

kalabra
Forumsvar skapade
-
Det är filmat på Getterön som är ca 2-3 dm djup och mer eller mindre en insjö.
Tyvärr så är det också fågelreservat så alla freestyle människor gör sig icke besväret att testa för då kommer det nog inte bara susa i säven…..
Faktum är att det var folk ute dagen innan dessa äventyr ägde rum och helgen ser lovande ut! -
Funkar säkert kanon med såna isskruvar som man har när man isklättrar. Tyvärr är de ganska dyra runt 500kr får du nog räkna med.
Kolla http://www.highsport.se/ -
Håller med Huber köp en kite som kompletterar din nuvarande.
16 + 12 = Perfekt.
När din tjej är överriggad kan du ta den och segla vidare.
Jag kör det konceptet med min tjej och det är billigt o bra! -
Vikten spelar roll, men inte lika mycket som formen och rocker kurvan. Trenden bland de flesta bräd tillverkarna är dock att de börja få till brädor som är lätta och ändå klarar påfrestningarna.
-
Desto mer rocker kurva en bräda har desto långsamare är den att börja plana. Mycket rocker kurva ger dock bra med sväng i brädan och är mer förlåtande. Som med allt annat så måste man avväga vad man är ute efter. Själv föredrar jag en bräda med mindre rocker kurva för jag vil ha farten i brädan. En annan sak som kan vara av intresse är stegen i nosen o tailen. Fördelen med dessa är att de påverkar brädans planingsegenskaper positivt samt att de gör brädan med förlåtande i choppigt vatten då nosen hela tiden strävar efter att komma upp till ytan. Landningar brukar också underlättas av steg. Du bör då komma ihåg att våtytan på en bräda med steg är mindre än hos en bräda utan dvs en 140cm bräda med steg motsvarar bärighetsmässigt en 130cm, mkt förenklat men något man bör tänka på.
Tror knppast du blir klokare av detta, vill bara berätta att det finns människor som doktorerar inom ämnet så det är ganska omfattande. Bästa är att testa och känna sig för.
Skall skall du ha endast en bräda så kan jag rekommendera 140 cm längd den funkar bra till lättvinds dagar med 16m2 och känns inte stor när det är fullt ställ med 12m2. Idealet är nog ändå att ha två brädor, minst, att växla mellan. Tyvärr. -
Inte rolig läsning….det är inte svårt att se likheter med ens eget beteende när man stressar och riggar för att hinna med lite surf. Återigen ser vi att den mänskliga faktorn är den felande länken då vi alla vet att det bästa att göra i ett sånt läge är att helt avbryta starten och börja om på ruta 1 och förlora kanske 5-10 min kitande. Men vem har inte gjort något liknande och tänkt att ”jag kör på det fungerar säkert” trots att man vet att man är ute på tunn is. Det är ingen ide´att komma med pekpinnar hur man skall bete sig etc. för det är så självklart. Det är bara så förbannat tråkigt att att människor skadar och när det som i det här fallet går så illa att de avlider då är det inte bara tråkigt det är en tragedi.
Som fd utövare av flygsport så vill jag bara säga att ”det är livsfarligt att flyga det är därför det är så säkert”.Patrikol, har för övrigt också beställt en UDS och det är ditt fel 🙂
-
Svårt att förmedla i text, jag brukar vika LE i någon av ving tipparna typ 1.5m in och då skall den fjädra tillbaka med kraft när jag släpper den.
Tanken är ju att den skall hålla formen hyfsat om den landar i vattnet. -
Du skall definitivt ta en charter för då slipper du krångla med att boka och fixa, billigare blir det också.
Boka bilen genom resebyrån så när de andra stackarna står och köar till bussen så tar du din lilla bil och kör iväg.
Vi bodde på Las Olas i Corralejo, helt ok inte Hilton men det duger. I april börjar vinden och värmen att komma igen.
Tror det kan vara riktigt bra där då.
Betalade inte en kr i övervikt med 2 drakar, 1 bräda och sele samt dräkt samt övrigt bagage.
Bifogar en bild på en kitare i El Cotillo som enligt locals inte alls var stort den här dagen. Tillräckligt för att jag skulle hålla mig på stranden varje fall… -
Tycker 5-7m är rätt OK för att vara första säsongen, tänk på att du skall ner också… 🙂
-
Jag har precis kommit hem och vi bodde i Corralejo, nära Flagbeach.
Mitt råd till dig är att du hyr en bil, kostar ca 1600 kr + soppa. Vi körde 77mil och det kostade oss 160kr att tanka upp bilen!!!
Då kan du köra runt och kolla in lite olika ställen.
Sotavento är ett måste, kolla på deras hemsida om det är vatten i kite lagunen, El Cotillo skall du besöka, där kan det bli stort…. och Flagbeach givetvis, i mitt tycke ett rätt kasst ställe. -
Just det faktum att du inte fattar kanske gör att du inte skall experimentera själv. 1000kr för att konvertera sin befintliga bom till en UDS tycker inte jag är mycket att bråka om. Då är den förhoppningsvis utprovad och fungerar till skillnad från något hemmabygge som man gör illa sig av.
-
Har precis varit på Kiteshoppen och kollat på UDS systemet och kan spontant säga att det verkar bra. Skall bli jäkligt intressant att få testa det.
För övrigt anser jag att HP hör hemma hos wakeboardåkarna…
Spacemonkeys är en bra film förutom delen med Vari det känns som om filmen hakat upp sig….hp…hp…hp…hp…hp.
Tacka vet jag stora, höga, mäktiga, långsamma airs.
Varför försöka slå knut på sig själv? -
Vad är det för UDS system som du verkar så ivrig att testa?
Kanske nått man missat…? -
Activesports.se har en bag för 599kr som jag skall få kolla på i morgon, http://www.activesports.se/index2_shop.asp?sTemplate=/offers/list_all_shop.asp&iMenuID=305&iParentMenuID=302&iLanguageID=1 Tydligen måste skomakaren göra ett par sömmar på den á 50kr så man kan klippa av den till typ 150cm men det är det visst många som gjort utan problem.
Annars lutar det nog åt cabrinha tack vare hjulen….