irieman
Forumsvar skapade
-
Blev en riktigt bra dag! Körde freestyle och 6.2. Seglet var lite för litet i början, hade alltid bra planing på vägen ut men på vägen in så stoppade vågorna upp en lite för mycket. Blev dock bättre efter en liten stund, tror det ökade något och det var planing hela tiden! Riktigt kul var det, såg lite tveksamt ut med vinden inne i stan men jag chansade och drog iväg ändå och chansningen gick hem!
Irie Man
-
@surfslusken 474310 wrote:
Haaa…vilken pajas man e! Eller kanske rent av en entertainer?? :/
Observera att ja iaf aldrig släppte bakfoten, eller så va de så att ja inte lyckades ruska den ur stroppen, kommer inte riktigt ihåg;)
One footed no handed jump! Värre än Kevin Pritchard 🙂
Irie Man
-
@Svenne 474001 wrote:
JÄVLAR vilken rolig eftermiddag!!!
Kom loss alldeles för sent från jobbet, kör järnet ut och är på plats strax efter fyra. Men i början var allt bara bökigt, det kändes verkligen som en evighet sen jag surfade ordentligt, ihop med grejerna och ut med 4.2 så fort det bara går. Hmm… Gick så där och trots bra drag så var det var svårt att hålla planing mellan vindstråken, så in igen och rigga 5.0. Så där ja. Bra drag åtminstone, men fortfarande bökigt. Ingen balans, inget bra trim, kraschar varenda gipp. Fan!
Men efter några tillrättaläggningar, bak med linorna, lite mindre nedhal, på med en lite större fena och några repor med högre koncentration så… ….SMACK! det bara funkar och inte en en vurpa på skitlänge, det bara flyter!Till slut är jag helt färdig i armarna och måste gå upp och vila, nästan alla har dragit för att glo på nån fotbollsmatch och det är bara några kvar som också packar ihop efter en lång dag. Men fler är på väg ut och till och med på väg tillbaka, så jag vilar en kvart, riggar upp till 5.6 och kör vidare, får till några hopp (grymt fina ramper, mer än 100 meter långa släta vågdalar!) och allt släpper verkligen helt – det bara funkar igen!
Så tack Närlunda för en grym dag, och när solen gick ner var det bara jag, Iriemannen och Cedvar kvar. Men jävlar vad roligt vi hade.Ibland leker livet! 🙂
Håller med, var riktigt skoj! Äntligen blev det surfat! Drog iväg sent efter barnkalas och var inte där förrns ca 19.30 nå’n gång, men det var det värt! Riggade 6.2 men i byarna hade jag behövt 4.7! Vinden bara fortsatte pumpa!
Till råga på allt så precis när jag kommer hem igen så hör jag ett vrål från grannarna, kom in i matchen precis lagom till Sveriges första mål!
Irie Man
-
@erika 462656 wrote:
Hej! mitt namn är Erika Lindberg och jag bor i Tarifa sedan lite mer än ett ar sedan. Tidigare sa vindsurfade jag bara men nu sa kitar jag ocksa, fast när det blaser bra här i Tarifa sa gillar jag att vindsurfa med 2.8 eller 3.5. För tva veckor sedan deltog jag pa en kite-speed världscuptävling i Port Saint Louis i Frankrike där slog jag det gamla rekordet och är nu sveriges snabbaste kvinna pa vatten med 32,07 knop pa 500m. (http://www.speedworldcup.com). Det skulle vara roligt att se fler svenska vindsurfare i Tarifa!! om ni har nagra fragor om Tarifa skicka ett email till mig!: windwatersnow@hotmail.com snart kommer min hemsida med vindsurfing och kite foton mm. //surfhälsningar Erika Lindberg
Kan hålla med om att Tarifa är ett riktigt schysst ställe med cool atmosfär. Var där för nå’ra veckor se’n och hade en dag med överriggad 4.0 bl a. Körde vid Spin Out och bodde på Dulce Nombre. Jag kommer definitivt åka tillbaka!
Irie Man
-
@Jesper_B 460326 wrote:
Jag undrar om man verkligen kan ändra bredden på tamparnas placering på bommen utan att tamparna blir försvagade. Måste man inte byta tamparna? Alltså slänga de gamla och köpa nya? Blir inte tamparna materialutmattade om man håller på att ändra? Som med klätterrep, typ?
Det kanske går att sy ihop flera gamla tampar om man skär bort mittbiten som man har hållit på att böja fram och tillbaka och på så sätt komma undan materialutmatningen?
Finns det någon som har en objöd/outmattad halv hängseletamp att skänka?
När jag tänker efter borde detta väl också gälla bommen? Om tamparna fästs olika vid olika tillfällen blir det väl olika belastning på bommen vid dessa olika tillfällen. De borde matta ut bommen radikalt mycket mer n om man alltid har tamparna på samma ställe. Måste jag slänga mina bommar om jag byte hängseleplacering? Eller ska jag förekomma problemet genom att skaffa en bom för varje tänkbar hängseletampplacering…
När jag tänker efter måste väl detta även gälla hängselen och hängselekroken. Min hängselekrok är i rostfritt stål. Blir de mycket snabbare utmattad än en kolkrok? När jag har våtdräkt spänner jag spännbandet lite olika mot när jag kör i shorts, bandet böjs och böjs tillbaka både här och där. Kan jag tillåta mig att böja detta band så pass mycket, eller måsta jag byta hängsele?
Föresten tycker jag inte alls att jag är speciellt kul just nu. Måste jag skicka detta var eller kan jag slänga det? Hur är det med mitt tangentbord om jag slänger det utan att skriva något nytt kontra att skicka det och skaffa mig ett liv?
Varför går det inga vågor på Torö nu? Är havet materialutmattat? Blåste det för mycket på vattnytan i vintras så att det inte orkar mer, eller är det tvärt om att det är på tok för styvt att ingen vind orkar böja till vattenytan. Sak vi samla ihop till ett inköp av nytt vatten Eller är det mer beroende på att vinden inte orkar böja luften så att det, eller är luften matrialutmattad. Är jag full eller, hög eller utmattad, utmatad, matad, utbränd, ute, ut, u… .. .
Släng bommarna Jesper! Säg bara till var… 😉
Irie Man
-
@Svenne 456309 wrote:
Alltså, Slusken, du skulle varit med på Karpathos. För tyskarna verkar allt längre än 20″ vara idiotiskt långt. Jag drog ut ett 6.4 ur segelstället och på bommen sitter… …16-tummare! Frågade lite snyggt om de kanske hade längre prylar, och de längsta de kunde skrapa fram var ett par trötta 24. Låt gå, på med dem på bommen och tätare än vad jag brukar ha för att få alla extramillimetrar. Drar ut å surfar ett tag, kommer tillbaka och dumpar brädan på stranden för att gå och käka. Då är det en tjocktysk som drar isär MINA linor och skjuter fram dem! Men va f*n!
“Itz will goo muchz bätter für you knaow, Jaa!”
Å fan, tack för tipset…Var nå’t liknande jag råkade ut för i Tarifa förra veckan när jag skulle hyra, fast inte lika extremt. Tamparna var variabla som tur va’ så jag kunde dra ut dom till 28 i alla fall istället för 22 eller nå’t. Tyskar även där………..
Irie Man
-
Jag ställer mig på Sluskens, Andreas m fl sida i detta ämne. Runt 30 tum tycker jag funkar klockrent! Men som nå’n sa man måste kolla de olika märken, det diffar ju väldigt mycket i längd enligt en artikel i Boards. NP var överlägset längst, de var alltid längre än vad dom angav och Naish var kortast har jag för mig. 30 tums Naish var kortare en 24 tums NP eller nå’t liknande. Så har man 28 tums NP så kan dom mycket väl vara 32.
En annan viktig grej är ju annars placeringen och mellanrummet mellan tamparna, men det kräver nog en egen tråd 😉Irie Man
-
@Rasmus_W 460263 wrote:
Sist jag var ute i 7-10 m/s (nåja, jag vet inte om byarna nådde över 8 m/s) så seglade jag en 86 liters freewave med 5.7. En sådan är MYCKET roligare än en 70 cm bred freeride, vare sig den är 350 eller 250 cm lång. Om vinden hade hållit sig över 8 m/s så hade jag planat hela tiden.
EN 85 LITERS FREEWAVE ÄR DEN PERFEKTA BRÄDAN FÖR ALLA! ALLA BORDE HA EN SÅN OCH BARA EN SÅN!
Yes! Problem solved 😉 En så’n bräda har jag redan.
Irie Man
-
@Oregistrerad 460197 wrote:
Frågan är väl om du har testat en formula?
“utan centerbord fungerar den väldigt likt en Formula” stämmer ju verkligen inte.
Båda planar men var ligger annars likheten? Formulan seglar på mindre yta och känns betydligt livligare och ger en direkt känsla upp genom bräda och fötter. Kona håller en längre vattenlinje, en mjukare och snällare gång men “tvättar” samtidigt bort lite av den där livliga krispiga känslan som infinner sig när man seglar på en kort bräda.
En stor fördel med konan, och andra longboards, är att de fortsätter nästan i samma fart även när man tappar planingen. En “funboard” är rolig så länge man planer men tappar du planingen så stannar du nästan helt och tuggar fram. Vad som är roligast är väl en smaksak och beror på hur och var man seglar. Båda har sina fördelar men att säga att kona är lik formulan är ju helt felaktigt.
Som familjebräda skulle jag välja en kona före en formula men samtidigt har jag vindsurfat allt för länge för att vara helt nöjd med en kompromiss, även om den uppenbarligen fungerar riktigt bra. Kommer alltid föredra att ha en bräda som fungerar optimalt för varje tillfälle. Visst, det gör att jag får släpa runt tre brädor på taket men samtidigt är jag lycklig och får en kick varje gång jag seglar!
Ser verkligen att kona har en marknad för surfskolor, återfallssurfare som vill introducera familjen eller bara glida runt under soliga sommar dagar. Tror dock aldrig att den kommer frälsa de redan frälsta.
Varför segla en express bara för att hela hela familjen kan använda den? En express blir aldrig en 49:er bara för att båda kan segla med spinnaker….
Du kan ha grymt kul med båda brädtyper men adrenalinet är så mycket kraftigare med en “short board” jämfört med longboard! Sedan kan du absolut få en annan typ av adrenalin när du stångas på startlinjen eller pumpar dig över mållinjen men det är inte riktigt samma sak….
Bang on target! Håller med dig.
Ser att jag har fått igång Konadebatten igen, det var inte meningen, ställde ju bara lite oskyldiga frågor om stora freerides…. 🙂
När man kollar in Konaprogrammet så tycker jag i så fall Kona 10’5” ser mest aptitlig ut, men då handlar det ju om stora vågor och lätt vind, när har vi det i Sverige?
Irie Man
-
@Svenne 460177 wrote:
For Irieman, money is not an issue. 😉
Om det vore så väl, då skulle jag bo på Maui feb-apr och i nå’t skidåkningsmecca i Schweiz månaderna innan det 😉
Irie Man
-
@Joachim_Larsson 460065 wrote:
IreMan,
Varför Kona ONE fungerar är just att flera i familjen hokkar på flera kan testa och att Kona ONE går att utvecklas på, helt enkelt tillfredställa ett stort behov, sedan gör det inget att andrahandsmarknaden är stor p.g.a det just är ONE design. Eftersom du förmodligen finns i Stockholm så finns nog det stora möjligheter att segla med många flera Kona ONE seglare vilket inte är negativt och kanske ta med flera i familjen att komma igång…
Du nämer det själv man lär sig i lättvind och i lättvind är det inte kul med kort vattenlinje, endast kul när man planar vilket så få kommer igång.
Läs denna artikel: http://www.konanordic.com/WebPageNews.aspx?id=52 den handlar om kort/lång bräda.
lycka till!
KonaPastorn
http://www.konanordic.comJag förstår fördelarna, kan säkert vara skoj att vara ett helt gäng som surfar på samma typ av bräda. Men jag är mer ute efter att få folk att känna på planingssensationen, det är det som jag kallar vindsurfing, det andra är mer brädsegling och det är inte huvudsyftet med det här brädköpet. Skulle aldrig t ex köpa en longboard om det bara var jag som skulle använda brädan, jag har redan en slalombräda (Fanatic Falcon 110) som tar väldigt stora segel, dock är den väldigt bökig att ha å göra med när vinden droppar så mycket att det inte går att vattenstarta. Därför tänkte jag att den nya brädan skulle fylla rollen även som planande lättvindsfreeride, som har en karaktär som påminner mer om en vanlig freeride och inte en longboard. Men nu ska jag inte säga mer om longboards då jag inte har så mycket erfarenhet av dessa, får väl prova en Kona och uttala mig mer se’n.
Irie Man
-
@Clocknose 460098 wrote:
Hej Henrik!
Funstern är helt ny och inte testad men jag förväntar mig att den blir nästa steg för frun som börjat komma i stropparna och hängselen. Barnen är 10 och 12 och de har testat utomlands samma storlek och den är perfeklt för dem. Funsrtern ska dessutom vara kul att segla även om man hållt på ett tag så jag tror den blir kanon. Suverän fena och stroppar med så det ser bra ut. Vipern är dock stabilare med längden och mer volym, men jag tror ändå att man kan börja på en funster om man inte är alltför tung och det inte är för mycket vågor som ställer till det där man ska köra. Om mycket vågor har man nytta av den extra volymen som Vipern ger./ Joacim
Klart intressant, om barnen ska segla själva efter ett tag så tror jag Vipern blir för stor helt enkelt, Funster låter som ett bra alternativ.
Irie Man
-
@Joachim_Larsson 460010 wrote:
I denna vinden blir man förvånad hur snabb brädan är! Och Kona ONE är inte bäst i 2-6 m/s men den fungera lång mycket bättre än de flesta brädorna på marknaden i denna vind men när man seglar den utan centerbord fungerar den väldigt likt en Formula men mycket mera riktningstabil och förlåtande.
IreMan lita på mig jag har seglat Kona mycket och sett utrycken i ansiktet på folk när dom blir fast i just denna vind, dom blir förvånade.
KonaPastorn
http://www.konanordic.comProblemet är att när det blåser 2-6 m/s brukar jag välja bort vindsurfing för att kunna ta igen det när det blåser mer, skulle kanske bli lite väl många dagar på vattnet annars enligt familjen. Å andra sidan så är det ju i dom vindarna det är bra att ta med barnen på och lära andra vuxna kanske.
Det som jag är ute efter, hittills i alla fall, är en bräda med bra planingsegenskaper. För det är det som är målet, att visa för de som ska prova kicken som infinner sig vid planing. Se’n måste den tyvärr kanske ha centerbord för smidigare inlärning. Se’n räcker det med om brädan har hyfsade subplaningsegenskaper, dom behöver inte vara förträffliga.
Detta är anledningen till att jag just nu tycker Rio-brädan verkar passa bäst, på papperet i alla fall. Den är mindre än de största nybörjarbrädorna och definitivt mycket kortare än Konan.Irie Man
-
@Oscar 459905 wrote:
RRD Easy rider jmf Kona ONE för en ren nybörjare:
RRDn är lättare den första timmen då man bara tränar på att dra rigg. De med taskig balans behöver inte tänka på vart man sätter fötterna. Den är även lätta att svänga runt.
Konan är bättre på allt så fort man lärt sig dra upp riggen och börjar segla iväg lite grann. Mer riktningsstabil, lättare att få fart på och hålla kursen. Man lär sig stå rätt då den är smalare (men lagom smal). Den vrider sig inte heller runt för fort vid slag vilket gör det lättare att vända. RRD roterar gärna vidare så att nybörjaren är tillbaka på samma kurs denne var på väg på från början.
RRD mot Kona för mig som har vindsurfat sen 89:
Behöver egentligen inte skriva mer än att Konan slår RRDn med hästlängder på ALLA plan (men gör det ändå). Planar snabbare, går fortare, mer manöverbar och gippvänlig. Känns betydligt livligare och roligare på vattnet. Du behöver inte ta fram skruvmejseln så fort du vill ta över brädan en sväng och plana iväg utan centerfena/-bord…..Konan går även att raila upp och dra iväg på en tokkryss i 2-3m/s. RRDn står still då…..
Baserar mina erfarenheter på 4 säsonger med RRD Easy rider och 2 säsonger med Kona i Linsurfs surfskola. Har själv seglat båda brädorna i full planing ett antal gånger.
Tack för input!
He he, nu kommer nog Kona-diskussionen igång igen…….
Faktiskt så skulle jag gärna testa en Kona för att se “what the fuss is all about” men det är bra stora brädor alltså! Var och tittade på nå’n Kona dag som dom hade i Djursholm förra sommaren och brädorna är riktiga schabrak! Nu gjorde väl inte den tävlingen brädorna rättvisa förvisso då det var noll vind och en medioker simmare skulle simmat ifatt surfarna så jag ska inte säga nå’t mer förrns jag sett brädorna i lite hårdare vindar.
Men longboard känns inte speciellt lockande, då är SUP-konceptet mer lockande.Irie Man
-
@pure 459889 wrote:
Jag rekomenderar:
RRD Easy Rider
F2 DiscoveryBåda har centebords fena vilken man kan ersätta med en kloss när man har lärt sig att köra utan. Även tidigare årsmodeller funkar fint 2002+ har jag erfarenhet av. Det är lätt att få sållt den här typen av bräda på sommar halvåret så man kan köpa en och sen sälja den när man växt ur den för att gå vidare till något mindre.
Man kan ha dom rätt länge och alla i familjen kan ha roligt på dom (dock inte samtidigt.. eller jo föresten 😉 )
Stora breda brädor med centebords fena är kanon att lära sig på eftersom man kan fokusera mer på själva styrningen och förståelsen för hur vinden, seglet och kroppen påverkar brädan utan att behöva bry sig om balansen.
Easy Rider och Discovery är säkert grymma att lära sig på men det känns som att dom är för stora för barnen när dom väl vill segla iväg själva, jag lutar mer åt en bräda i 155-175 liters klassen men som ändå har hyfsad bredd för bra stabilitet. Nu har ju inte jag provat Easy Rider, Start, Viper m fl så jag kanske är ute och cyklar? När man kollar på specsen på ny Rio S så tycker jag den verkar mer lockande.
Irie Man