john1
Forumsvar skapade
-
Duktiga killar.
Men en fråga:
Hur mkt blåser det vid denna tagning? Det ser ut som att det är rätt så svårt att ta sig ut pga för lite vind. Det är väl sideshore så det kan vara bättre längre ut. Det ser ut som att riggen enbart finns för att man skall ha något att hålla för balansens skuld. Vid denna typ av segling, är det nödvändigt med vindstabila segel?
Eller är jag helt fel på det?
JJ -
Titta på Aeron V-grip. Jag har också Chinook hämma, men tycker bättre om Aeron. Frontbeslagen är identiska, men Aerons bakstycke är mer funktionellt. kontakta någon affär för frågan om uthalstrimm.
JJ -
john1
Medlem8 oktober, 2015 vid 21:03 som svar på: Inte helt rena set som rullar in…. Anapa, RussiaHan har själv skrivit att Tiger är en billigare version med billigare duk vilket inte betyder att dom är sämre än andra bra segelmärken, men sannolikt sämre än Panther Limited. Det ser ut som tror jag att Ezzy inte lägger mkt krut i utvecklingen av 5 lattors vågsegel nu.
jj -
john1
Medlem8 oktober, 2015 vid 09:59 som svar på: Inte helt rena set som rullar in…. Anapa, RussiaSeglet är ett Ezzy “Panther Limited” 2012 och 3,3 m2. Var för dyrt att producera näste år, blev senare Ezzy Tiger med sämre duk spec. i akterliket.
JJ -
Uthal på bommen.
Mycket uthal skall inte förväxlas med att seglet automatiskt tål mera vind. För mkt. ut hal gör så klart seglet platt och det blir av/på hela tiden varierande med vindstyrkan, dessutom tror jag att kraften i seglet kommer för långt fram utan att ge kraft framåt, seglet blir därför “vinglit” och tungt. Släpp ut lite på bomuthalet. Har du redan max. nerhal kan det vara så enkelt också att du är överriggat. -
Ja, när Quattro gör så här fina brädor (Quattro Mono), så är det dags att ta fram min Acid 80 2006. Acidbrädorna hade långa parallella sidor vilket gjorde att brädorna kunna vara smalare. Jag kommer ihåg att designers och ansvariga för produktionen skrev flera år senare att det var den bäste vågbrädan dom någonsin gång hade gjort.. JJ
-
Jag har: Aeron V-grip 160-210 samt Chinook 29 mm 165-227 som jag fick i gåva. Jag använder alltid Aeronbommen, greppet är bättre, senare trött i händer och underarmar. Ingen tvekan sedan jag har båda. Bombeslagen är identiska sätt bortifrån några “blå punkter”. Aeron bommen har “öppet” för att bara göra en loop i bomuthalet. På Chinookbommen måste man “tre om” vid varje riggning. Förövrigt har Chinook väldigt bra produkter, tillex mast, joint etc.
JJ. -
Fungerar bra med ett modernt freeridesegel som tillex. Ezzy Cheetah 6,5 7.0
JJ -
Har själv Ezzy wave från 2007 – 2008, går mkt bra med RDM.
JJ -
I choppigt vatten blir det svårt att dra rigg med 101 liters brädan. Duktiga vågseglare har jag sätt dra rigg på småbrädor, man står då med vatten till knäna. Kräver träning och snabbhet.
Har själv en Futura 110 liters, fungerar bra i choppigt vatten tycker jag, det är i principen rädsla parallellt med hastigheten som styr gränsen. Har aldrig haft problem med att nosen dyker på väg in (vurpar).
Jag har flera Starboardsbrädor som kvalitetsmässigt alla är bra.
Andra freeracebrädor som seglar mkt bra i “overpowered conditions” är tillex. RRD-Firestorm (något smalare än RRD-Firemove/Starboard Atomiq) och Tabou Manta freerace brädorna sägs vara behagliga att segla samtidigt som dom är snabba.http://www.windsurf.co.uk/test/tabou-manta-fr-110-team-edition/
Har inte provat själv.Det kanske kommer flera inlägg med vettiga argument.
JJ -
Tack alla. Det låter bra. Har länge tänkt på Simmer Quantum som ser ut att ha flera trimmningsmöjligheter.
JJ -
Hej alla vågsurfnings sugna.
Själv har jag gamla Starboards Acid brädor, men funderad på en ny vågis typ Simmer Quantum ca 86 liter. Mina “gamla Acidbrädor” är ganska så smala 55,5 cm (80 liter och 88 liter). Icke bara det att dom är ganska så smala, men dom har såkallade långa parallella sidor och mkt smal “one foot off) samt ganska så mycket rocker. Detta gör att dom måste ha mkt. vind för att komma igång, men är fruktansvärd bra när det blir tuft i onshoresegling, alltså mkt. kontrollerbara och seglar mjukt.
Fördelen med en ny bräda är att dom är bredare, plattare rocker och planar därför tidigare vilket är en stor fördel för att komma ut genom “Vitvattnet”.
Min fråga till dom som vet:
Hur blir det med en modernare bräda i hård vind och icke perfekta onshoreförhållande med tanke på kontrollerbarhet, har nyare design klarat att kompensera för den större bredden för att undvika att den flyger iväg (lyfter)? Såklart det också beror på fenstorlek etc, men brädans bredd måste väl betyda mycket också.JJ
-
Aber heute ist schulfrei.
-
Har själv provat “LiquiSole” till samma problemet. Det fungerar, men tar lång tid att torka. När du tryckar till med viktbelasting etc. under torkningen så kan ev. något flyta utanför padsen, men det gör inte så mycket. Om det bara är ett lite område så har jag andvänt Superlim som också kan appliceras vid kantena för att säkra sig att det fungerar.
JJ