Forumsvar skapade

Sida 2 av 5
  • hot

    Medlem
    7 mars, 2007 vid 08:06 som svar på: Mera fensnack

    Lite om profilers gränsskiktskontroll.

    Pratade med en kollega Ower There igår. Han nämnde att en forskargrupp har gjort stora framsteg inom ämnet gränskiktskontroll. Man har tillverkat en komplex tejp som verkar som ett membran och vibrerar med ca 2 kHz mha luftströmmen. Detta påverkar i sin tur det turbulenta gränskskiktet som övergår i laminärt och behåller detta. Tester på segelfplvingar ger vid handen att minskningen av motståndet ligger i storleksordningen 70-80% !!!!
    Tyvärr gäller detta enbart för någorlunda konstant fart, men man har för avsikt att lösa även detta, genom ett membran som varierar frekvensen efter farten. Man sliter för tillfället sitt hår i forskarvärlden för att förstå förloppet.
    Vad jag förstod så lyckades man att behålla det laminära gränsskiktet hela vägen över profilen!

    Detta kan bli riktigt stort, även för profiler/brädor i vatten. (>70kn)

  • hot

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 13:16 som svar på: Lessacher fenor…

    @trefyrafyra 363254 wrote:

    Fick div bilder på Intressanta fenor från Wolfgang:laugh:

    Misstänkt lika C3 !!

  • hot

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 12:36 som svar på: Mera fensnack

    @canoya 368175 wrote:

    Betyder inte 0,087% cmb att profilen har en viss assymetri? Typ tänkt för flygplansvinge som mestadels används med samma sida nedåt?

    /Håkan

    Symetrisk profil. Ingen camber=Ingen välvning.
    Parameter som kommer ut automatiskt i profil programmet.

    010 anger symetrisk profil !

    Men vad gör det. Du måste ha koordinaterna för att tillverka den!
    Dessutom är den modifierad.

  • hot

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 09:40 som svar på: Mera fensnack

    @HOT 368157 wrote:

    Ingen nackdel om tjockleken på profilen ligger under 8%, om man siktar på 30kn+. Sen är det ytterligare en fördel om största tjocklek ligger på 45-50% av kordan. Bakkanten är viktig, max 0,5mm och tvärt avhuggen funkar bäst om man vill slippa vibrationer. Speciellt mot spetsen för att undvika oljud.

    Här kommer en beprövad NACA-profil som är 6,5%.
    (Svårt att kopiera från ritprogrammet. Men ungefär rätt)

  • hot

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 07:33 som svar på: Mera fensnack

    @Mården 368119 wrote:

    vet inte om jag vill in o kladda i den fina tråd, men jag har blivit lite inspererad av denna orgie i fen teori o tror jag också måste börja fila lite på en fena fram till våren.
    jag har tänkt att slipa om en grundstött fena som gick av 3cm i toppen till ett smallare o tunnare spjut.
    en liten fråga till HOT
    har inte tänkt att slå några nya världsrecord med detta bygge men ska fenan vara så tunn som 8-9% fast man ”bara”ska toppa 30-34kn?

    Ingen nackdel om tjockleken på profilen ligger under 8%, om man siktar på 30kn+. Sen är det ytterligare en fördel om största tjocklek ligger på 45-50% av kordan. Bakkanten är viktig, max 0,5mm och tvärt avhuggen funkar bäst om man vill slippa vibrationer. Speciellt mot spetsen för att undvika oljud.

  • hot

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 07:32 som svar på: Mera fensnack

    @The_Novice 368043 wrote:

    Se det istället som ett gyllene tillfälle att få testat designerna och få feedback! :cool2:
    Tror att flera (jag är det iaf) här är villiga att betala för att testa fenor även om dom inte är optimala ännu…

    Krävs DTT och närvaro på Speed Challenge Haga!

  • hot

    Medlem
    4 mars, 2007 vid 14:02 som svar på: Mera fensnack

    @surfan 367919 wrote:

    Hej du värkar finfint det där kan man beställa en fena av dej???

    Ja det kan du, men jag vet inte när jag kan leverera.
    Den specifika fenan på bilden är ännu inte testad ordentligt och kräver nog en säsong till av tester för att bli riktigt bra. Jag håller på att bygga in mer flex i den genom att laborera med olika fibrer och olika matriser med div. tillsatser.
    Detta för att få en fena som mer anpassar sig till tryck och anfallsvinklar typ C2 X2. Det tar lite tid att hitta alla parametrar som ger ett optimalt resultat.
    Jag vill inte släppa en fena som inte är helt utprovad.
    Jag återkommer med resultaten av testerna.

    Finns även 4 olika slalomfenor som börjar fungera som tänkt, men inga till salu ännu. Se foto tidigare i tråden.

  • hot

    Medlem
    3 mars, 2007 vid 17:28 som svar på: Mera fensnack

    @Rasmus_W 367904 wrote:

    Absolut. Jag ville bara påpeka att filleten har praktiska fördelar som är helt orelaterade till de hydrodynamiska. Jag har varit med om såpass många fenor med halvdan passform och jämt undrat varför inte tillverkaren stoppat dit en fillet, om inte annat så för att ”maskera” att precisionen vid tillverkning inte är vad den borde vara.

    En annan detalj är att det ofta blir brottanvisningar just där fenan går in i boxen eftersom det blir en punktbelastning där och en fillet som sitter tajt mot brädan borde ju fördela den belastningen över en större yta och på så vis ge fenan längre livslängd.

    Jo, jag ser också bara fördelar med fillet, men det gör tydligen inte tillverkarna. Det blir väl för dyrt och komplicerat, för det kräver ju komplexare program eller formar samt mer avancerad tillverkningsteknik.

    Kan nämnas att jag har ca 250 kolrvings i roten på mina fenor. Och detta förutom 2-3 lager 240g kolfiberväv. Varje roving tåler ca 1650 kg, men så kostar det ju en del att bygga en fena så här. (Understiger dock kostnaden för ett segel)

    .

  • hot

    Medlem
    3 mars, 2007 vid 16:09 som svar på: Mera fensnack

    @Rasmus_W 367895 wrote:

    Nu blev jag nästan lite nostalgisk. Jag tror inte att jag sett fillets på en fena sen bic gjorde sina fönsterfenor runt 1990. Fillets var f.ö. väldigt praktiskt på usbox-fenor, man drog bara åt skruven tills filetsarna höll emot. Inga problem med glappande som det var med alla andra fenor.

    Andra fördelar är bl.a att fillet’en tätar fenboxen, som ofta läcker in luft som ett såll, och skapar tryckskillnader vilket leder till ventilering etc.
    Denna fena har en ganska moderat fillet. Har fått för mig att den ska vara större, men det återstår att testa.
    Helt klart jämnar den ut trycket mellan fena och bräda och minskar risken för ventilering. Vidare kan man i vattentunnel konstatera att vattenflödet kring basen är mycket jämnare, vilket inte är helt fel, och tittar man bakom brädan vid segling, finns där ingen vak, som en vanlig fena ger!

  • hot

    Medlem
    3 mars, 2007 vid 15:22 som svar på: Mera fensnack

    Bifogar lite bilder på en fena med Fillets.
    Som jag är bättre på fenor än digitalkamera, blev kvaliteten som den blev.

  • hot

    Medlem
    2 mars, 2007 vid 11:26 som svar på: Gaastra Nitro 5 år 2004

    @SWE176 367679 wrote:

    Funkar utmärkt efter 3 år.
    Anledningen att jag säljer mina är att jag har blivit övertalad att jag kan plocka några placeringar i SWT med modernare modell. Egentligen hade jag tänkt behålla dom ett tag till.

    12.0 är ett fantastiskt lättvindssegel.
    11.0 är ett perfekt allround medelsegel som funkar bra i alla vindar.

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=11574&sort=1&cat=13&page=3

    /Jan-Erik

    Jag har ett 9.8 som är kanaonfint efter 3år.
    Går säkert lika många år till. Köp!

  • hot

    Medlem
    2 mars, 2007 vid 11:17 som svar på: Vilka sjögräsfenor gäller för 2007?

    @The_Novice 367674 wrote:

    Har du provkört dom?

    Dom ”ser” ju bra ut men problemet är väl att få hit en fena, tidigare så skulle han iaf enbart ha betalt med en check (gick inte att sätta in pengar på hans konto) och det blir rätt dyrt med alla avgifter och frakt….

    Kanonfenor, som jag själv använt som ref. för egen design.

    Varför funkar inte vanligt plastkort?

  • hot

    Medlem
    2 mars, 2007 vid 07:47 som svar på: Vilka sjögräsfenor gäller för 2007?

    @Klang 367558 wrote:

    Jo, det är lite tidigt och börja sörja över sjögräset som kommer i Juni/Juli… men ändå…

    Jag har funderat på att köpa en 28cm och en 32cm Up Wind fena från Deboichet, men jag kan inte finna någon motsvarande sjögräsfena hos dem?

    Vilka är det annars som gäller, Curtis eller Lessacher? Vilken storlek ska man satsa på när man vill ha något som motsvarar en rak på ca: 32 cm?

    Tacksam för alla tips!

    /Klang

    ACD är inte så dum!

    http://a-c-designs.home.att.net/

  • hot

    Medlem
    1 mars, 2007 vid 08:04 som svar på: Mera fensnack

    @canoya 367495 wrote:

    HOT, fenvarianterna du har på din bild är ju grymt effektiva mot spinout. Jag hade en enkel BIC/Jimmy Lewis-fena med ”fönster”, varianten som var bakåtsvept men inte böjd. Dock har jag för mig att den nog bromsade lite mer än vanliga fenor.

    Är ”fillets” att man rundar/fyller ut övergångarna mellan brädans botten och fenan framför, bakom och på sidorna, eller???

    /Håkan

    Jo dom är grymt effektiva mot ventilering. Slot-fenan biter även i vitvattnet och jag har inte lyckats få spinout med den ännu. Den konstruerades 1985!!
    Jo dom ger lite mer motstånd, men vad gör det när du kör i vågor med en relativt slö vågbräda som gör halva farten mot en snabb slalom. Tester visar dock att med samma bräda och i vågor går denna fena snabbare än vanliga fenor pga att man har kontroll hela tiden utan att behöva ligga och passa fenan. Det är bara att stå på så mycket man orkar. Det ända negativa är väl att svängprestandan minskar lite vid radikal vågridning, typ Maui. Den blir lite väl effektiv här.
    Jag vill inte köra med någon annan fena i vågor eller choppigt vatten.

    Fillets är när man fyller ut mellan fena och bräda och jämnar ut trycket.

    Jag ska ta en bild på en fillet-försedd fena och lägga ut här.

    /HOT

  • hot

    Medlem
    1 mars, 2007 vid 07:20 som svar på: Mera fensnack

    @cjs 367429 wrote:

    Trevligt ämne. Har varit inne på att konstruera twistande sticksvärd till formula 18 katamaraner. Huvudmotiveringen till detta är att flytta upp tryckpunkten från fenan ju mer den belastas prcis som tryckpunkten i seglet flyttas nedåt när toppen öpnas. Detta för att båten inte skall kränga till så hastigt i vindbyarna.
    Detta skulle vara fördelaktigt speciellt i byiga förhållande. Då det i princip fungerar som att man rycker upp sticksvärden lite i byarna o.s.v. .

    Hur jag tänkt att åstadkomma detta är genom att laborera med fiberriktningarna i kolfiberlaminatet, det finns fiberteorier för att beäkna hur man skall lägga fibrerna för att få en viss twist vid en viss belastning.

    Poängen med högre tryckpunkt är väl öskvärd för att undvika det erfoderliga utåthänget hos windsurfaren oxå??

    Det finns även tillsatser till matrisen, som ger hur mycket flex du önskar.
    R&G har en variant som fungerar med alla typer av epoxy.

Sida 2 av 5
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums hot

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.