

j-f
Forumsvar skapade
-
Grymt som vanligt Björn!
Vad tror du vikten skulle landa på en ”pro model” med optimerat laminat och vanlig Divinycell sandwich?
-
Som vanligt kalas bra bygge och dokumentation! Ser fram emot del två.
/Johan
-
Canoya – Kul att Du t o m hade bild på detta! Pulshöjning i samband med plastning känns bekant och just i det här momentet så är det ju mycket viktigt att ”den ordinarie mittbiten” hamnar rätt i förhållande till resten. Det blir hela fyra skarvar! Viss finslipning kan ju i o f s göras efter plastningen. Ja, det här ställer ju ändå frågan om det ändå kan vara enklare med en enda ny skumbit i mitten. Som Du nämner är ju den ursprungliga tailrockern viktig eftersom den inte går att ändra med denna variant.
För att kunna linea upp delarna hade jag nog skapat några plana refrens ytor så här:
Limma dit några tunna skumremsor tvärs brädan, små klickar smältlim. Tunna skumremsor så att de följer konkaver osv. 10mm borde räcka
Slippa ner skumremsorna till brädans kanter.
Där det är ”V” och kanten är lägre än centrum får man lägga en distans(masonite…) ytterst på kanten o slipa ner skummet till dem.När referns ytorna är skapade kan man kapa brädan. Kanske kolla med något snickeri som har en bordsåg, med hyggligt stor klinga, så blir det fina snitt i räta vinklar.
Vid ihop limning -spännband och en träregel under var referens yta och spänn ihop delarna (som på Canoyas bild)
Några illustrationer:
-
@Herr Pelegrin 735442 wrote:
Nej, som Du säger så kanske det kan falla på lite olika faktorer. Att kapa den på mitten och bredda där var ju annars en intressant idé! Det skulle nog vara lite enklare att få till. Man kan ju då behålla outlinen men får lite jobb med boxarna. För Dig som estetisk shaper med inriktning på lätt bräda är det säkert inte så lockande. Hursomhelst var det bara en tanke som nog ändå kräver betydligt mindre jobb (och kostnader) än för en riktig custom-bräda.
Har testat bredda en longboard till SUP med remsa i mitten och det funkade ok.
Kul att leka med tanken på en vindsurfingbräda.
Vill man bredda en vindsurfingbräda tror jag det är smidigast/snabbast att kapa den längs, men inte i mitten utan med två snitt. Ca 5cm på var sida om centrum linjen. Kan se flera fördelar.
Inget meck med mast eller fenbox och det behövs ingen 150mm tjock skumskiva för breddningen.
Tror också det är enklast att integrera två små ytor i bottenshape och rails än att få till en bred remsa i mitten.
Kan du få fatt i några remsor Divinycell H45/H60/H80 eller liknande i lagom tjocklek så behöver du inte lägga på sandwich på de nya ytorna. Det är ”bara” att limma remsorna med PU lim, shapa och sen laminera med ca 30mm överlapp på gamla ytorna.
Måste medge att jag blev lite sugen på att testa 🙂
Svenne på boardcorner.se kanske har lämplig skumskiva? -
Grymt jobbat Björn! Har verkligen blivit en super inspirerande och informativ tråd!
-
Vilket bygge Björn, riktig kul o följa! Boxarna ser verkligen fina ut!
Har du fräst ut pluggarna i Polyeten el liknande?Inte kommit så långt på mitt bygge. Mallar till rocker och outline utskrivna och glödskäraren ihop satt.
-
Efter tips här på surfzone preppar jag numera insidan på mina Dakine handskarna med biltemas remspray.
Har testat flera andra handskar, förböjda osv, men funkar dåligt bara för att det inte är någon friktion på insidan. Spelar ingen roll hur bra grepp det är mellan utsidan på handsken o bommen om det inte är bra grepp på insidan. Grepp/friktions problemet flyttas bara…Ett problem jag känt av med Dakine handskarna är att kragen är lite tight, krage + våtdräkt som kramar om underarmen ger snabbt krampkänning. Har därför börjat köra med kragen nervikt, upplever att det funkar bättre, kan tom dra åt remmen lite hårdare. Brukar också vara noga med att placera remmen precis över handleden
Tips på övning:: ”mid row” med TRX band (eller liknande hemma snickrad setup), händern i vinkel som man håller bommen. Denna övning är väl så grenspecifik man kan komma på land och den ger bra uthållighet o styrka
/Johan
-
Björn, härligt att följa ännu ett proffsigt bygge! Spännande med honeycomb 🙂
Gillar upplägget av fiber och förstärkningar. Super nice shape shed!/Johan
-
Björn ditt bygge med alla utförliga tips och instruktioner är superinspirerande!!
Väldigt gediget bygge!
Undrar hur många det är som börjar smida på byggplaner? Vilken typ, volym, mått…hmmm:wink: -
Sorry, var lite otydlig.
Primning som jag menade är att man ”spacklar” ut epoxi på sandwichkärnan så att ytcellerna blir fyllda med resin, iaf delvis. Allt för att säkerställa den ”mekaniska” vidhäftningen.
Tänker på laminatet mellan sanwich kärnan och EPSen. Det kanske inte är något stort problem men man kan ju vara medveten om att både sandwichkärnan och EPS drar i sej endel resin i ytan. Man kan ta lite höjd för det vid lamineringen av fiberna och kanske inte sikta på 65% fiberhalt 😉 från början.Har dock sett många brädor där laminatet inte har någon vidare vidhäftning mot sandwich kärnan.
Kolfiber förstärkningar ej ju kalas men hjälper inget om det inte sitter fast i sandwichkärnanVidhäftningen på utsidan är inget problem då de laminaten är tjockare och därigenom innehåller mer resin. Ev luft i ytcellerna på sanwich kärnan åker ju desutom igenom laminatet mot breathern vid vacuum bagningen.
Generelt kan man säga att man ska inte kunna dra av laminatet från sandwich kärnan utan att det följer med ytceller, det ska inte bli en blank yta.
Nog teoriserat! – Bara skiten sitter ihop så funkar det! 🙂
-
Verkligen inte fel att lita på din erfarehet! Har du inte haft några problem med pluggar förut så lär du inte få det nu heller. Man ska ju inte gör mer än nödvändigt bara för att man kan.
Förövrigt så tycker ditt bygge ser kalas bra ut!Något tips på 12v transformator? 😉
-
Lite tankar om pluggar…
Finns fler fördelar med högdensitetskum runt stropppluggarna. Skummet har ju betydligt högre hållfasthet än EPS så man sprider ut lasten från pluggen bättre. Eftersom Divinycell har slutna celler så är det ingen riska att det tränger in vatten i EPSen om stroppluggen skulle gå sönder eller om limmet/spacklet runt pluggen skulle spricka.Kanske inte så stor risk men iaf.Det räcker nog med tex H60 material till pluggarna. Gör man pluggar Ø50mm och 50mm höga så blir vikt ökning per plugg typ 10gram med en skvätt PUR lim eller epoxi. *
Som vi såg i Björns test med IR så tål Divinycellen värme lite bättre än EPSen ;). Så det är ingen större fara om det blir lite exoterm när man limmar i själva stroppluggen.
-
Håller med om att det ser väldigt bra och genomtänkt ut vad gäller konstruktion och byggmetod.
Man får inte se om de primar sandwichen innan dom vacuum bagar fast den. För att säkerställa vidhäftning mot laminatet så brukar det vara bästa sättet.
Funkar kanske tillräckligt med skummande epoxi som fyller ytcellerna i sandwichen?
Tycker inte heller att det borde vara positivt för laminatet i sig med skum men det blir säkert tillräckligt bra iaf.För alla lokala laster(hälar etc.) är det iaf viktigast att sandwichen konstruktionen fungerar, -laminatet under är tillräckligt starkt och att det är fullgod vidhäftningen mot kärnmaterialet(divinycellen).
-
För att minska spackling o finish arbete om man vill ha kantremsor eller om man lägger däcklaminatet in på botten.
Alternativ 1: Köra ett varv runt botten med överhandsfräsen. Fräsendjupet ställs in efter laminat tjockleken som kommer ner från däcket Kanske en 1mm eller något mindre.Alternavit 2: Fräsa enligt alt.1 och sedan göra en fas på ca 10mm ned till utfräsningen för att låta botten laminatet gå runt kanten först och sedan låta topp+förstärkning landa vid utfräsningen/fasen. markera fasens början med en linje för att lättare kunna se den och klippa fiberna lagom när det är dax att laminera från toppen.
Principskiss alt 1:
-
Angående varmformning av Divinycell:
Går utmärkt att värma divinycell med IR. Lättare att få en homgen temperatur genom tjockleken vilket krävs för att kunna forma bra. Sikta på ca 90-100°C
Eftersom Divinycell har bra isloregenskaper tar det tid att få upp temperaturen genom tjockleken. När man värmer på ena ytan med tex varmluftspistol får man alltså ha tålamod och ta det lite försiktig annars blir det bara jätte varmt på ytan men går ändå inte speciellt bra att forma.
Om man inte värmer tillräckligt blir det mer ”springback” – tillbaka flex. Lite springback blir det ofta iaf så det är inte fel att överforma lite.
En anna sak att tänka på är att på grund av isoleregenskaperna så svalnar centrum på Divinycellen långsamt. Det kan alltså vara svalt på ytan men varmt i mitten. Så om ni tejpar ner divinycellen mot den shapade kärnan så låt den sitta fixerad längre än till den bara är sval på ytan annars kommer den flexa tillbaka.
/Johan