john1
Forum Replies Created
-
Jag (76 kg) har en Atomic 110 liters carbon. Brädan och säkert andra brädor som Firemove etc. är inte extremt lätta att få upp i planing, något som många tror. Derimot, om du faller av och pumpar med seglet så kommer du igång, men inte snabbare än gamla brädor som har längre vattenyta innan den planar.
Men jag är inte missnöjd med brädan, den är 74 cm bräd och överträffar mina förväntningar när onshoresegling med choppigt vatten. Tror nog jag kan anbefala den och andra av samma typ som RRD Firemove.
JJ -
Porto Pollo/norra Sardinien. Närmaste flygplats: Olbia eller Alghero som är lite längre. Tror det är lätt att komma ditt från Sverige/Kastrup.
Har själv varit i trakterna, dessutom mkt. vackert och grön natur.
jj. -
Om du inte måste köpa bommen du skriver om (RRD), så är Aeron V-grip ett bra alternativ, ger ett behagligt grepp. Dessutom är mastbeslaget mkt långt vilket ger ett bra mastskydd. Finns också från Prolimit, ev. andra också.
JJ. -
Har du ingen plastbricka med taggar som du sätter under fotstroppen, har en bräda 2015 Starboard.
Plasbrickan har ett “spår” som sätts ner i brädan. Du får då taggar både på over/undersidan av stroppen. Jag har inte det problemet. Tråkigt om Starboard har skippat denna svarta plast brickan.
jj -
En liten fråga bara:
Tror alla att jag menar Firemove när jag skriver Firewave? Firewave är en helt annan bräda.
JJ -
Prova få tag i en RRD Firewave 102, lika snabb som en FSW och planar lätt som en FSW.
titta ev. på:
http://www.robertoriccidesigns.com/equipment/shop/firewave-ltd/Jag köpte min (92 liter) i Varberg, möjligt det finns kvar en bräda som du kan få betydlig rabatt på.
JJ -
Har tidigare havt problem med planing och vågbräda (gammal starboard acid). Har köpt en RRD Firewave 92.
Den har så gott som ingen tailkick, lång rak yta för att plana tidigt. Har bara seglat ett par gånger med den (5,7 Ezzy Elite och 5,2 Ezzy Panther. Jag är imponerad hur lätt den går igång och är ruskigt snabb. Tål mycket vind med därtill vågor. Det är en ren vågbräda, men fungerar också som en snabb bräda på plattvatten. Den är bred, men mycket smal bak och är lättjippad.
Kan tänka mig att Firewave 102 eller 112 kan vara ett bra val om du vill segla i vågor och samtidigt ha en snabb plattvattensbräda, tror Firemove är lite klumpig. Firewaven är sannolikt bättre än en FSW i vågorna och är säkert lika snabb som en FSW.
JJ -
En annan sak angående riktig vågsegling med snabba rörelser, då är man väl inte så mycket ikrokat endå. Mycket av hängselen används väl för att ta höjd/hastighet inför hopp etc, och inte så mycket under själva vågridningen.
JJ -
Skoj med lite diskussion, har varit trögt på sidan vår senaste tiden.
JJ -
Jag har själv haft 2 diskbråck i ländryggen (brukar vara där) L3-L5. Har alltid använd Sittsele i 30 år nu. Känner det nästan som en behandling med seletryckat mot ländryggen och känner spontan för att extendera sträcka ländryggen framåt. Kommer ihåg att jag belastade ryggen betydligt mer när jag hade en dålig sele som rörde sig uppåt.
Har läst något ställe desutom att flera vågseglare som så klart har midjeseler har tilltagande ryggbesvär, men kan jo inte vetenskapligt använda detta argument som ett bevis.
Personligt vill jag fortsätta med sittseler, har för tiden en Dakine, men också havt NeilPryde/North som har varit bra.
Sätt ut ifrån en dynamisk synspunkt angående columnas (ryggradens) rörlighet (kinetiska moment) så är det så här:
Nacke: Flex/ext. 130-150 grader, inklination: något, Rotation 80+80 grader
Bröstrygg: Flex/ext: 40+50 grader, Inklination 30+30 grader, Rotation 30+30 grader
Ländrygg: Flex/ext: 70+70 grader, Inklination 40 grader totalt, Rotation: nästan noll.Detta enligt olika forskare i klassisk vertebral dynamik av kinetiska segment (helt från 30 talet):
Junghanns, Fick, Schmorl, Ditmar, Novogrodscky, Scheibel, Strasser etc., emilvikingstrand 2016 som har fattat anatomien.Enligt dessa studier borde det vara ofysiologiskt att “fixera thorakaladel av ryggradden (bröstryggen) med en hängsela just där rotationen är viktig, lumbala delar av ryggen (ländryggen) tvingas därför att roteras, något den inte är gjord för att göra. En stor belastning för ländryggen är som man vet rotation i lumbalregion med belastningsmoment (fråga sjukgymnaster etc/ortopeder och alla med diskbråck.
Jag rekommenderar sitsela för oss vanliga surfare (freeride/småhopp) även om man känner något begränsat rörlighet med stroppar runt låren etc.
jj. -
Har själv en Chrysler 300c sedan 2004. Har konstigt nog inte haft någon problem. Har så klart bytat olja, kamrem och andra förbruksdetaljer, men den fungerar fortfarande prickfritt.
En Chrysler kan vara ett alternativ, den är mkt. stor och femdörrsversionen har ett långt lastutrymme.
Chrysler sjunker mkt. i pris så för 50-65000 så får du en bra bil.
jj -
Stämmer bra,
Har köpt flera segel/mast från:
http://www.locs.se/
Janne på LOCS kommer göra en beställning i maj så kontakta han i god tid.
jj -
Om jag inte tar fel så har Huckersegeln vindens “resultantkraft” högt upp och långt fram vilket ger mkt. kraft framåt, men också egenskapen att brädan får ett “lyft” eller ligger högt i vattnet.
Kraften högt upp gör också att man måste reagera snabbt för att inte stå på tårna vid starka vindstråk. Seglet ger en kraftig acceleration vilket också indikerar att det kan vara svårare med en lite äldre “bananbräda” som kommer trögare i gång. Skall den kombineras med en vågbräda bör man kanske ha en modern vågbräda med ett långt rakt parti i aktern.
Detta är ingen kritik av seglet, jag vet att man seglar mkt. bra med det här i Sverige (bump´and jump)i choppig onshore. Passar möjligt bäst till freewave/freeridebrädor.
JJ