jlhp
Forumsvar skapade
-
1. 40+
2. studier
3. ja
4. vindsurf
5. 3 st(70, 88, 110 l) + en Minimal
6. Huvudsakligen mellan Halmstad och Varberg, men möjlighet att nå spots i södra Sverige ett måste. Kapstaden.
7. ca: 50
8. 500 m
9. alltid bil, i Sverige brädorna på taket (Thule takbågar),resten inuti bilen. I Kapstaden rubbet i bilen.
9.1 garaget
10. i bilen
10.1 på galge inomhus
11. för litet garage. Tid för surf bristvara, särskilt när det blåser… Pengar bristvara, behöver nya brädor… Brist på riktigt swell i Sverige
12. väderberoendet, mycket o dyra prylar, inget swell i Sverige -
Låter och ser härligt ut. Njut på… 🙂
-
@Pappasurf 719982 wrote:
Kommer hem stressad och kör in bilen i garaget. Tycker det prasslar till under bilen, när jag kliver ur så börjar min oro tillta.. Mycket riktigt, ett segel Ligger i perfekt linje med höger sidas hjul. Överkört längs hela och nu fastnaglat av både fram- och bakhjulet. Bara att sakta backa ut igen med darrande underläpp.
För några år sedan tog jag inte med alla grejerna till surfet, lämnade bla en bräda och en mast på garagegolvet av ngn anledning. Efter surfet backar jag som vanligt glad i hågen in bilen i garaget… Den glada hågen förbyttes dock snart i kalla kårar då ett konstigt krasande ljud uppstod varpå backandet skyndsamt avbröts. Däckmönstret syntes sedan som avtryck genom boardbagen på kanten/botten av brädan men konstigt nog ingen skada! Masten klarade också överkörningen. Både brädan och masten är still going strong 🙂
-
@challgren 719992 wrote:
Efter 1.5h i vattnet på Korsika så låg jag i vattenstarten och såg att det bubblade ur hålet för luftskruven. Man lär sig den hårda vägen…numera tejpar jag dit borttagen luftskruv runt ena stroppen.
Jag tejpar alltid fast borttagen luftskruv så att tejpen täcker över hela mastboxen. Ungefär samma anledning…
-
@lennysurf 719865 wrote:
Jag kör med ett par tumvantar som heter NRS. Kör storlek S
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=NRSTOASTERMITTS
Sjukt bra!
Har kört med dom i några år och håller bra, täta och varma.
Är ett par förböjda kajakvantar som är tunna i handflatan.
Funkar för mig… 🙂Verkar likna Prolimit en del, dock har Prolimit nästan dubbelt så tjock neoprene på utsidan! Å andra sidan ser NRS ut att ha en intressant/tätare anslutning mot handleden. Det upplever jag som ett stort problem med Dakine, det öser in kallvatten vid handleden, som sedan har svårt att rinna ut! Prolimits handskar upplever jag som bättre än Dakine även på den punkten.
-
Tråden gäller visserligen Dakine eller Simmer, för mig är Dakine till för sen höst/tidig vår (tex idag var de ok, men så har det varit ovanligt varmt nästan sedan juni) – för riktig vintersegling är de helt enkelt för kalla.
Har inte tittat närmare på Simmer men häromåret fick jag tag på Prolimit cold water mitten 6/3 mm, ca 300 kr, och de är det bästa jag har hittat hittills.
Tjock neoprene på utsidan tillsammans med neoprene även i handflatan ger värmen, men tunnare och slitförstärkt dubbelneoprene i handflatan gör att det blir bra grepp (slitageförstärkningen utgörs bara av prickar av ett tunt skikt så totalt är det marginellt tjockare än Dakines handflata och jag upplever faktiskt att det korvar sig mindre än Dakine).
För mig funkar de alltså ungefär lika bra som Dakine map kramp men ett snäpp varmare. Dakine är säkert slitstarkare så jag använder dem så länge det går, sedan Prolimit…
-
Jag hade provat att försöka fylla det gamla hålet med epoxy, duger nog med vilken epoxy som helst, gärna blandat med lite finklippt glasfiber om det bara går att få ner i hålet. Borra sedan ett lagom hål för den nya skruven. Ev borra ur det gamla hålet lite först för att få rena ytor, helst lite större nere än högst upp och lite oregelbundet så sitter epoxyklumpen bättre.
-
-
@thomme-tack för info:-), kom gärna med mer när du har fått köra mer på den…
-
@Ola H. 713677 wrote:
127:an är rätt mycket segare i känslan tycker jag. 117 var en fullträff. Så om du kan hålla dig tills en sådan dyker upp så är det en bättre idé.
Tack för input!:-) Ska försöka…
-
Om det är av intresse… :-)! Tänket bakom låter lite som det jag är ute efter!
@dr Masse 713441 wrote:Det känns onekligen som om det dykt upp och dyker upp brädor i 95-110 liters klassen som verkligen fungerar i vågorna och samtidigt är all-round. Mina intryck från den Freegal 100 som nämns ovan finns här, om det är av intresse:
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?88432-Framtiden-%E4r-kort&p=713440#post713440
-
@bohm 712826 wrote:
Är inte frågan enbart teoretisk? Var på västkusten hittar man vågor när det är cross-off, och så lite vind så att man måste ha 6.9?
Tja, inte är det dagligen precis, men det har inträffat, senast för ngn månad sedan i Haverdal, så nu är det väl bara att vänta en 10-20 år till nästa gång:santa:
Några ggr om året bör det bli tillfällen med mer av freeridande fast med lite småvågor, kan va rätt kul har jag upptäckt; har heller aldrig påstått att jag är normal, å andra sidan vilken surfare är det?:wink:
Jag ställer inga jättekrav och förväntar mig inte att det skall svänga som en 70l vågbräda, tror nog att vad som helst utom en formulabräda blir bättre än den nuvarande. När jag nu har drabbats av brädnojan (igen) så vill jag dock gärna göra ett lite mer medvetet köp än sist.
-
Tack för intressanta synpunkter Ola, jag funderar vidare.
Rapp vågis – kan JP Single-Thruster 106 passa in där? Eller är JP FSW 111 ett bättre alt.? Tror jag gillar möjligheten till thruster/tri fin, å andra sidan hade det varit lite coolt att sätta fräsen i en sprillans ny bräda… Nä, skämt åsido, men om FSW 111:an i övrigt är ett bättre alt. så går det ju att åtgärda fenantalet.
Aero-alternativet låter också klart intressant, det stora problemet är väl bara att få tag i ett exemplar i verkligheten…
Lägger om taket, därav ej daglig tillsyn här på forumet.
-
@Kapten K 712712 wrote:
http://2006.star-board.com/products/aero.asp
Såg en sån nånstans för inga pengar.. kommer inte ihåg var…
Intressant, tack för tipset! Och kan det här ha varit inspirationen till Firemove osv!?
-
Helt ok, tack för hjälpen Masse!
“Tror inte att en ‘riktig’ storvågis ger någe över din 88-liters.” Instämmer nog med det och det är just därför jag har haft siktet mest inställt på freestylewavekategorin, låter liksom “lagom” i mina öron.
He, he jo jag är själv förvånad över att det funkar så pass som det gör med 6,9: an, hade inga sådana avsikter alls vid köpet eller de första åren efter. Det är klart, ngn new school vågsegling är det inte tal om, men för ren enkel vågridning så har jag blivit glatt överraskad sedan ngt år tillbaka. Och det både i det normala onshoremushet och lite bättre förhållanden. Jag är inte så duktig så jag tycker jag får ut mycket mer när jag planar jämfört med rent guppande, till den grad att jag tycker att det ibland kan vara värt trade-offen med “för stora” grejer men, men, min F2 Compstyle 246 kan inte svänga alls-och gör det inte heller, därav brädnojan.