

kalabra
Forumsvar skapade
-
kalabra
Medlem23 oktober, 2003 vid 09:43 som svar på: Klippt ur GP: 19-årig draksurfare svårt skadadJag är helt inne på din linje att det här är något som kitesporten måste ta på allvar och fundera över. det kan räcka med en allvarlig incident och sen är kommunen framme och tycker och tänker om vad som skall gälla. Jag vill inte att nån kompis grannes farsa skall dragga in i en barnvagn första gången han provar och därmed sabba för oss andra som försöker att ta hänsyn till såväl folk på stranden som mötande vindsurfare.
Här i Varberg har de första kontakterna tagits med VVK för att undersöka hur man skall kunna samarbeta.
Kitesurfing är förenat med större risker, allt sker fortare och med mer kraft. Det går dock att ta ned dessa risker till en betydligt lägre nivå än den som är idag.
Min uppfattning är att detta sker bäst genom att organisera kitare i föreningar och utifrån föreningen arbeta med att ta fram rekommendationer för vad som kan vara lämpligt. Säkerheten är det som bör prioriteras i första hand.
Viktigt är att man först får sätta sig ned och fundera vad man vill uppnå och inte komma och peka med fingret och sätta upp regler. Jag håller på och jobbar på en skrivelse för hur detta skulle kunna se ut, därför är det guld värt att få höra vad andra tycker i den här frågan.Vi surfar trots allt med hjälp av vinden både kitare och vindsurfare så steget mellan sporterna är borde inte så stort…
-
kalabra
Medlem23 oktober, 2003 vid 08:03 som svar på: Klippt ur GP: 19-årig draksurfare svårt skadadJag förstår din oro och jag har känt likadant. Att kita är en riktigt skön känsla, hoppen som går att göra är obeskrivliga. Men i början skall man inte bara ha respekt för kiten man skall i princip vara rädd för den. Den kan dra med flera hundra kilos kraft men jag hävdar med en dåres envishet att så länge man tänker efter och vet var man har sina QR handtag så skall det inte behövas olyckor.
Man behöver inte vara raket forskare för att inse att kita i närheten av stenar pirar och andra otrevligheter är förenat med risker.
Håller man sig till bra stränder med öppna ytor så skall olyckor kunna undvikas. Hjälm verkar för övrigt vara klart underskattat hos kitesurfare. De kurser som anordnas lägger stor fokus på säkerhet. Skräckexemplen på nybörjarverksamhet är att låta polaren testa kiten mitt i badsäsongen på folktätaste stranden….
Jag tycker du skall prova du kommer inte att ångra dig, när jag inte planar med min 6.1 och 90L brädan har jag riktigt bar tryck i kiten. Har fördubblat antalet dagar på vattnet sedan jag började kita, att sedan utvecklingskurvan är mer uppåtgående än hos vindsurfingen har inte gjort det hela sämre. -
Varberg hade -7 grader i morse och det är klart att det inevrkar väl inte poisitivt (om man inte åker skridsko) på vatten tempen.
Vind till helgen så man får väl testa! -
Ljuv musik i mina öron att det är fler som inser det potentiella möjligheterna med föreningsverksamhet. Det är klart att det krävs lite jobb men förhoppningsvis resulterar det i något bra. Det är ju inte så illa att engagera sig i något man mer eller mindre brinner för.
Jag tror på att börja på lokal nivå och samla på sig medlemmar. Prioriterat arbete bör vara säkehetsfrågor såsom förhållningssätt, var man bör undvika att kita etc. Det är inget hästjobb för en instruktör att tipsa deltagare om vilken som är närmaste klubb.
Därefter får diskussioner om eventuella förbund och komma.Så fort verksamheten är igång så kan man börja fokusera på de trevligare aktiviteterna som tävlingar, träffar och resor.
-
kalabra
Medlem22 oktober, 2003 vid 14:52 som svar på: Klippt ur GP: 19-årig draksurfare svårt skadadTjena Staffan!
Du missade en schysst fest i lördags har dock filmat en del så vi tillfälle så kan du få garva åt oss 70-talister.Kiterna har ofta en quick realese så man kan ”nödfälla” kiten. Det går att styra men när det hettar till så hinner man inte, kiten har ju en viss tröghet och beroende på var den befinner sig så kan man faktiskt öka kraften genom att styra den. 6-8m/s är enligt mig optimala förhållanden men enligt obekräftade uppgifter så var det byigt vind och det är inte särskilt kul då kiten kan bli rätt orolig.
Tror att den snusförnuftiga sensmoralen i detta är att man skall inte hamna i en situation när det håller på att gå åt pipan (som med allt annat) och om det ändå gör det så är det bra att vara i Björkäng…lite folk och gott om plats och relativt långgrunt.
Tror att Fahlén menar det.Hoppas på vind i helgen så kanske det blir lite filmat, MC är taggad i vanlig ordning!!
Ha dé
-
Jag menar fortfarande att ett de bästa sätten att göra det är att bilda klubbar som kan jobba lokalt på de ställen där folk kitar. Har svårt att tänka mig att vi genom att diskutera här på Steffo kan nå ut till lika många som man kan göra när man väl är på stranden. Steffo är däremot ett lysande ställe att utbyta ideér. Det finns mängder av frågor som skulle vara lättare att ta upp om man som förening kunde ta kontakterna med de som är berörda. Om man exempelvis vill sätta upp skyltar på stranden som informerar om att man som åskådare skall hålla uppsikt om det är kitare på stranden så måste kommunen kontaktas, det är inte lätt som enskild. Detta skulle kunna gälla att ta bort betong fundamenten i Habo Ljung eller att få röja upp en schysst riggyta osv.
Jag håller på att arbeta på en skrivelse till VVK i Varberg med en förfrågan om en kitesektion som skall ha som huvuduppgift att se över säkerheten. Som jag ser det har en förening ingen rätt att styra vad andra gör däremot kan man råda och rekommendera vad som kan vara lämpligt och mindre lämpligt. Exempel på detta är väjningsreglerna som gäller i Apelviken, förutom de allmänt vedertagna seglingsreglerna så finns det instruktioner om hur man skall bete sig. Så gott som alla följer dessa. Min förhoppning är att det efter en seriös disskusion mellan kitare, instuktörer och allmänt vettiga personer skall finns ett antal punkter som beskriver hur vi skall kita på ett vettigt sätt.
Jag tror att det är så långt man kan komma utan att kontakta kommunen och skapa verkliga förbud, och då är nog vi kitare de stora förlorarna.
För mig står det klart att genom att engagera sig i säkerhetsfrågorna så förekommer vi förhoppningsvis inte bara olyckor men även regler. -
Har haft mina i kallförråd över vintern i 8 säsonger, inga problem.
Smörj board bag dragkedjan med silikon spray före uppehållet så kan du surfa till våren igen…. -
Håller med om att vissa borde kanske tänka efter lite innan de häver ur sig alla roligheter. Seriösa frågor förtjänar ett seriöst svar.
Forumet skulle dock tappa mycket av sin charm om alla påhopp samt pajkastning upphörde.
Olika avdelningar för olika ämnen vore bra, de som vill mer eller mindre ”chatta” kan hänga på ett ställe och de som vill veta allt om hur en bräda beter sig kan hänga på ex ”utrustning”.
Kolla in http://www.enduromx.com det forumet har ett bra upplägg där man kan välja att se vissa delar eller se alla inlägg. -
Svar på tal!
Det gillar jag, finns alltid två sidor av ett mynt och det är viktigt att man har sett båda innan man bildar sig en uppfattning. -
Bra, nu börjar det att likna något.
Ideér om vad vi skall göra för att slippa sånt här är det som behövs sen kan man tycka o tänka allt möjligt om det som har hänt men det är historia, nu går vi vidare och ser till att vi slipper sånt här i framtiden.
Krya på dig!!Tror mycket på att samla folk i klubbar och föreningar.
Två stora fördelar, lättare att sprida information (via epost listor etc) och det blir roligare om man kan samordna kitandet så att inte alla kör på olika ställen, kanske även få bort folk från olämpliga ställen.Använd hjälm!!!
-
Ta kontakt med Surfers Paradise i Varberg, de har koll på instruktörer.
-
Det var intressant, hur hittar man dit och vilka vindriktnigar funkar det på.
-
Köp Lars Petersens ”Free your mind” den har gjort under för min karriär. Mycket bra tips om allt från trimm av utrustning till riktigt avancerade manövrar.
-
Instämmer med övriga, när du kan släppa bommen med någon av händerna då har en bra placering. Sen finns det väl lite individuella placeringar men börja så då är du på rätt väg.