herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
Tack för tipset. Tar mig en funderare! Mvh Herr Pelegrin
-
MINA HERRAR
För oss som missade eller valde bort tisdagens vindar så fungerade det faktiskt bra även på onsdagen förutsatt att man hade tillräcklig segelyta. Jag hade min bästa dag på JP Superlightvind med repor i planing på ca 1 km med 8 kvm. Det blåste ca 6, kanske 7 m/s som mest. Funderar över hur fort det kan gå – något tips om billig/bra GPS?
Mvh
Her Pelegrin
-
JP Funster är säkert ett mycket bra nybörjaralternativ och för den som vill ha mycket planing. Det är svårt för mig att jämföra den med JP Superlightwind eftersom jag inte testat Funster men däremot JP X-Cite på 130 liter. Jag skulle kunna tänka mig att Funster kan vara lite enklare i icke planing och kanske lite snabbare i halvplaning än Superlightwind som normalt sätt inte halvplanar utan mer sticker iväg direkt från plöj till planing. I vind som inte medger planing är en lite längre bräda snabbare än Superlightwind, så t ex en bräda jag byggde 1981 med helt plan botten och ca 75 bred. I planing är dock JP:n toppen. Hade några fina race fre-lör-sönd, bla ett helt ben i planing över stor Stockholmsfjärd. Det blåste ca 6 m/s.
Mvh
Her Pelegrin
-
JP Superlightwind:
DYR – Ja, strax under 17.000:-
ÖMTÅLIG – Definitivt inte. Brädan håller mycket hög kvalitet och är inte ett dugg ömtåligare än andra brädor, exempelvis min andra JP-bräda på 130 liter. Jag förstår inte uppfattningen att denna bräda skulle vara skörare än andra. Det finns inga som helst belägg för det. Jag antar att det bara var en gissning från en som inte ens hanterat brädan utan bara sett den på bild.
NYBÖRJARE – Brädan är myckte lättseglad och stadig så för en nybörjare bör den vara perfekt.
PLANING – Det vi alla är ute efter erbjuder denna bräda. Om man exemeplevis köper ett Balde Blaze på 8 kvm med lätt mast så har man ett lätthanterligt paket som passar för vindar 5-8 m/s. Det ligger för övrit en ny video från Asien på bärdan i full fart.
FÖRSLAG – Börja med en JP Superlightwind och komplettera sedan med en mindre bräda för vindar från 10 och uppåt.
LYCKA TILL
Herr Pelegrin
-
Kontakta Surfers I Varberg och beställ en JP Superlightwind Pro Edition. Du får volym, planing, en lättseglad bräda, snabb i vindar 6-9 m/s. Läs mina inlägg i Surfzone och titta gärna på Riks test samt JP:ss hemsida.
Mvh
Herr Pelegrin
-
MINA HERRAR – Forts. JP Superlightwind
Jag försår tillfullo Formulagängets tillfredsställelse med att kunna utöka möjligheterna till planing när det annars skulle vara ett evigt plöjande. Om man ser på den senaste månadens förhållanden i Stockhoms skärgård är det inte många timmar man fått planing med en vanlig slalombräda.
I fredags var det dock perfekta förhållanden för hyrbiden JP Superlightwind och så även i går, måndag. Vinden har pendlat mellan ca 5 och 7 m/s. Jag har införskaffat ett mycket lätt segel på 8 kvm utan cambers. Med denna stadiga bräda och detta lätthanterliga segel behöver man inte lägga onödig kraft på att hantera vinglig bräda eller jobbiga upphal av seglet. Kraften kan istället koncentreras på det många är ute efter nämligen upplevelsen i planing. Återigen vill jag propagera för fördelarna med JP:n när det inte går vita gäss på havet. Om vinden ligger på 3-5 m/s och det kommer en by på ca 6 m/s så faller man bara av litegrann och pressar igång den med fötterna. Det går lätt att komma i stropparna och väl där med stängt segel så kan man bihålla planingen även efter vindbyn. Om man faller av litegrann så ligger man ofta kvar i planing tills dess nästa by kommer.
Jag har kompletterat brädan med en slalomfena på 66 cm. Höjdtagningen i planing är otrolig jämfört med vad jag är van vid. Även detta förhållande gör att man får ut mer av seglingen eftersom man får mycket tid att köra race på slören när man utan problem tar upp allt på nästa bog.
Vindsurfing är inget antingen eller! Det är självklart så att man bör ha en mindre bräda i vindar i över 10-12 m/s men varför inte ha kul när det blåser runt 5-7 m/s istället för att besviken vända hem efter att i optimistisk anda väntat på den vind som aldrig behgade dyka upp. Det blåser sällan så mycket som prognoserna förutspår, i alla fall inte i Stockholms skärgård.
JP:n är extremt lätt att hantera. Gipparna kan förmodligen en relativt oerfaren åkare lära sig efter några gånger på brädan. Vill man ha bekväm hantering så föreslår jag ett lätt segel mellan 7.5 och 8.5 kvm. Då får Ni garanterat många fina timmar i planing.
Vid tillfälle ska jag försöka testa brädan mot en slalombräda runt 130 liter i vindar 7-10 m/s. Jag har ingen GPS så jag vet ännu inte vilka farter jag uppnått, bara att det känns som det går rejält fort. Återkommer med fler rapporter!
Mvh
Herr Pelegrin
-
MINA HERRAR
Forstättning avseende JP Superlightwind… Det var någon som inte ville ha bra vind. Jag håller inte riktigt med. Helt ok att segla JP:n i bra vind och vi kan kanske börja med det:
ca 8-9 m/s
Seglade JP:n i gropig sjö i 8-9 m/s med 8.2-segel och fick en riktig resa. Jag var naturligtvis överriggad och fick jobba lite för att hålla ned den i vind men det var inga problem med spinnouts eller dylikt. Brädan går som sagt som på räls. På väg in på sista repan pressade jag tydligen riggen lite väl hårt vilket fick som följd att masten gick av med en riktig smäll. Söker nu begagnad 4.90-mast till min vänlige granne som lånat ut den brutna till mig.ca 6 m/s
Seglade JP:n på platt vatten med ca 6 m/s i byarna med 8.2-segel. Den planar utan problem och är lätt att hantera. Det är bara att falla något och kliva bak på brädan utan att pumpa. Jag uppskattar att ett segel mellan 7.5 och 8.5 bör vara tillräckligt för normal sjöbris på östkusten om man vill ha planing.Enda svårigheten jag hittills konstaterat är höjdtagning i riktigt svag vind. Då får man hitta en teknik med rätt slackt skotat segel eftersom avdriften annars kan bli stor. I planing är det dock lätt att ta höjd.
Mvh
Herr Pelegrin
-
MINA HERRAR
Herr Pelegrin väger 76 kg. I helgen väntas bra vind i Stockholms skärgård så jag får återkomma med fler rapporter kring JP Superlightwind.
Mvh
Herr Pelegrin
-
Som sagt – Ni kan få ut mycket av denna bräda och då får man väl väga in när man överväger om det är värt att lägga ut några extra tusenlappar för alla extra timmar i planing. Man kan ju också väga in att man sparar in på utgifter för enorma segel. Har man redan segel upp till 6.5-7.5 så kan man klara sig i vindar kring 6-7 m/s. Jag får lov att återkomma när jag testat brädan med grannens 8.2-segel i lite lugnare vindar.
Mvh
Herr Pelegrin
-
MiNA HERRAR
Jag har just, som kanske första svensk (?), testat min JP Supelightwind 90 Pro Edition som verkar vara den enda i sitt slag – en hybrid mellan slalom och Formula. Den ligger på JP:s hemsida och är testad på Riks. Den är på 154 liter, 237 lång och 90 bred med en aktre undersida med utfasningar som på en del Formulabrädor.
Sedan början på 80-talet har jag byggt epoxibrädor som framåt början på 90-talet blev allt smalare och tunnare. Efter för mycket plöjande utan planing i Stockholms skärgård la jag ned men tog upp vindsurfingen igen förra året. I somras fastnade jag framför inslagen med JP Surpelightwind och beställde en via Surfers från neil Pryde i Danmark.
Har nu i 8 timmar testat brädan i ca 6-7 m/s i byarna med Sailoft Traction 6.5 kvm. Vid tillfället gick inga vita gäss men jag gissar att det var max 7 i byarna. Brädan kommer lätt upp i planing när man kliver bak med bakre foten. När man sedan kliver ut på kanten ökar farten ytterligare. När man kommit i åtminstone främre stroppen och börjar stänga ökar farten ytterligare och man flyger fram i den förhållandevis lätta vinden. Brädan är extremt lättseglad när man är van vid vingliga slalombrädor. Den går spikrakt dit man vill och tar ok höjd på kryssen i planing, dock något sämre när man plöjer. En viss teknik kräfs för höjdtagning i dålig vind eftersom brädan har kort linje i vattnet. Fullfartsgippar är inga problem men radien blir större än med en liten bräda. Man planar dock hela vägen runt om man inte klantar till det på slutet.
Jag har också under 2 timmar testat brädan i 8-9 m/s med ett segel på 4.7 kvm. Samma sak där. Den planar lätt och sticker iväg och känns ungefär som en slalombräda fast inte lika livlig. Lätt att hantera bara man kommit i stropparna som sitter ganska långt ut på kanten i förhållande till en vanlig bräda.
Man kan med lite teknik lära sig segla brädan utan några plurr. Med ett segel på 7.5-8.5 är jag övertygad om att man kan få en lång planingssäsong framför sig utan att köpa Formulagerjer. Detta är bland de bästa köpa jag gjort!
Mvh
Herr Pelegrin