jlhp
Forumsvar skapade
-
Hmm, verkade inte funka med pdf.en ovan, jag hade precis lärt mig att lägga upp filer och bilder på “gamla” Surfzone, nu vet jag inte hur man gör igen…
Här finns den i alla fall:
http://www.vindsurfingforbundet.com/Page/113119
Skrolla ner lite till rubriken “Division II, RSX & Kona One” så heter den “Division II Class, and Open Windsurf Swedish Boardsailing Regatta Åhus 19-20 augusti”
Väl mött!
-
Det är nu klart att regerande Europamästaren i D2, Alain Cadre, kör sina 200 mil enkel väg för att delta i Åhus! Skall bli spännande att se lite högklassig racing mellan honom och Jonas och Rikard 🙂
Presidenten för internationella D2förbundet flyger hit ifrån Kanada för att delta!
Hoppas du också bjuder till så vi kan göra det till en härlig helg!
Verkar som att det mesta försvann i omgörningen av Surfzone så försöker lägga upp Notice of Race igen:
-
Vinäger har hjälpt mig att få igång flera ihopkärvade dragkedjor!
-
Tunnan=fräckast
Ok? -
Ok, tack för input så långt!
Lugnar mig med sandpappret då.
Anledningen till att jag blev lite slipsugen var att jag upplever brädan som aningen “seg” jämfört med mina vågbrädor som är matta i botten. Och jag har inte fått för mig att JPs freestylewavebrädor är kända för att vara sega så efter att ha läst Evas artikel började jag ju fundera…
-
-
Det var nog bättre förr trots allt… 🙂
-
Hej Barkis!
Bra, och jo det krävs STÖDmedlemskap (supportive membership) i ID2CA eftersom tävlingen är sanktionerad av dom med koefficienten 1,0. Har för mig att det kostar 15 Euro. Man kan ju också se det som ett stöd för rundbottnade brädor i stort…
Klicka på “Join ID2CA” här:
http://www.opendivision2.org/Ursäkta sent svar, hoppas verkligen att du kommer med 🙂
-
Bytte till 55 mm vågsurfliknande kitefenor på min 88 l häromåret. Tycker det gjorde ordentlig skillnad, betydligt större än jag förväntade mig. Lugnare och bättre grepp rakt fram, vilket gör att jag kör med ett snäpp mindre mittfenor än tidigare. Innan tyckte jag 23,5 var för liten till 5,4 nu är jag helnöjd med 22. Till 4,7 kör jag nu med 20,5 (och hade gärna haft 20) istället för 21. Svängandet blir motsvarande bättre upplever jag.
Det brädan gör bra tycker jag alltså blivit ett tydligt snäpp bättre så om du i grund och botten trivs med brädan så kan det absolut vara värt det, men sen finns det säkert modernare brädor som kan vara bättre i vissa avseenden och dit kommer man inte med att bara byta fenor. Dock tror jag inte att de modernare brädorna är bättre på allt, allt är kompromisser…
55 mm fenorna var de största jag kunde få tag på med passande fattning och som sagt så är jag helnöjd med dom. Hur det blir med större sidfenor har jag ingen aning om, själv var jag lite rädd för att gå för långt ifrån originalets 40 mm men kanske mest för att fattningen nog inte håller för mer…
-
Vad är problemet, du har ju Tornadon! Med den kan du ju ha kul jämt = ingen stress. Livet börjar vid 0,5 m/s… 😉
-
Jo, och sen är det ju vindsurfing så kul också 🙂
Hmm, det slår mig nu att sist jag var ute blev våtdräkten 5 cm för kort i ärmarna, och det kändes som att armarna blivit 5 cm längre så vi kanske inte helt skall utesluta att armarna kan förlängas av vindsurfing…:wink:
Här är förresten en “katta” till: http://www.ikarus342000.com/DUO425page.htm
-
Nae, och det finns ju säkert någon som vet vem det var.
Hmm, känns ju lite svårt att gå emot BQ, han är ju mycket mer kunnig än mig, men undrar ändå. Alumaster förknippar jag mer med 80-talet. Jag såg i NP annonsen i Surfsport nr 2 1990 att NP börjat med vågmaster i kol då. Den hette Constant Flex Carbon 40. Har bestämt för mig att de samtidigt gjorde en slalom/race mast med Carbon 60. Året därpå, 1991, skulle det förvåna mig om de inte körde med kolmaster på raceseglen.
Hur som helst tror jag inte det är superkinkigt med masten så länge den är constant curve, lagom lång och SDM. Står seglet sen fint på masten är det nog bara att köra och se glad ut.
Det är i alla fall så jag gör. Tex. mitt trekantsegel, som säkert skulle haft alumast funkar utmärkt på min 430 vågmast (SDM), mitt NP One Design 7,3 skulle troligen haft en annan mast men står jättefint utan en rynka och mitt Doyle 8,5 funkar fint på min vanliga 460 mast.
Go, go, go 🙂
-
@sailortrash Hänger med på ökad hävstång på båtar där riggen är förankrad i skrovet, men på vindsurf, blir armarna längre…?
Sen i lättvind, som är det huvudsakliga användningsområdet för långbrädor, så är det ju inget problem att hålla emot. Särskilt som segelarean är begränsad också. Och vill man segla fort så skall man väl inte pyssla med vindsurfing överhuvudtaget numera…
-
@Bjorn Daniels 744054 wrote:
Starboard hade en katamaran innan, vet inte hur det är nu
https://www.continentseven.com/starboard-catamaran-windsurfer/Tack, tänkte väl det. Och kanske lite typiskt att Starboard har varit där.
Tror det var den här jag sett någon gång för länge sedan: https://www.seabreeze.com.au/forums/Windsurfing/General/catamaran-windsurfersI-have-one-help-on-history?page=1
SUN TWIN by Windspeed, grejer det! 😉
-
@sailortrash 744010 wrote:
Om man ändå ska hålla på sådär, varför finna det ingen katamaranbrädav rang?
Ingen dum idé. Har något dimmigt i bakhuvudet att jag sett någon vindsurfingkatamaran på någon bild någon gång för länge sedan. Det finns ju inte mycket inom vindsurfing som inte åtminstone någon galenpanna provat någon gång…
Och, tack förresten, nu tror jag äntligen att jag begriper regel 3.2.7 i D2-klassreglerna: “There shall be no visible air gap dividing the board longitudinally throughout its length when afloat in an upright sailing position fully equipped but without crew.”
Har tidigare tyckt att den verkar kryptisk och obegriplig men nu tror jag att jag fattar – det måste vara just den regeln som förbjuder flerskrovskonstruktioner inom D2, och gissningsvis finns liknande regel inom alla klasser.
Sen, om jag skall ge mig ut på djupt vatten där jag egentligen bara gissar, så upplever jag att en rundbottnad bräda som railar/centerbordsplanar beter sig ganska likt en katamaran som har lyft lovartpontonen och bara går på läpontonen, och då kan D2: an nog inte vara så mycket mindre ändå så skulle man göra en “katta” så får man släpa runt på två D2: or istället för en och det ger ju ingen fördel.
Det är en häftig resa för mig det här, och hittills har det varit så att ju mer jag lär mig om D2: or desto mer inser jag att det faktiskt verkar vara fråga om riktigt effektiva seglingsmaskiner som är väl utprovade i verklig hetluft under många tävlingar. Sin ålder till trots så är det nog faktiskt bara en fullt planande Formula som kan slå en rundbottnad bräda runt en bana (förutsatt en kompetent D2-seglare förståss)! Och det är ju inte alltid det blåser tillräckligt för Formula så över en serie seglingar över en hel säsong kan nog till och med Formula få inte bara en riktigt tuff match mot en duktig D2: a utan kanske till och med bli slagna en säsong med lite vind!
Inte så illa pinkat av en brädtyp som de flesta normala vindsurfare betraktar som antikt skräp.