kamaaina
Forumsvar skapade
-
Det är klart dykarna får flytta på sig…. annars får de ju en fena i ryggen och det vill de väl inte?
-
Tjena Kalle,
De där bilderna får ju mig att bli riktigt sugen på att komma ner. Tisdag nästa vecka ser ju skapligt ut på Windguru. Skall hålla ögonen på prognosen Kalle. Är det några bolag som flyger direkt Stockholm Marseille?
Vi hörs
Freddan -
kamaaina
Medlem7 september, 2007 vid 06:43 som svar på: Försäkringsfråga -pajjad bräda på resantips önskas.Jag får ta att hålla med Supasonic i det här caset. (Att hoppa av J’s bräda var rätt kul)
Du vet ju faktiskt inte om det nu är så att UCPA pajat brädan, för du har väl inte sett detta? Du kan ju ha haft en liten spricka som du missat som sedan har blivit stor vid något skutt. Min kompis fick en spricka över hela brädan (den som vi senare stampade av) enligt honom själv från ett myckt klent hopp, så ibland krävs det inte mycket. Om brädan är “ny” skulle jag nog försöka reklamera den, antar att du avgör om den är “ny”. Har hört folk som fått nya brädor när de hoppat av väldigt nya brädor…. vet ej hur detta funkar i praktiken.Ingen idé att hitta på och ljuga, säg som det är.
F
-
Jag är nyflyttad till Stockholm sedan i April (från Vancouver, men tidigare Gbg), och sedan dess har jag åkt på varje bra prognos till Varberg. Har prylarna i Götet och har väl just nu inga planer på ens att plocka hit sakerna, bättre att ha ett flexibelt jobb där man kan jobba en lördag o ta måndagen ledig. Har fått väldigt många fina dagar i Varberg i sommar, mer än jag kan drömma om. Baksidan är att jag spenderat väldigt mkt på tågbiljetter o ibland hyra bil…. men väl på vattnet är det ju värt det. Delar gärna bil med folk som skall till västkusten blåsiga helger o om jag tar upp sakerna kanske även en tur till Torö. Ett hett tipps som jag kan dela med mig av (bara om ni lovar att plocka med mig i bilen)…. Hertz har ett program som heter Freerider, där man kan transportera deras bilar GRATIS mellan olika städer (soppa o allt betalt) sök google efter hertz freerider…. inser nu att konkurensen om bilarna till västkusten har ökat, men eftersom jag är en god själ så hoppas jag ni plockar med mig i bilen…
Ola: hade tyvärr samma problem som dig att hitta boende, men det löste sig efter 6 veckor, så håll ut, något dyker upp. Skall du till Götet eller Ljungskile på helgerna och av någon anledning har bil så hör gärna av dig. Jag håller på redan för denna helgen och se om jag kan fixa en “freerider” till Götet. Vi hörs.
-
@jonhand 405727 wrote:
Det lät ganska billigt, Men jag antar att priset är 2700kr/ person och halvtimme
(d.v.s 18 000 kr/timme)Räcker väl med en person som filmar i helikoptern….
-
Vattenskoter är helt klart det enklaste att få tag på, hade dessutom blivit rätt bra tror jag. Fan, försvaret (vårt eller jänkarnas) måste väl ha spion plan som styrs via radioknotroll eller? Kan de inte “öva” lite på oss?
-
Hade samma prblem med ett segel jag köppte på keppler för några år sedan. Inga av måtten eller angivelserna för var “mittpunkten” för hängselelinorna skulle sitta stämmde. Då körde jag faktiskt med en North mast med rek. längd o styvhet…..
-
Kommer nog inte segla så mkt i Stockholm, utan mer på västkusten o ha slalom som ett alternativ till när 78L + 5,3 känns tråkigt….
-
@Ola H. 404655 wrote:
“That would be me”… du väger som jag och har motsvarande vågbakgrund och liknande vågutrustning som jag mestadels kör. Jag tog steget att också ha en slalombräda förra året. Så jag kan försöka svara på dina frågor:
Jag kör minst en kvadrat större “race”. Har iofs inget cambersegel men har/har haft ett par rätt extrama speeedsegel med bredmastficka utan cambers samt rena freeridesegel. Men när mitt 6.6 speed börjar kännas lagom utfyllt så seglar jag lätt 5.5 våg eller mindre.
Jag har extremt dålig koll på vindstyrkor. Mäter aldrig. Grejjen är att med “rätt” 7.0:a och en bra slalombräda på typ 90-100 liter kommer du plana väldigt tidigt (en bra bit under 10m/s) och till en början är det skoj. “Problemet” (för mig, och jag tror de flesta andra) med slalom att efter detta “nyhetens behag” med den tidiga planingen så blir lättvindsseglingen rätt tråkig och man söker bara dagarna med med drag. Det gör att vindregistret skjuts uppåt, men inte så högt som till 12-15.
Baserat på mina egna erfarenheter skulle jag nog ändå gå på lite större än 7 kvadrat, typ 7.5. Jag har kört en iSonic 101 och 7.5 är långt ifrån max på den utan snarare mitt i sweetspot. EN 7.5 och en 6.5 skulle nog ge dig bra register.
Sedan är frågan om hur liten bräda du vill ha. Jag har inte känt något som helst behov att köra större än min 101:a. Om du vill ha en max allround slalombräda tror jag du skall välja mindre, typ en 85-90. Men om du vill hålla slalombrädan som ett komplement till vågisen så är nog 101:an mitt i prick. När den börjar kännas stor med ett anpassat 6.5 segel så kör du lätt 5.0-5.3 våg.
Du är en klippa Ola!!!
Detta var precis infon jag sökte…. Kommer nog köra mest på bästkusten i alla fall….så till en början skall jag nog jaga 100L + 6,5….så får man se om man tycker det är kul….
Vi syns på vattnet
Fredrik -
Tack
OK, så om jag siktar på en slalom bräda på runt 90 kanske upp till 100 och runt 6,5kvm segel så verkar det som man kan börja köra en del. Vad har man för fena till ett sådant ekipage? -
Har du fullt nedhal så böjer du masterna. Kan iof bero på vilken typ av mast, osäker om kanske hög kolhalt klarar sig bättre. Jag jobbade i 2 år som surf instruktör i Canada och efter säsongen (apr-Sep) så ser vi att masterna är böjda, och de förblir så…. detta var 30% kolmaster.
Släpp nedhalet hade jag gjort om du vill ha seglena riggade…..men vad tar det att rigga? 5min?
-
Congrats!!!
-
Jag råkade ut för detta på GC för några år sedan.
Jag tog ett rep och band det runt förlängaren och sedan band jag fast det under mast foten (den del man fäster i brädan, dvs under skruven).. Det blev inte super, men fungerade att “slogga” in till stranden.
-
Lack eller pensla lite polyester (tunt) det funkar. På så sätt kan du sätta fast lite nice klistermärken och sedan pensla plast som skyddar fin fint.