herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
Det är väl klart att Du ska göra ett försök om det är en så pass dyr mast! Om Du kör mothåll så kan Du ju bara plocka bort det innan allt härdat. (Det gäller att mastdelarna verkligen är ihop när man drar åt nedhalet men det var väl inte vad som hände i Ditt fall, eller…?)
-
Det mesta kring isbrädor hittar Ni numer på Facebook. Följande grupp har nu uppnått 200 internationella medlemmar. Här kan Ni plöja igenom bilder och tips, när Ni väl anslutit Er till gruppen:
https://www.facebook.com/groups/Iceboards/1031538616908426/?notif_t=group_activity
-
Jag har själv inte kört där men det finns tydligen klubb för isjakter:
-
Det där är nog inga som helst problem att fixa med kolfiber/epoxi. Det finns ju proffs i forumet så jag nöjer mig med att nämna att jag lagat en ungefär motsvarande skada med ett par lager kolfiber och epoxi – niemas problemas!
-
Kul med en rapport från Dalarna! Desto mer folk var det väl i vintras när det var dåliga isar på många håll men tydligen låg Siljan som ett salsgolv!
-
herr-pelegrin
Medlem29 november, 2015 vid 15:12 som svar på: Isbräda – Diskussion om bästa halkskydd!Jag har provat lite olika höjd på mittlisten. Ett misstag man kan göra är att den blir aningens för hög. En faktor i sammanhanget är ju också hur kängorna ser ut undertill, dvs om man har en skarpt avgränsad klack eller en mjuk övergång mellan klack och sula. Hursomhelst är min erfarenhet att en höjd om 1, 5 cm räcker för att få bra grepp med klacken. Själv har jag helt gått över till fläktrem, både som mittlist och kantlist. Fördelarna med fläktremmen är främst att den på intet sätt påverkar flexet på brädan, att den ger bra grepp samt att den är grymt tålig. Inget man sliter ned i första taget. Vikten är låg om man nu skulle ta den hänsynen. Det går dock inte att hitta en fläktrem som är 1,5 cm utan man får bygga på med en list under om ca 0,5 cm. Listen limmas lämpligen på brädan med expoi eller quick epoxi. Remmen limmas och skruvas sedan med tunn träskuv på mittlisten. För kanterna behövs ingen förhöjning med list utan där räcker det med fläktrem.
-
Snö är alltid svårt så på Din fråga är det nog mer pro is men den klarar ju skrovlig is, is med lössnö och is med packade snövallar i förhållanden där fyrmedaren inte fungerar.
I blötsnö eller djup snö fungerar mig veterligen ingenting.
-
Jag tror kanske inte att Du hittar någon fabrikstillverkad bräda för en snöig åker men om Du ska köra på snöbleagd is så är det Piraten som gäller. Hemmabyggen för snö glider oftast på skidor. Häromåret var det en del snack om hopp-skidor.
-
Världstvåan i speed 2015 (5×10 s, hour o alpha) har lätt att få upp farten, inget snack om saken! Ni får därför lita på Vindsökarn!
-
herr-pelegrin
Medlem24 november, 2015 vid 18:52 som svar på: Hur undvika faran med backvind i seglet?Jag tycker det ser ut som han ibland väljer att helt slopa flippen och då går det som det går! I filmen får han ju till en helt ok gipp men sedan skär meden och han faller ändå. Gör han sig inte till så är han nog ändå inte så erfaren.
-
Ingen dålig hemmaplan, Tall Jonny!
-
Kul att det var en som tog det på rätt sätt! Det är bara att gå över till Snö o Isforumet och plöja trådar.
-
herr-pelegrin
Medlem23 november, 2015 vid 18:50 som svar på: Hur undvika faran med backvind i seglet?Det kommer säkert svar på Din fråga. Teknikerna finns! I lättvind kan det också vara rejält knepigt, särskilt om man “går ur vinden med fart” till ett rejält vindtapp.
Vid friåkning, när flippen inte hängt med, som i filmen ovan, är det nog enklast att stå kvar och gå mot 360, vare sig man fullföljer den eller inte.
Här är ett till exempelvis som vi visat förut:
-
herr-pelegrin
Medlem23 november, 2015 vid 18:36 som svar på: OK vinterförvara surfbrädor i ouppvärmt utrymme?Masterna brukar inte vara något problem med på vintern utom att de två halvorna kan frysa ihop. Löses genom att dra igång bilmotorn, på med max värme och låta masten gå tvärs igenom fönstergluggarna.
Bommarna tar en del stryk men alubommar visar inga tecken på att inte klara kylan.
Vad gäller seglen så bör man tänka på att det händer att man “tappar” riggen i isen eller “släpar” den. Om man då har ett race-segel el likn med en latta som sticker längre ut än bomnocken, så tar lattan och lattspännet första “smällen”. Många fixar detta ändå men man bör vara väldigt vaken på detta. Äldre segel kan ta stryk av kylan men då var de kanske ändå på upphällningen.
-
Plöj gärna igenom gamla trådar – mycket är hyfsat noga penetrerat! Och så Facebook förstås!