

jbo
Forumsvar skapade
-
Jag var inne hos Edman sails på Köpenhamnsvägen (-gatan?) i Malmö och fick en halv kvadratmeter lite tjockare självhäftande duk för 100 kr, för framtida reparationer. Killen där har tydligen slutat med spinnakertejp för att ”den är så kass”. Speciellt till LE som belastas mer rekommenderade han denna.
-
@kmodin 477641 wrote:
Den ursprungliga frågan var, som jag förstår det, hur man jämför storleken på kites mellan två personer med olika massa. Låt oss lösa det problemet:
Alltså, vi gör antagandet att två personer med olika massa uppfattar samma ”drag” vid samma acceleration från draken. Detta är ett högst naturligt antagande eftersom gravitationsaccelerationen är konstant, så om person 1 precis lyfts från marken av kraften från draken, dvs accelerationen från draken är 9.82 i vertikal led, så innebär antagandet att person 2 känner samma ”drag” då även han/hon precis lyfts från marken.
Nästa antagande vi gör är att kraften från draken är proportionell mot drakens projicerade area mot vinden i kvadrat. (Detta går att motivera fysikaliskt, se tidigare inlägg.) Proportionalitetskonstanten beror på vindstyrkan, vilken är konstant i våra beräkningar. Alltså:
F = k*A^2 (1)
där: F = kraft, k = proportionalitetskonstant, A = projicerad area. Newtons andra lag säger att kraften är massan gånger accelerationen:
F = m*a (2)
från ekvation (1) och (2) får vi alltså:
m*a = k*A^2 => a = k*A^2/m (3)
Vi kan nu formulera problemet så här:
Hur stor drake behöver person 2 med massa m_2 för att känna samma ”drag” som person 1 med massa m_1 och drak-area A_1.
Lösning: enligt antagandet ska de känna samma acceleration från draken. Alltså, från ekvation (3) erhålls:
k*A_1^2/m_1 = k*A_2^2/m_2 => (A_2/A_1)^2 = m_2/m_1
=> A_2/A_1 = sqrt( m_2/m_1 )Så, där har vi lösningen! Ett litet exempel: person 1 väger 100 kg och har en 10:a. Vinden är perfekt för person 1. Person 2 väger 120 kg. Vilken drake skall han välja? Jo, m_2/m_1 = 1.2 dvs A_2 = 10*sqrt(1.2) = 11, så om han har en 11:a blir den perfekt 😉
Jag bifogar ett diagram där man kan avläsa mass-ratio och se motsvarande area-ratio. Bra att ha med på stranden 😉
Bra, och intressant! Kan du också reda ut förhållandet mellan olika vindstyrkor? Dvs om man kör en 12:a med lagom tryck och det blåser 9 m/s, vad ska man (teoretiskt) köra när det blåser 13 m/s?
-
Hmm, detta är intressant. Om jag tänker rätt: Effekten i vinden (energi * tid) är proportionell mot vindhastigheten i kubik, eller? Energin i vinden är ju proportionell mot hastigheten i kvadrat (W=mv^2/2) och effekten är energin * hur mycket vind som blåser igenom den tänkta ytan per tidsenhet, som i sin tur är proportionellt mot vindhastigheten. Alltså effekten proportionell mot v^3?
Fast kraften (”draget”) är väl iofs proportionell mot energin (W=F*s), så då borde kraften bli proportionell mot vindhastigheten i kvadrat, precis som Torbjörn säger. 12 m/s har alltså drygt dubbelt så mycket kraft som 8 m/s (12^2/8^2 = 2,25).
Detta är ju som sourra säger bara principer, finns en massa annat som påverkar. Men i enklaste fallet, om daken står stilla i powerzone, borde det kanske stämma. Synd att det fallet inte finns i verkligheten. Står den stilla kl 12 har jag ingen aning, då är det väl vingfysik, turbulens och sånt som påverkar.
Nån som kan reda ut?
-
Tror inte det finns mer förklaring än att det blåste för mycket för den draken i de byarna (16-18 m/s ?), och med tillskottet från vallen lyfte det killen.
-
Är nog en hel del adrenalin kvar efter den flygturen så det sätter sig nog med tiden, men japp, ta det lugnt. Jag såg hela grejen men kan inte riktigt säga vad som gick fel förutom att det blåste galet. Mario launchade precis framför vallen mot vattnet och drog upp kiten till kl 12, kände efter några sekunder och blev sen loftad. Även om det såg överriggat ut innan loftningen kom den utan förvarning, gick grymt fort. Rakt upp bara, sen en snygg båge över riggytan och minigolfbanan och rätt ner bland träden. Värsta skadan var att han var tvungen att kapa linorna för att få ner draken, sjuk tur. Klart han kunde dragit releasen, men det är nog inte så lätt när det går så fort, ens om man är erfaren.
Jag mätte vinden strax före, och det var 12-14 i grundvind och mätte senare uppåt 18 i byarna, 19 vid nåt tillfälle. Vet inte om jag kan lita på mätaren iofs, men det ger väl en fingervisning. Var mörka moln som drog förbi hela tiden.
Nu vet jag inte om Mario är erfaren eller inte, men ärligt, man gör som man ser att dom andra gör. Alla launchade där före detta. Det är en sport med små marginaler, krävs nog ett helt annat säkerhetstänk än vad folk har nu. Alltid launch ute i vattnet vid > 10 m/s, alltid nån som håller i selen vid launch etc. Finns säkert hundra andra grejor som vi borde göra till regler.
-
Ur kvällsposten (tryckta versionen):
”En man skadades svårt i går eftermiddag i Malmö när han kitesurfare.
Mannen befann sig vid Ribersborg då han plötsligt råkade komma upp på land och släpades cirka tio meter på backen. Ambulans förde mannen, som är i 25-års åldern, till Universitetssjukhuset MAS. Akutmottagningen där uppger att mannen vårdas på intesivvårdsavdelningen för livshotande skador på njurar, lever, bäcken och fötter.
Kitesurfing är när man surfar på bräda i linor efter en stor drake.”Shit, hoppas verkligen KvP har lika fel som vanligt.
-
@Emill 473945 wrote:
Någon mer som har problem att få ut sanden ur öronen?
Ja, bland annat. Jag har fan sand i hjärnan.
Och grym dag idag ja! Helt slut. 🙂
-
Och: http://trelleborgsallehanda.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080529/SENASTENYTT/9132529/1339
Shit, nyhetstorka eller?
-
Japp, och grejen med linor speciellt för kite är väl att de är testade för typ 1,5 ggr märkkraften (dvs runt 500 kg/st?) plus att de är försträckta. Håller helt med, när man hänger 10 meter upp eller launchar i 10 m/s på land vill man veta att grejorna är bra. Inte för att jag nånsin hoppat 10 m, men å andra sidan slår man sig från 1 m i decimeter-habo.
Får bli orginalgrejor, ni har övertygat mig. Grymt att folk tar sig tid att hjälpa till, tack! 🙂
-
Exakt, var inte rädd för att hugga folk och fråga. Dom kan se hårda ut med shortsen utanpå våtdräkten, men det är bara en fasad.
-
Eller köp en burk av biltemas läcksökarsprej, finns vid gasolslangar och sånt. Bubblar ordentligt där luften pyser ut.
-
..ser ju inte ut att bli vind förrän det är mörkt (4-5-tiden), men skulle det komma tidigare är jag på! Kör gärna nånstans på sydkusten, brukar blåsa lite mer här nere också på SV, men habo funkar kanske också..
-
Nån som kör ikväll? Ser ut att vara 8-10, typ ONO?
-
Glöm inte kolla selen också, min gick sönder två gånger på olika ställen innan jag lackade ur och bytte. Tappa selen kan såklart också bli farligt, råkar man släppa bommen samtidigt är ju allt borta, så får folk innanför ta smällen. I värsta fall.
Bra tråd! 🙂