herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
Du kanske ska prova på Konfen för kite eller Konfen för vindsurfing – fler läsare!
-
Jag har en Atomiq 110 l carbon 2014, lite använd. Skicka meddelande om Du är intresserad.
-
Sanslöst uselt omdöme i sanslöst hisnande film!
-
Södra skärgården hade varit bättre. Här drog det på på dagen men jag pratade med en person samtidigt inne i stan som sa att det var rätt lugnt därinne.
-
Tisdag – Kl 11.30 NV ganska jämna(!) 6-8 m/s i södra skärgården. Växlande molnighet.
-
Som Ni alla vet har det varit en vindfattig höst så det har inte blivit så många möjligheter att testa landbrädan. Det lilla jag kan konstatera hittills är:
Ojämt eller grovt grusunderlag = rätt värdelöst p g a att det blir mycket motstånd.
Gräs = kändes rätt ok men jag hade för lite vind vid tillfället. +5-6 m/s bör fungera men inte därunder.
Asfalt = naturligtvis bäst och brädan går igång ungefär som på is men motståndet är förstås aningens större. +5-6 m/s bör fungera men inte därunder. Så länge vägbanan är torr greppar gummihjulen bra.
Något annat som jag noterat är att det är svårare att höjda på land än på is. Detta knölar till det hela om man inte har tur att ha vindriktningen tvärs färdriktningen.
Eftersom nu asfalt verkar vara bäst så finns ju naturligtvis möjligheten att köra med vanliga longboardhjul istället för gummihjul. Jag har själv ingen som helst erfarenhet av longboard men det finns ju en uppsjö av olika varianter, om det ex. är så att man prefererar bra grepp,
De flesta som kör isbrädor kan ju lätt konvertera brädan till en landbräda om väntan på is blir alltför smärtsam. Det är bara att åka till Biltema och köpa två gängrör 12 mm, 2×4 muttrar M12 och hitta lämpliga hjul på nätet eller Jula, m fl ställen. Sedan drar man gängröret genom befintliga rotationshål och låser det med två muttrar på insidan.
-
herr-pelegrin
Medlem3 november, 2015 vid 20:57 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147Vad kul satt det börjar sitta! Ungefär det Du upplevde är min slutsats! Inte värt att pumpa och ha sig om det ändå inte räcker till att hålla igång den. Betr. cambern så finns ju mängder med lösningar. En variant är att låta det ligga riggat ett tag men det kanske inte är så inspirerande med ett nytt segel?
-
herr-pelegrin
Medlem30 oktober, 2015 vid 17:40 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147Jag kör bara med en relativt kort fena, 52 cm Z-fin, oavsett vindstyrka och segelstorlek men det är ju en smaksak. Man går säkert igång snabbare med en stor men något säger mig att man inte behöver ha fler cm än nödvändigt.
-
herr-pelegrin
Medlem27 oktober, 2015 vid 19:52 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147Ja, det lät ju som det var en del pluspoäng för brädan, frånsett bakstroppen och att det var knöligt att få igång den i planing.
Jag tror ändå man måste utgå ifrån att det finns inga mirakelbrädor för lättvind om man inte vill kliva upp till Formula med 12 kvm. SLW:n kräver ju precis som alla andra brädor en del för att gå igång. För Dig så borde 9.2 dra upp Dig i planing vid runt 6 m/s. Jag väger 76 och planar med 8.4 vid 5-6 m/s. Det har inte hänt att jag brytt mig om att pumpa igång den. Räcker inte vinden så räcker den inte! Om vinden räcker så fall bara av på slör flytta bak bakfoten och tryck med bakfoten mitt på brädan fortfarande ikrokad så kliver den upp. Om den inte kliver upp var det för lite vind(!).
Vad gäller bakstroppen så ger det sig säkert bara Du kört ett par ggr. Stansen för fötterna är ju väldigt bekväm. Det är som att köra Volvo!
-
Hmm, såg inget vidare ut! Ni som kör lite hårdare på vattnet än vad jag gör – har Ni funderat över varför ingen stropp-tillverkare hittat någon lösning (själv-utlösning) vid extrem belastning i stroppen?
-
Hoppas Ni slapp känna av vindtappet på eftermiddagen som märktes bl a vid Fituna!!! Mot kvällen brallade det dock på vid Horsan.
-
10.45 vajar talltopparna på väst i södra skärgården. Möjligen något inslag av syd i västvinden men räka med väst. Svårt att säga styrkan men det borde vara fullt tillräckligt nu när solen dessutom tittar fram.
-
Jag var inne hos Kahalani i dag på Söder, en butik som har skön stil och kunnig kille bakom disken. En möjlighet för STS-brädan är att köra olika vinklar fram och bak, vilket är något som tydligen många slalomåkare på longboard gör. Vissa vinklar då framtrucken upp till 60 grader, något man kan ordna med kilar. Kilar om 5 grader finns att köpa, såväl mjuka som hårda, de senare för speed. Man kan ju även lätt tillverka vinklar själv. Är det någon som testat att köra olika vinklar?
För övrigt så rekommenderar man i butiken Caliber och Gun Metal men de finns ju mängder med märken att välja på, bl a Ronin och jag antar att de har Randal också. Stickan kör ju med rätt liten vinkel, 42 grader, och vi vet alla att det funkar i slalom men man kan nog lika väl köra en större vinkel för ännu bättre sväng (upp till 50 grader).
Om man använder olika barrels på en och samma truck så ska den hårdare vara uppåt, mot brädan. Man kan ex köra 94/90 för slalom och 97/94 för speed. Man kan ju även köra ett mjukare par fram, ex 90, och hårdare, ex 94, bak för slalom. Sedan är det ju rätt väsentligt att dra åt muttern ordentligt. Om pivot-cupsen slits så kan trucken bli lite fladdrig. Har man inga hemma kan man göra en egen av en cykelslang eller något plastbit.
-
Kl 12.50 gässar det in i viken i södra så Ni som är ute lär ju få en fin dag i solen.