jlhp
Forumsvar skapade
-
jlhp
Medlem23 september, 2016 vid 14:10 som svar på: Div II, Rundbottnad, Div 2, D2, DII, Division 2Snabba ryck från one-design center. Beställde flaps igår, kom idag:-)
Skickat från min D6603 via Tapatalk
-
@G_L 741182 wrote:
Jag tror du menar den mjuka förstärkning som sitter längst ned på moderna segel.
Men jag tror nog du kan klara dig utan ett sådant skydd.Min erfarenhet är att däcket skadas av masten om man kör utan den vadderingen. Det blir krosskador helt enkelt…
-
Hej!
Hoppas att jag inte gör mig skyldig till något etikettsbrott när jag tar upp den här gamla tråden. Om det är så ber jag om ursäkt och lovar att inte göra om det.
Men det är så att jag råkade på tråden när jag googlade på Guy Liljegren eftersom en av hans gamla courseracers dök upp på Tradera av alla ställen, och det visade sig vara mycket intressant läsning tyckte jag. Inte minst att de här gamla klenoderna är svåra att komma över, och särskilt efter att ha sett Andersbq:s kommentar om att det är jack-pot om man kan komma över en byGuy och då särskilt en av hans egenhändigt byggda customs så slog jag till.
Ett riktigt monster är det. Shapen är den simplaste jag sett, det är en svag rundning mellan däcket och kanterna, allt annat är helt plant, så det gick nog fort att shapa den… Skall bli spännande att segla den när jag väl fått fixa i ordning några smådetaljer (det vanliga med centerbordsläpparna bl.a.).
Detaljarbetet är klart imponerande. Skruvar är det enda som är köpt färdigt, allt annat är handgjort av Guy. Centerbordet t.ex. är en riktigt sexig sak i kolfiber på 800 g, mums! Brädan har ju fått några dingar genom åren, men känns stenhård rakt igenom. Det är imponerande tycker jag, den är ju trots allt gissningsvis mellan 25-30 år gammal med betoningen på det senare. Vikten ligger på strax över 17 kg inklusive stroppar, fena, centerbord och mastfot.
Enligt säljaren skall Guy himself ha vunnit EM i Asker på just den här brädan. Det har ingen avgörande betydelse för mig men hade ändå varit roligt om det hade gått att få det bekräftat. Sen undrar jag ju också när EM i Asker gick?
-
jlhp
Medlem21 september, 2016 vid 12:51 som svar på: Div II, Rundbottnad, Div 2, D2, DII, Division 2@detskavakul
Du har PM! -
jlhp
Medlem19 september, 2016 vid 15:59 som svar på: Hur många timmar ska man surfa för att bli bra?@Alltidxx 741196 wrote:
Personligen så gillar jag även att vara ute och glida fram sakta runt öar och så, och jag skulle faktiskt vilja ha en större bräda av den anleningen (större än Fanatic Viper L). Jag minns när jag seglade runt på en Windglider och HiFly som var nästan 4 meter långa och de hade en suverän stabilitet rakt fram och vattengång som gör att man kan njuta av att bara glida omkring och kryssa grymt bra. jag saknar segla pråmar i svaga vindar faktiskt.
Du är inte ensam, finns mer på division II tråden på slalom/speed/raceforumet. Jag lade tråden där eftersom dessa brädseglingens drottningar är gamla racemaskiner, inte för att jag är någon rejsare själv… eller att man är tvungen att tävla på dem.
En av nycklarna till att bli duktig är ju att ägna mycket tid åt det. En kompis till mig har retat mig i många år när jag alltid gnällt över hur dåligt det blåser i Sverige och sagt: “en sjöman klagar inte över vinden utan lär sig segla”. Först i år har jag tagit honom på orden och börjat med rundbottnat, ångrar att jag inte gjorde det långt tidigare… Eftersom de är gjorda för ickeplaning kan man ju segla varje dag man har möjlighet, och till och med planera in surf i förväg! Man slipper ju hela vindhetsen och planingsnojan. “De e bar å åk!”
En av poängerna med just D2 är att de är så ranka vilket gör det till en utmaning trots de lugna vindarna och en grym balansträning. Och det är faktiskt riktigt roligt!
Bara mina två ören 🙂
-
jlhp
Medlem12 september, 2016 vid 08:02 som svar på: Div II, Rundbottnad, Div 2, D2, DII, Division 2Fick 4 D2-dagar förra veckan 🙂
3 lättvind och 1 “hårdvind”. En kväll var det nästan helt vindstilla ett tag innan landbrisen kom med sisådär 0,2 m/s och då började det porla om stäven… En dag blåste det 5-7 m/s och lite vågor, fick badat massor och även seglat en del, jösses vad det brakade iväg i planing på halvvind och slör med cb uppe! Helt okontrollerat, säkerhetsavstånd 100 m eller så, men otroligt kul. Tror inte att jag planat med 6,9 och 110 l freestylewaven så detta var minst 100 ggr roligare!
Tänk om jag kommit på detta för 25 år sedan. Då på den tiden hade man verkligen kunnat köra varje dag och utvecklas som vindsurfare, vilken balans och teknikträning! Tänk att kunna hårdvindsgippa en D2… Ja, ja, nu får man se fram emot pensionen istället…:wink:
Måste fixa flaps på Davidsonbrädan, men det gick som sagt lite bättre med cb helt uppe eftersom det då fyllde större delen av centerbordstrumman och fontänen minskade med ca 2/3.
-
jlhp
Medlem12 september, 2016 vid 06:57 som svar på: Div II, Rundbottnad, Div 2, D2, DII, Division 2Jag är mycket nyfiken på hur flapsen funkar!
Klarar de att hålla tätt även i lite fart?
Hur ser det ut på land? Är de tillräckligt följsamma för att sluta tätt runt cb?
Har för mig att jag läst någon/några trådar här på forumet om största lämpliga fenstorlek i us-box. Har också för mig att runt 30 cm kan gå bra, men kanske inte så mycket mer. Sen belastar man kanske fenan mindre på en D2 än på en slalombräda?
-
jlhp
Medlem12 september, 2016 vid 06:50 som svar på: Div II, Rundbottnad, Div 2, D2, DII, Division 2@mes 741272 wrote:
Det får bli min rdm-mast. Återstår att se om den är för smal för att bommen ska sitta bra.
Det går ju alltid att lägga emellan…
Det är värre med kompisens gamla Rocker originalmast som är för tjock för den moderna snabbkopplingsbommen:frown:
-
jlhp
Medlem12 september, 2016 vid 06:46 som svar på: Div II, Rundbottnad, Div 2, D2, DII, Division 2Tror det kan funka med rdm-mast.
Har kört med några olika 430 vågmaster + lite förlängning i några olika typ A segel nu och seglen både står och känns utmärkt.
De gamla trekantseglen är en absolut hit att rigga!!! Inga genomgående lattor eller, bevare mig väl – cambers, som kivar och stretar emot utan det är bara att kasta i masten! Slipper trä nedhal genom en massa trissor också, spänningen är så liten att det räcker att bara gå igenom öljetten och direkt ner i cleaten! Riggen blir väldigt lätt också, så upp till några m/s är det inte så dumt alls:smile: En nackdel är att det är en utmaning att vika ihop det blöta seglet ensam efteråt, men det kanske bara handlar om träning det som så mycket annat…
Fick tag i en beg alubom, som går upp till 270, med snabbkoppling för 500:-, det var det värt… Den är inte styv, men i de vindarna som trekantseglen funkar så spelar det nog ingen roll.
-
Tack Jonas för den intressanta EM infon! Inte minst om seglen, där fick jag och mina teorier så vi teg 😉
Jag vill ha en D2:a till! Min kompis likaså.
-
Lite uppdatering: nu har både min kompis och jag äntligen lyckats bli D2-ägare, så nu vill vi få träffa likasinnade och segla tillsammans. Hör gärna av er så kan vi bestämma tid och plats 🙂
-
@Barkis 741059 wrote:
http://www.seabreeze.com.au/forums/Windsurfing/General/Division-2-board/
Där fanns det ju mycket intressant läsning!
Jo, Aerolite seglet ser ju också fint ut. Intressant att de klarar sig med bara fem lattor.
“Plana segel är snabba”, jo, jag tänkte mest att jag tycker många segel ser så gott som helt plana ut i toppen och det får mig att undra.
-
@Barkis 740605 wrote:
Kör som sagt med ett Tushingham XR 9.5m2 raceboard segel. Ett väldigt trimbart segel 1-10m/s. Man kan lätt sätta upp seglet med stängt akterlik för lättvind och rejält twistat för hårdvind.
Det är nog ett riktigt bra segel, vad jag förstått är det nära släkt med Demon vg7. Färre cambers, enklare material och mycket lägre pris.
Jonas och Rikard kör Demon vg 7 och det är de finaste segel jag sett! Ganska högt och smalt för att få mycket segelarea högt upp, där det blåser mer… Buk ända upp i toppen, för att ta vara på vinden där uppe och cambers på alla lattor för att få stabilitet i hårdvind och buk i lättvind. Inte en rynka någonstans! Funkar som du säger från 1 – (minst) 10 m/s.
Vad är egentligen tanken med moderna segel (från 90-talet och framåt)? 1/3 – 1/2 seglet är ju inte till någon nytta (helt plant)!
-
@Barkis – intressant och kul info. Skulle man kunna bygga en kopia utifrån den linjeritningen?
Vad är för- respektive nackdelarna med Lechners koncept jämfört med Davidsons?
-
@SWE2 740868 wrote:
Hej!
om någon är intresserad så har jag en Lechner i fint skick som jag kan tänka mig att sälja.
Mvh
StefanDu har pm