irieman
Forumsvar skapade
-
@satlinkan 713956 wrote:
Idag har jag haft min första dag med vind. Jag tror inte det är problem med storleken från ett “sjunka/balans”-perspektiv. Jag har lyckats dra rigg superbra med mina mått mätt. Däremot är det ju svårt att surfa…
1. jag har väl gjort typ minst tio kastfall idag då jag inte ens hunnit tänka att detta kanske gör ont innan jag ligger i vattnet, med en ganska så sjön flygtur, i sele. Har kört med 7.0.
2. Hur tar man höjd? Fattar det bara inte. jag kan bara inte komma på hur man gör. När jag är på väg upp i planing och kliver bak på brädan går brädan upp i vindöga och jag tappar farten. Eller, om jag går ner i vind för att få fart – då får jag ju ingen höjd. När jag försöker komma riktigt långt bak och “hänga” i selen, upp i vind… Mycket svårt.
3. Hur kommer man in i stropparna? När det börjar ta fart flyttar jag bakåt, då går brädan upp i vind och jag tappar fart. Känns som att jag gör ett fundamentalt fel.
4. När brädan går upp i planing “svajar” det till – som ett snabbt S – kastfall eller plask i vattnet. Är det för att jag inte har kommit i stropparna och kan få lite styrsel?Men, det är kanske så det ska vara att vara nybörjare!
/en lycklig värdelös planare (planade för första gången idag!)
såååå fett 😉Grattis till första planingen! Efter det brukar en vindsurfare vara fast i ett livslångt beroende, det är en drog! 🙂
När det gäller fotstropparna så brukar det mest effektiva sättet vara att först haka i hängselen, därefter främre fotstroppen och därefter bakre. Man kan se de som olika växlar:
Växel 1: Få brädan att åka framåt och inte upp mot vind eller driva sidledes.
Växel 2: Haka i hängselen och ta ganska mycket vikt i bommen i selen och inte så mycket med händerna, detta hjälper att få tryck på mastfoten. Som någon sa, “The holy arch of windsurfing is MFP (Mast Foot Pressure)”. Med bra mastfotstryck så for du brädan att gå framåt även fast du kliver bak på brädan.
Växel 3: Kliv i främre fotstroppen, farten ökar ytterligare, även kastfallsrisken kan öka ifall man gör fel. Försök att hålla brädan plan genom att trycka med tårna. Här kan det vara bra i början att köra med fotstropparna lite längre in på brädan ifall den möjligheten finns.
Växel 4: Kliv i bakre fotstroppen. Nu krävs det ganska bra fart så att man inte direkt lovar upp mot vind. Detta är väl den vanskligaste momentet innan man kommer upp i planing, när man ska in i bakre fotstroppen så behöver man ju lyfta eller i alla fall lätta på trycket på bakfoten för att komma in i stroppen vilket gör att man är väldigt exponerad för ett kastfall just vid det momentet.
Växel 5: Skota in och ta fart! Nu har brädan dig vart brädan vill ha dig, i stropparna för ett bra tryck mot fenan, hängandes ut från brädan i hängselen för ett bra mastfotstryck. Nu kan du börja styra med fötterna.Finns såklart andra sätt att göra detta på, t ex att ta bakre foten först för att ankra upp den foten och minska risken för kastfall. Eller att ta stropparna före hängselen funkar också. Jag brukar när jag är lite överriggad vattenstarta i stropparna så är det bara att haka i hängselen när man kommer upp, då är man iväg väldigt snabbt. Men jag tror det jag beskrev ovan är det mest effektiva. Ingenting jag har hittat på utan det kommer från artiklar av alla de engelska surfinstruktörerna som skriver i Boards och Windsurf. Kolla gärna in artiklar av Simon Bornhoft, Peter Hart, Guy Cribb och Jem Hall när det gäller detta, där finns mycket matnyttigt.
Hängselen ska man inte först och främst se på som en avlastare för armarna utan den är framförallt till för att få MFP, alltså en väldigt viktig del av planingsstansen.
När det gäller planing: när jag kör med gps så märker jag att brädan går upp i någon sorts halvplaning redan i 12-13 knops fart, men det är väl runt 17-18 knop och uppåt som det känns som rejäl planing. Med freeridegrejjer och en hyfsat duktig seglare så är det hyfsat vanligt att ligga mellan 22-25 knop. Närmare 30 knop går också bra att komma upp i vid rätta förutsättningar. Sedan över 30 knop så är det “scary fast!”. Världsrekordet är över 50 knop!
-
Jo, kändes som att 7.0 borde ha funkat. Hoppas det blir några fler tillfällen i veckan. Torö såg ut att bli bra till på fredag men dom har skrivit ner prognoserna rejält 🙁
-
@satlinkan 713855 wrote:
Ett stort tack till er båda. Drar till Björnö sandarna. Packar nu. gött!
Funkar garanterat vid Björnö Sandarna/Björkvik just nu. Det är en som har legat ute och bränt i full planing ganska länge nu. 7.0 kanske? Är vid Björkviks brygga nu med barnen och ångrar att jag inte tog med några prylar.
-
@rian 713833 wrote:
Funderar på en Firemove 100 eller i värsta fall 110 somm min största bräda.. men brädan måste kännas ok med 7,5m2… Fast jag hatar en för stor bräda. Är det någon som kör Firemove 100 med 7,5 eller större med behålld feeling?
Tacksam för era erfarenheter!
Har kört min Firemove 110 LTD med allt från 5.4 och mindre vågor till 8.1 freeride, funkar riktigt bra i hela spektrat. Har på sistone mest kört den med 7.0 och 6.2, storlekar som passar perfekt!
-
@FastlandsGuten 713803 wrote:
Vart är ditt hemmaspott på Gotland?
Gansviken, så inga vågor tyvärr men ett bra bump and jump, freeride och freestyleställe där de flesta vindriktningar förutom SO funkar.
-
Riktigt bra film! Me like!
-
Gnisvärd har jag aldrig surfat själv men det ska tydligen vara bra på lite mera ren V. Borde ha varit bra idag kanske? Körde överriggad 5.4 nyss i några timmar och då pendlade det mellan V och NV. Bra tryck i vinden, i byarna hade det varit lagom med 4.2!
-
@oden031 713396 wrote:
Ja tack vackra Gotland och speciellt Grogarn! Också utseglad!
Och tack Irieman!Japp, det har varit några riktigt roliga nordliga dagar med hård vind emellanåt. Nu verkar det som att lugnet kommer infinna sig för några dagar framöver, fram med SUP-brädorna 🙂
Kanske kan bli lite vind till på måndag om man får tro en del prognoser, SO, hoppas!
-
@FastlandsGuten 713345 wrote:
Grogarn var helt ok idag. Bra tryck i vinden!
Japp, riktigt kul och massa surfare på plats!
-
@oden031 713281 wrote:
Någon som kan ge tips på något annat spot imorgon med lite mer vinkel än Ekeviken, och som kommer att leverera ok iaf. Grogarn låter inte som helt säkert att det går av eller?
Tror nog att Grogarn kan gå av fast säkert inte lika mycket som Ekeviken, där verkar det som att det ska blåsa grymt mycket imorgon. Det där med vinkel är lurigt på N tycker jag, jag har inget självklart svar. Tycker det är mycket lättare med sydliga vindar när det gäller det eller när det är mer väst eller ost i Nordan.