steffo
Forumsvar skapade
-
Hej och tack för ditt brev
Bäste båt- och kustvän, tack för Dina synpunkter. Vi är tacksamma för Ditt
intresse för våra sjöväderprodukter. Vår affärsidé inom SMHI är nämligen att
söka ta fram produkter som är anpassade för olika kundgruppers behov och
krav. Det som inte är så vida bekant är att vårt uppdrag är att sälja våra
produkter och prognoser med lönsamhet. Riksdagen har beslutat att endast
delar av SMHI:s verksamhet skall täckas genom anslag, dvs. via skattsedeln.
Mer precist avses vårt anslag täcka kostnader för infrastruktur (bl. a
insamling av observationsdata, satelit, radarverksamhet och “datakörningar”
för att få en grundprognos). Anslaget täcker även kostnader för utfärdande
av varningar “för att rädda liv och egendom”. Det görs i radions P1 land-
och sjöväderrapport och på SMHI:s hemsida.Med denna basverksamhet som grund har alltså SMHI uppdraget att bedriva en
lönsam affärsverksamhet som bl. a inriktas mot fritidssektorn, dit SMHI:s
Kustväder och Båtwebb räknas.Målet är alltså att de som använder fritidsväderprodukter, ska bära sina
kostnader och dessutom ge en ekonomisk avkastning. Det löses för närvarande
genom en direkt debitering via betalsamtal och andra betalmodeller via
telenätet, men också genom att prognoser säljs till olika media som sedan på
olika sätt låter allmänheten ta del av våra produkter.När det gäller Båtwebben har den hittills huvudsakligen genererat kostnader,
vilket självklart är en ohållbar kommersiell situation. Men det har varit
ett led i en affärsutveckling med mål att få en sådan besöksfrekvens på
Båtwebben att den ska kunna bilda bas för intäktsskapande åtgärder. Planen
är att införa en reklam- och/eller avgiftsfinansiering. Tyvärr har ingen av
de möjligheterna kunnat genomföras inför denna säsong. Annonsmarknaden för
www produkter är inte tillräkligt stark och de tekniker och system för
betallösningar, som är tillgängliga på marknaden har inte heller bedömts som
realistiska att arbeta med.För att ändå kunna hålla en totalt lönsam verksamhet inom
kustvädermarknaden, ger årets Båtwebb en bra grundservice, som kan
kompletteras med olika betallösningar per telefon. Avsikten och målet är att
till säsongen 2002 ha en uppdaterad version av Båtwebben, med utökad service
– men också med intäkter i form av annonser och betalsystem.Från SMHI direkt erbjuds alltså:
· P1:s sjö rapport – anslagsfinansierad, dvs betald via skattsedel
· Båtwebben med ett grundutbud av lokalt kustväder – kommersiellt
finansierad, dvs via SMHI:s intäkter från andra tjänster.
· Kust-televäder med ett komplett, uppdaterat kustväder utbud, en
kommersiell tjänst som finansieras av brukaren genom betalning av ett
marknadsmässigt pris.Därutöver finns tillgång till SMHI:s kustväderprodukter i olika web, press-
och etermedia.Om Du är intresserad av en betaltjänst med “password”, så svara gärna på
detta mail – vi överväger att införa en sådan på prov redan denna säsong!Med vänglig hälsningar
Ingela Nygren -
Alanya är dött när det gäller vind, var där i Juli och det var 40 grader och vindstilla. Kan inte heller rekomendera någon att åka dit av andra skäl heller.
/Steffo
-
Nu går det bra att läsa medskickade bilder igen. Missade tydligen en grej vid flytten.
/Steffo
-
Hur var det, kan man få en rapport kanske?
/Steffo
-
Ser att du skaffat eget domännamn. Stabilt!!
Jag ändrar länken du har här./Steffo
-
Sardinien tror jag rockar främst under vinterhalvåret. Läste en artikel i Surfers Path och det verkar vara pupulärt bland Italienare.
/S
-
Det stammer att KonfMaster ar i sydafrika!
Konfen har varit lite ostadig senaste tiden men jag tror mej ha hittat felet nu.
Beklagar att jag inte har kunnat sitta och bevaka konfen for nar det blaser 4.5 och vagorna pumpar in ar det svart att gora sitt jobb!!Konfa pa
/Steffo -
Flyg med TAP via Lissabon. Ön du ska till heter Sal. Brytet du ska segla på är Ponta Preta, brutalt men det finns även andra spots. Vinden blåser sideoff. Du kommer förmodligen att bo i Santa Maria.
Det finns redan en del skrivet om Kap Verde här på konfen så prova att söka.
/Been there, done that
-
Nu har jag provat med KLM för att se om det gick bättre men icke, det finns ingen “surfboard deal” hos KLM till SA.
Ok nu var det resebyrån som ringde och frågade, det går kanske bättre om man ringer själv. Du säger att du ringde direkt till godsmottagningen, dom struntar alltså i vad KLM har för regler?/Steffo
-
5 kilo bräda! Är det ett hemmabygge eller. En 5 kilos vågbräda kan inte tåla mycket.
Tacka vet jag en rejält lappad och aningen fuktskadad bräda!/Steffo
-
Filen är som gjord för att visas på Svensk tv.
-
Till mig har man sagt att till Kapstaden så det inte att skriva in på biljetten att man ska ha med sig en bräda. Det beror tydligen på destination, Perth går ju bra!
-
Din viktberäkning verkar vara lite optimistisk. Jag räknar med bräda 8kg, 3segel 12kg, 2 mast 1 bom 6kg, bagen 3kg plus sele, förlängare mm =35 kg.
Brukar inte BA ta 200-300 kr/kg./Steffo