herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
TACK VINDSÖKAREN – Jag är inte klar med surfingen än på flera år, hoppas jag, men har också gjort som Du och ställt om till läge ISBRÄDA. Förra säsongen gav 36 loggade ice-sessions och kanske 5-10 ytterligare.
-
GRATTIS TILL 100 – 1) och 2) påvisar på ett åskådliggörande sätt vad vindsurfing handlar om!
Om Du tar bort 1) så har Du issurfing i ett nötskal!
@malibu 742089 wrote:
Insåg att jag för ett tag sedan passerade 100-seshgränsen. Egentligen är det nog närmre 120 kanske, men på de senaste två åren är det lite mer än 100. Det känns ganska grymt! Två saker slår mig:
1) Hade jag vetat att det var så jävla svårt hade jag nog skitit i det!
2) Hade jag vetat att det var så jälva kul hade jag börjat betydligt tidigare!Så, ett litet grattis till mig! Hade hoppats på att sätta gippen innan 100 men den är så nära nu så jag får väl vara nöjd med det 🙂 (Och jag får erkänna att jag har slarvat lite med att träna på det…)
-
AlltidXX – Det var bland det mest underhållande jag sett på länge! Vi förstår vilket slit det var och sedan blir man glatt förvånad när Du kör med fullt spett!👍👍👍👍👍
-
Tack Björn, bra tips och instruktiv film.
-
Måndag – Kl 12.15. Ostvinden har avtagit inomskärs men det vajar ändå lite i träden.
-
Ha, ha, tack för den här tråden! Själv var jag ju som trådstartare tvungen att gå in och kolla så det blev ju fel direkt. Någon matematiker kan väl tillsammans med en analytiker försöka reda ut det här. Av intresse är ju då om man på statistiska grunder kan få fram en variabel(@) som visar hur många procent av trådbesökare som kan behärska sin nyfikenhet, à la Mården, ställt mot de som inte är disciplinerade för fem öre och skoningslöst kollar av tråden ytterligare en gång.
X = De strikta som gick in i tidigt skede innan svaret skrevs, men ändå inte öppnar tråden igen.
Y= De som gick in i tidigt skede samt ytterligare en extra gång för att kolla svaret.
Z= De som upptäckte tråden efter svaret och där nyfikenhet eller disciplin inte spelar någon roll, såtillvida inte ytterligare ett svar dyker upp och förstör allt.(X – Y)@ + Z = A
A = antalet besökare i forumet
-
Lördag – Kl 09.15. Det blåser klart bättre i inre södra än i går eftermiddag. 13-16 m/s i Nynäs men betydligt mindre inomskärs. Det kändes klart svalt ute med bara dryga 4 plusgrader.
-
Tack för info! Kul att höra att man inte är helt fel ute när man kör elrör till mallar för outlinen på isbädorna.
-
Kort fråga – Om Ni inte har någon grundmall, vad använder Ni för att skapa en snygg, väl avvägd, outline? Trälist, elrör eller annat?
-
herr-pelegrin
Medlem19 oktober, 2016 vid 21:03 som svar på: Går det att få tag på någon godkänd GPS längre?Det finns väl de som är nöjda med den här (nedan). Min egen GT 31 hänger med men är ute främst efter något i klockformat som pallar att sitta på armen kalla vinterdagar utan att få spel. GT 31:an brukar ju inte lägga av men kan hänga sig om det blir rejält med minus.
-
herr-pelegrin
Medlem13 oktober, 2016 vid 15:50 som svar på: Deans film med WR 10 s, grym timme och distans!Mården satte ju tidigare det inofficiella WR i toppspeed på Glan. Den här filmen är väl någon vecka senare på samma sjö. Det var +15 m/s och rejält blött på isen. Så genomblöt har man nog inte varit någon gång efter issegling.
-
I och med att Du laminerar med glasfiber så lär det ju räcka, förutsatt att inte brädan blir för lång. Det händer rätt mycket med svikten om man man gör en bräda på ex. 170 istället för 140 cm. 12 mm ger ju en förhållandevis tunn bräda men i och och med att Du laminerar med glasfiber så styvas brädan upp. Om man bara kör plywood är ju 16 mm rätt lagom (4+4+4+4 mm eller kanske enklare 6+6+4 mm). Vilken svikt det blir är ju svårt att förutsäga men blir det för mycket är det ju bara att lägga på stringers. Kul att testa Cormat. Nytt för mig! Du kör väl med epoxi med tanke på det. Annars fungerar ju Adhesive, epolim, lika bra om man bara ska laminera trä. Jag vet dock inte om limmet synkar med Cormat.
-
En annan sak! Om man gör en konkav bräda så har jag uppfattat det som att det faktiskt spelar roll var toppen på böjen ligger. Jag tror möjligen att man ska undvika att lägga toppen på “kullen” för långt fram. Min erfarenhet är att det inte förbättrar egenskaperna. Det innebär att böjen skulle kunna plana ut lite i fören. Men detta är en helt ovetenskaplig kommentar. Om man har mycket böj måste man lägga in shims på truckarna så att man inte får för liten vinkel. Det är en något mer vetenskaplig kommentar.
-
Vad säger Ni som ligger på 40-50 knop i topp, eller dryga 59 för den delen, om att bygga en längre bräda att ha när man ska speeda?
-
Som sagt kollade just fjärden och det gässar nog +10 i byarna kl 14.30.