

jonasosterling
Forumsvar skapade
-
Först måste vi anamma att begreppet buk egentligen ska delas upp i två delar, bukens djup och bukens position.
För att kunna räkna ut djupet måste vi först tänka oss en linjen mellan masten och akterliket, för enkelhetens skull kan vi säga
att det är linjen mellan bommens mastfäste och uthalsblock. Djupet är då talet som man får om dividerar det största avståndet mellan seglet
och den tänkta linjen med avståndet mellan masten och akterliket längs linjen. Det borde bli mellan 5% och 25%.Possitionen är oxå ett procenttal, vanligen mellan 30% och 60%, som anger hur långt ifrån masten (längs den där linjen ni vet) som seglets
djupaste punkt befinner sig.jajaja… så vad spelar det hela för roll då? OK, sug på denna: stort bukdjup genererar mycket kraft men även mycket vindmotstånd, medans litet djup
ger mindre luftmotstånd men mindre kraft.Bukens position beskriver indirekt även vinkeln mellan den där tänkta linjen och förliket, ju närmare masten buken finns desto större är vinkeln.
…här skulle man kunna ha lite schysta bilder, eller hur!
Hur som helst så ger ett segel med bukens position längre bak en mindre vinkel framme vid masten vilket i sin tur betyder att det blir mindre
luftmotstånd OCH att det går att segla högre mot vinden MEN samtidigt är det svårare att segla med då det blir väldigt viktigt att man har exakt rätt
vinkel mellan seglet och den virtuella vinden. Ett segel med buken längre fram kan inte seglas lika högt men samtidigt är det mer förlåtande.SÅ: ett segel med buken längre bak passar bäst på platt vatten med jämn vind där skotaren hela tiden kan hålla seglet på den optimala virtuella vinden vinkeln plus
minus fem grader. När vattnet blir skvalpigare eller grövre (eller när det blir byigare) och man tenderar att studsa omkring lite mer så är det dags att dra fram
buken lite mer, det blir inte riktigt samma toppfart men den genomsnittliga blir iallafall högre.Nu när vi gått igenom segelteori igen så kan har det slagit mig (bara en gissning än så länge, jag låter nån annan kolla) att ”moderna” camberlösa segel som ser
plattare ut kanske i själva verket bara har buken längre bak. Det är bara att sätta igång och mäta….…sen vill jag även tilläga att camber eller inte camber har ingenting med varken bukens djup eller position att göra. Oavsett lattkonstruktion så
flyttar man buken bakåt mha nedhalet och djupet justeras mha uthalet./Jonas
-
JAJJAMENSAN !
-
Det finns lite mer teori inblandat här oxå:
Den sanna vindhastigheten (=hur mycket det blåser) ökar vanligtvis ju högre upp man mäter (rimliga höjder i dessa sammanhang…). När man då är ute och planar iväg på en halvvind och kan skota fullt i 10m/s (mätt vid 1,5 meter ovanför vattenytan) så beror det på att den relativa vinden kommer typ 20-40 grader framifrån. Om vi då skulle ta och mäta vinden 5 meter ovanför vattenytan så kanske det visar sig att där blåser det 13 m/s vilket betyder att den relativa vinvinkeln där uppe blir 35-55 grader från färdriktningen. (om nån vill kan ni räkna ut exakta vinklar…) Hur som helst så tjänar man som seglare på att optimera den relativa vindvinkeln LÄNGS HELA SEGELHÖJDEN och därför låter man seglet twista ut uppåt.
Det fungerar på pecis samma sätt på segelbåtar.
det syns ganska tydligt här tex:
http://www.volvooceanrace.org/gallery/archive/download/leg_8/ppages/ppage16.htmlHur som helst så är det viktigare ju mer det blåser precis som någon tidigare skrev….
/Jonas
-
Hur är det med flytande helium då? Finns det någon möjlighet att göra brädan supraledande, för att få extra lyft på de ställen i östersjön där vattnet används som ledare?
-
jonasosterling
Medlem25 september, 2002 vid 20:46 som svar på: 10-15 år gamla Bic Sport glasfibermaster.OK, som sagt, skitgamla grejjer. Och de har säkert mjuknat, de har använts kontinuerligt fram till 99 och så i år så förståss, vilket betyder att vad de än hade för MCS/IMCS från början så ska det ökas på lite, men vad hade de för tal från början?
…och är det nån som vet mellan vilka år de tillverkades?
/Jonas
-