irieman
Forumsvar skapade
-
En freeride på runt 140 liter skulle nog vara ett bra nästa steg, den kan du dessutom behålla för lättvindsdagar framöver. Två segel kanske, ett 6.0 och ett 7.5 typ. 6.0 för när det blåser hyfsat mycket eller för att träna manövrar, 7.5:an för att träna planing i när det blåser från ca 7-8 m/s. Sedan kan man lätt ha segel upp till ca 9.5 på en sådan bräda. Sen får du vara beredd på att en modern freeride är gjorda för att plana så dom har inte samma glid i vattnet i subplaning som t ex din Mistral.
-
Beror nog på vad man har för foil, med de jag har testat, GT/GTR/Race med 800 eller 1100 – vinge fram så behöver jag pumpa rejält med seglet i marginella vindar (i hårdare vindar så behöver jag inte pumpa alls med seglet). Kan tänka mig att det är annorlunda med Supercruiser, NP Glide och Slingshot t ex. Till saken hör att min bräda är ganska seg i vattnet också jämfört med en freeridebräda, dock är den grym väl uppe i luften + att det går att rädda en hel del potentiella krascher då brädan oftast studsar upp igen vid touchdown.
- Detta svar ändrades 4 år, 5 månader sedan av irieman.
-
Kanske inte raka ben, men enligt Sam Ross så ska benen vara ganska stela om man så säger, alltså man ska inte konstant fjädra med benen som man gör i vindsurfing för att hjälpa till med att köra smidigt över chop, utan man håller dom ganska stela för att inte störa foilen för mycket, då är det risk för att foilen går upp och ner istället för att ligga stadigt på samma höjd. Sen måste man såklart fjädra med benen lite grann men inte lika mycket som vanlig vindsurfing. Detta tycker jag funkar för mig i alla fall. När det gäller storlek så håller jag med, borde inte vara så stort med en Supercruiser, som sagt ovan så kan man ju ha större och större segel ju mindre vingen är.Men, precis, försök pumpa med benen och var över brädan, häng inte ut för mycket, man står mer ovanpå, men lättare sagt än gjort.
För mig känns det så här när man gör rätt (och det är långt ifrån alltid!): Först pumpa med seglet med främre foten i stroppen (inte pumpa i hängselen utan riktig pumpning) för att få lite fart framåt och brädan börjar närma sig någon sorts halvplaning sedan börjar man pumpa med fötterna, när foilen börjar lyfta så kan man fortsätta med fötterna men mindre och mindre med seglet, sedan när man väl är uppe och foilar så försöker man hålla seglet så still som möjligt. Är man lite överriggad så kan man lämna den bakre foten utanför stroppen annars kan man ha den i.
Är en riktig timing-fråga och det är inte alltid man får till det rätt i marginella förhållanden.
-
Provade Starboard Race setup igår, kör annars Starboard GTR med 85 cm carbon mast, 95 cm fuselage, 1100 freeride wing och 330 bakvinge. Nu har jag även ett 115 Plus fuselage och kör 800 front vinge och 255 bak och med samma mast som ovan. Märktes direkt att den var snabbare, dock så har den ju inte lika låg stall speed som 1100 – vingen, den kan man få upp i bra fart men man kan även hålla den uppe i lägre farter utan att den faller ner. Med 800-vingen så behövdes det mer fart för att den skulle lyfta och hade man inte det så kanske man kom upp i flygläge men den droppade direkt ner igen. Efter någon vända så gick det bättre att hålla den uppe och då märkte man kraftskillnaden med det längre fuselaget. Klart intressant, man kunde ju även gå mycket högre och djupare än med GTR-setupen. Dessutom kom det med en massa shims för att kunna styra vinkeln på bakvingen beroende på vindstyrka. Ska bli jäkligt kul att testa vidare med!
-
Var på Gålö igår kväll och körde foil och 7.0, funkade bra men överriggad stundtals, hade funkat med 7.0 och freeride också tror jag. Osäker på om jag kan idag dock.
-
Gålö är både ett kitetillhåll och ett vindsurftillhåll, oftast går det bra att slippa kollisioner om man håller sig lite högre upp i viken, många nybörjar-kiteare håller till väldigt långt inne i viken vid stranden. Jag tänkte dra mig dit ikväll.
-
Ja, riktigt bra dag på Fituna, solen sken, massor av folk och fullt drag nästan hela tiden i mitt 7.0!
-
Det ökade kan man säga. Från 15-tiden så började det dra, körde 5.3 och freestyle och sen 4.7 och vågis, på slutet hade 4.2 varit bra. Kanondag på Torö med massor av folk på plats!
- Detta svar ändrades 4 år, 5 månader sedan av irieman.
-
Kanske blir en carveiq 2019 131, kanske lika bra att köra 131 ist för 141! Hur upplever du stabiliteten vid lättvind? Går det att endå dra på sig lite teknik i lättvind? Svårt när Jag bara har min 120L cross att jämföra medxD
Tack för alla råd!
Bra val! Jag har en CarveIQ 131 som sonen mest använder för att komma igång med planingen. Har kört på den själv också, skön bräda som tar chop bra.
Jo, det funkar, är ju beroende på hur man mycket man kört tidigare. Är ju ingen instegsbräda egentligen utan en freeride för segel från 7.0 och uppåt. Går ju såklart bra med mindre segel också, speciellt vid träning av manövrar. Kan tänka mig att allt från 6.0 till 9.5 funkar bra på den brädan.
- Detta svar ändrades 4 år, 5 månader sedan av irieman.
-
Bra val! Jag har en CarveIQ 131 som sonen mest använder för att komma igång med planingen. Har kört på den själv också, skön bräda som tar chop bra.
-
Det ser ut som surf både Lördag och Söndag. Kör Lilla S i morgon f-m innan regnet. På Söndag ser det ut att bli bryggan. Tyvärr blir det väl dykarinferno där i vanlig ordning men inte mycket att göra åt.
Kom till Torö! Inga dykare, dock kiteare………… men dom är oftast inte under ytan i alla fall. 🙂
- Detta svar ändrades 4 år, 5 månader sedan av irieman.
-
Blir Fituna eller Torö, lutar åt Torö, imorgon för mig och även på söndag.
-
Tack för bra svar o tips. Ska kolla videon asap. Vet att det finns andra trådar om foil men de är så mkt materialsnack i dem och det är annat fokus än jag önskar.
Just det, tänk på att det inte är bara en video utan en hel serie på 10-12 stycken.
-
och jag han notera en spännande grynna som såg ut att ligga farligt nära vattenytan när jag brände över. Någon som har koll på den?
Typ mitt på fjärden.
Noterade oxå denna grynna när jag brände över med foil Kollade sjökort nu. Troligtvis mårtensgrund på 1 meters djup. Mittemellan ön mitt på fjärden och udden i skälåkersviken.
Ah, bra med sjökortet, jag har varit på just det grundet med foil i höstas.
Mårten vs Mårten alltså
Precis! 🙂
-
Här finns allt man behöver veta för att komma igång:
Sam Ross Flight School 2.0:
https://www.youtube.com/watch?v=TvetTBKsZdM&list=PLP7KGVZy0gFSyhgcUVkqS4_nSAlkFnaiW
Är ett antal korta videos med diverse tekniker.Även WindfoilZone har mycket matnyttigt.
- Detta svar ändrades 4 år, 5 månader sedan av irieman.