybrid.
Vitsen med JP:n är att kunna plana tidigare och få ut mer av säsongen. Om vi tittar på plus och minus där vi börjar med det negativa:– Det tar ett tag att lära sig att ta höjd i icke planing;
– Fenan som följer med kan behöva kompletteras med en djupare;
– Brädan “halvplanar” inte som en längre salombräda. Här är det antingen eller!
– Rätt svår att göra snabba slag med men inga problem om man låter det ta lite tid.+ Tidig planing. Jag kör 8.0 med 66 cm fena och planar lätt utan vita gäss;
+ Lätt att hålla planing mellan byarna. Pumpning känns överflödig;
+ Mycket lätt att ta bra höjd i planing;
+ Stabil vilket innebär att alla manövrar blir enkla;
+ Ungefär samma känsla i planing som på en freeridebräda;
+ Lätt att gippa med;
+ Lätt att hantera på alla bogar – höjdtagning – halvvind – slör – läns;
+ Många fina timmar på vattnet utan vattenstarter och annat bök;
+ Känns riktigt snabb;
+ Går mycket bra i krabb sjö;
+ Relativt enkelt att komma i stropparna;
+ Fantastisk feeling när man kommit i stropparna och drar iväg!Ni som seglar Formula känner säkert igen känslan!
Mvh
Herr Pelegrin
-
Om Du är i valet och kvalet finns ett bra mellanting mellan slalom och Formula. Googla på
J P Superlightwind så har Du kanske hittat en bräda för lite mindre segel. Jag har skivit flera inlägg på Konfen under rubriken “Planande lättvindsbrädor”. Brädan är toppen!Mvh
Herr Pelegrin
-
Snacket kring lättvindsbrädorna dog tydligen ut. Ska jag tolka det som att JP Superlightwind står i en klass för sig eller…? Under fredagen var jag ute i 5-8 m/s och fegade lite med 5.7 eftersom det såg ut att blåsa rejält i byarna. Det var dock en missbedömning men det blev en hel del åka i alla fall. Mvh / Herr Pelegrin
-
Många entusiaster har försökt bygga isbräda men vissa säger att det är svårt att få till ett bra resultat, troligen för att en novis har inte alla parametrar klart för sig. Efter en rejäl research förra året lämnade jag hembygge-projektet därhän. Etablerade färdiga produkter på marknaden är annars Hiberna från Lettland och den andra varianten Pirate som saluförs av Surfspot. Jag tror det inför ett ev. bygge kan vara värt att kontakta mångåriga erfarenheter vid Uppsala Vindsufringklubb (UVK) som har egen hemsida! Själv köpte jag en Hiberna förra året och den är fantastiskt kul att segla men det får inte vara för mycket snö på isen då Piarate kan passa bättre. Den senare är dock inte lika lättsvängd. Som nybörjare måste man bylta på sig ordentligt med skydd, ex,. hockeybrallor, knäskydd, armbågsskydd, hjälm mm. Isen är tyvärr lite hårdare än vattnet och det går garanterat undan! Jag har kört Hibernan mot isjakter och de går lite snabbare men det är inte så väldigt stor skillnad. Innan Du går vidare bör Du kolla olika varianter på nätet och snacka med killarna i Uppsala! Lycka till!
Herr Pelegrin
-
I södra skärgården var det löjligt byigt under söndagen men hittade man öppet vatten så gick det att hålla planing på i bästa fall repor på någon kilometer. Vinden måste har varierat mellan ca 4 och upp till kanske 10 m/s. Jag fegade lite med 5.7 på JP SLW men det gick åtminstone lika fort som grannen som körde AHD 145 med 6.5. Mvh /Herr Pelegrin
-
MINA HERRAR
Om någon skulle bevivla Herr Pelegrins goda omdöme – läs gärna andra uppfattningar om JP Superlightwind:
http://69.64.75.65/forum/showthread.php?t=9081&page=2
Mvh
Herr Pelegrin
-
Skidsport har inte brädan. Kontakta Surfers i Varberg. De kan importera den från Danmark! Mvh /Herr Pelegrin i Stockholm
-
LYCKA TILL MED DROPPEN och vinden på Gotland!
Her Pelegrin
-
PERFEKT SÖNDAG I SÖDRA SKÄRGÅRDEN!
För en gångs skull stämde prognosen och vinden låg i topp mellan ca 7-11. JP Superlightwind med 5.7 kvm för dagen formligen flög fram. Jag och grannen på min hembyggda 30 år gamla slalombräda i epoxi körde i kapp. Det visade sig att utvecklingen gått framåt och JP:n gick hem med segern trots att slalombädan körde med 6.5 kvm och mycket mindre fena. JP:n gick uppskattningsvis ca 5 knop snabbare. JP:n tar också mycket bättre höjd i full planing. När man väl är i position i stropparna och har stängt med seglet så går den som på räls vare sig man kryssar, kör på halvvind eller slörar. Lite sjö är heller inga problem trots bredden på 90 cm. Vill man hoppa är det bara att trycka till litegrann i motsjö. En annan angenäm upplevelse är att den är enkel att länsa med sele. På samtliga bogar går den såeldes spikrakt. Det är bara på kryss i icke planing som det krävs teknik för bästa höjdtagning. För en som inte vill vingla kring plöjandes på smal bräda måste JP:n vara ett perfekt alternativ särskilt som den inte bara duger i det lägre vindregistret utan går lika bra med mindre segel i vindar runt 9-10. Jag har genom åren gjort några bra köp och det här är ett av mina absolut bästa!
Mvh
Herr Pelegrin
-
herr-pelegrin
Medlem25 september, 2010 vid 07:59 som svar på: köpt 100L bräda lite att ta vatten över huvudet..Det bör vara vingligt om Du väger 100 kg och står på en 100-litersbräda. Det är utgångspunkten. Då kan Du inte heller för tidigt belasta någon kant utan får försöka hålla jämn balans i sidled.
Vad gäller lovningen så är det svårt att veta Din teknik. Grunden inför planing är att Du under inga omständigheter får skota hem initialt. Balansera på brädan med slackt skotat segel tills dess att Du har ordentligt drag i seglet. Försök att föra ut masten i riktning lovart. I takt med att Du försiktigt skotar hem så rör Du Dig bakåt på brädan. När den väl planar tar Du Dig i stropparna och först då kan Du skota hem rejält och börja hänga ut. När Du sedan för riggen bakåt ned mot brädan ökar farten ytterligare. Du ska dock aldrig forcera processen! Kliver Du bak för tidigt och skotar hem så lovar brädan och Du tynger ned aktern!
Om Du har mastfoten långt bak kan Du testa att flytta fram den så långt det går. Det kan underlätta och Du minskar däreigenom risken för känslan av att brädan går tungt och fladdrigt på aktern utan full planing!
LYCKA TILL
Herr Pelegrin
-
Hur går det för “Gammal räv” på Droppen? Jag var ute en vända i dag fredag på JP:n och fick några repor i planing men inte många. Det blåste klent men ser bättre ut i lördag sen eftermiddag. Mvh Herr Pelegrin
-
herr-pelegrin
Medlem19 september, 2010 vid 09:05 som svar på: Hur lär man sig segla 90 liters bräda?Kör på strand med pålansdvind så Du slipper tranportsträckor på vatten i icke planing. Det är jobbigare att segla liten bräda i icke planing än istroppat i selen! LYCKA TILL /Herr Pelegrin
-
Seglade i Södra Skärgården under lördagen med korta repor i planing med 8 kvm och ska nu ut på söndagen. Ser ut att blåsa runt 6 i byarna. Mvh Herr Pelegrin
-
Mycket intressant. I avvaktan på valresultatet är nog DROPS-bedömningen topp ett på intresselistan. Hoppas Du får många fina timmar i planing! Det ser ju ut att blåsa bra i helgen. Var seglar Du? Mvh Herr Pelegrin