Forumsvar skapade

Sida 15 av 45
  • kamaaina

    Medlem
    3 maj, 2007 vid 11:28 som svar på: Vågor norr om göteborg….

    Saxat från Vancouver Sun 24/2 2007, fulltext se http://www.canada.com/vancouversun/story.html?id=ac56f159-ab98-4a61-9506-7b113d5132a7&p=1

    “The Vancouver Convention Centre Expansion Project (VCCEP) is the winner of the Association of Professional Engineers and Geoscientists of BC’s 2006 Environmental Award in the category of Concept and Assessment.”

    “VCCEP’s marine habitat component includes an innovative series of features that were designed around and under the facility. One of these is a fish skirt consisting of a series of sloped, pre-cast, aggregate concrete benches with naturally rough surface features attached to a specially designed perimeter beam. Designed to maximize ecological connectivity, the fish skirt will create a habitat for a mix of intertidal marine life.”

    Se bifoga bild på hur det ser ut…

    Cha cha
    Fredrik

  • kamaaina

    Medlem
    3 maj, 2007 vid 11:07 som svar på: Vågor norr om göteborg….

    Kan vi inte starta en Våg kampanj?

    Vi samlar ihop massa pengar och bygger oss ett rev på lämplig plats på västkusten. Kan inte vara så jävla svårt, måste finnas massa ideer om hur djut, långt, vinkel osv som är optimalt för ett rev. Vi dumpar ner stora betong fundament och vipps så har vi oss en lekstuga. De dumpas ju vrak för sportdykare. Man kanske tom kan kränga lite EU pengar för något “miljö projekt”. Vi hittar någon utrotningsartad fisk som trivs i “rev liknande” miljö och så får vi pengar för det. Låter det som jag skämtar? Till viss del kanske, men ett visst allvar finns det oxå. Jag kommer precis hem från Vancouver och där håller man på att bygga ett nytt convention center nere i hamnen. Man bygger en del ute i vattnet och för att inte förstöra för fiskarna “som var där först” bygger man även ett konstgjort “rev” bestående av betång rännor med massa hål osv i. Skall se om jag kan hitta länken till detta bygge…..

    När det gäller pengar kanske det inte behöver kosta så mycket, sten o betong kan man få tag på och så behövs lite kontakter…..
    Tillstånd på Komun (jmf sportdyke), miljökontor (fisk teorin tycker jag låter bra) och sedan e det klart.

    Vad tror ni? Någon som vill hjälpa mig dra i detta??? De som hjälper till får ett monument i koppar vid spottet…jag lovar….

    Steg 1. Hitta optimalt spot med avseende på parkering, väg, vind, vågor.
    Steg 2. Tillstånd
    Steg 3. Hit med betången
    Steg 4. Vänta på höststormarna

    /Fredde

  • kamaaina

    Medlem
    24 april, 2007 vid 14:20 som svar på: När tänker ni sluta vindsurfa?

    Scott som jag träffade sommaren 2005 i Hood River var då 76, se bild 1. Man kan se honom i Dougs när det brallar. När jag var tillbaka 2006 hade han köpt ny bil (se bild 2). Han hänger som en snorloska i sin gammla 3,6a när man själv kämpar med 3,7. Han är min hjälte, killen blir ju 78 i år!!! Skall bli kul när jag åker dit i sommar och se om han köpt ny bil???

  • kamaaina

    Medlem
    23 april, 2007 vid 07:01 som svar på: När började ni andra windsurfa?

    Första gången 1981, nådde knappt upp till bommen. Lärde mig själv först 1989 på en rundbottnad prom. Köpte en Vinta 298 (den gule) sommaren därpå och seglade så myket jag kunnde fram till 1997. Hade sedan 5 passiva år och tog upp det igen 2002 när en kompis lurade med mig till Pozo.

  • kamaaina

    Medlem
    16 april, 2007 vid 09:26 som svar på: Teknik -Bästa sätt att konka runt surfprylarna på flygplatsen?

    Det är lustigt att KLM bara har 20kg på surfutrustning.

    “Surfing (wind, wave or kite)
    Costs:
    Taking along surfing equipment always involves a charge. (Only boogie boards may be included in the free allowance.)
    Weight system: The special rates for surfing equipment weighing up to 20 kg are found in the sports equipment table. For every kilo over 20 kg that your equipment weighs, you will also pay the standard excess baggage rate.
    Piece system: A surf equipment is considered 1 piece of baggage. The standard excess baggage rate will apply.
    Equipment: One set of windsurfing equipment may consist of a board, mast, sail and boom. One set of kite-surfing equipment may consist of a board or a kite bag.
    Restrictions: Surfing equipment cannot travel aboard Fokker 50 aircraft. If your equipment exceeds 32 kg or 2.90 m, please contact KLM Cargo for shipment.”

    Medans NWA har 23kg..de e ju partners.
    20kg låter ju tufft med bräda o 3 segel, mast o bom
    F

  • kamaaina

    Medlem
    16 april, 2007 vid 09:17 som svar på: Teknik -Bästa sätt att konka runt surfprylarna på flygplatsen?

    @_Frippe_ 375610 wrote:

    Sportutrustning, Windsurfing
    Max mått: 1 väska, 2.5×1.00×0.80 meter
    Max vikt: 23 kg
    Jag frågade hur dom skulle hantera det om det var två kolli. Enligt honom jag pratade med så var det OK så länge måtten ovan hölls om man ställde dem bredvid varandra. På hemsidan står det dock en väska…

    Övervikt
    Överskrider man 23 kg (gäller både surfutrustningen och det vanliga bagaget) så kostar det per väska (som även den får väga max 23 kg). Priset är £120 enkel resa. Det verkar dock gå att få ner till £84 om man förbokar det via webben (enkel resa).

    För alla väskor gäller under en övergångsperiod fram till oktober 2007 att de får väga ända upp till 32 kg. Om jag förstod honom jag pratade med korrekt så får man dock betala övervikt för det som ligger över 23 kg. Det blir alltså “en väska” till enligt ovan.

    Min gissning är dock att så länge man håller sig under 32 kg för surfprylarna så kommer man gratis undan…

    Det verkar då som man kan ta två väskor á 23kg (varav en i handbagage, om den håller måttet) Jag trodde alltid man skulle kunna checka in 2 väskor á 23kg.

    Så menar de att om väskan väger mellan 24-32kg så får man pynta 120 eller 84 pund beroende på om man förbokat eller ej?

    /F

  • kamaaina

    Medlem
    13 april, 2007 vid 07:37 som svar på: Transport GBG-STHLM

    Tjena
    Jag kommer nog att flytta upp lite saker (i och med att jag numer bor i Stkhlm) från Götet. Siktar på att dra upp et lass helgen den 1/5 eller vad det nu är. Skicka ett mail till fredrik.rook@gmail.com om du behöver hjälp.

    MVH
    Fredrik

  • kamaaina

    Medlem
    11 april, 2007 vid 14:06 som svar på: Global wave

    Ok, jag bara skoja, jag har inte tre stycken men även jag funderar på att köpa. Jag läste din recension Adde, vet inte om jag blev klokare på den eller ej. Funderar starkt på 78an, vet nåon vad den väger?

    Sedan är det väl aldrig så att någon någonsin har talat illa om en bräda de äger, med tanke på att man kanske vill sälja den…. bara en tanke. Läser man recnsionerna så får alla brädor runt 8-9 i betyg….

  • kamaaina

    Medlem
    10 april, 2007 vid 18:55 som svar på: Teknik -Bästa sätt att konka runt surfprylarna på flygplatsen?

    Tycker att det de senaste åren har blivit mer komplicerat att resa med surfbagage. Senaste ryktet jag tänker kolla upp är att British Airways tar brädor gratis, någon som vet?

    Har rest en del med KLM/NWA mellan Hawaii/USA/CANADA/Sverige och tycker förr att de var rärr generösa, men kunde ibland ta sin 32kg boardbag o checka den som en av sina 32kg väskor. Nu har de sänkt viktgränsen på vanligt bagage till 24kg samt även för v-surf till 24kg. Nu står det så här;

    “Northwest accepts surfing equipment as checked luggage only. Surfing equipment is not included in a customer’s free luggage allowance and is subject to a charge of $80.00 USD (each way) per item. Surf equipment may not be accepted on certain types of aircraft at Northwest’s discretion.

    One (1) piece of surfing equipment is defined as one of the following:

    One (1) surf board with a length no longer than 109 inches (277 cm)
    One (1) windsurf board with mast, boom, and sail
    Northwest does not allow surf equipment in free luggage allowance. All surfing equipment will be charged a rate of one (1) excess bag charge.

    Domestic fee: $80.00 USD / CAD / EUR
    Trans-Atlantic travel fee: $150.00 USD / CAD / EUR
    Trans-Pacific travel fee: $130.00* USD / CAD
    Between Hawaii and Japan: $84.00 USD / 16,200 JPY
    Between US and Philippines: Contact Northwest Reservations for rate information.
    Northwest does not accept liability for loss, damage, or delay of surfing equipment. Excess valuation insurance may not be purchased for transport of surfing equipment.”

    Som jag uppfattar är att det då skall kosta $150 att ex. flyga till HI? Sedan har jag för mig att om det väger mer än 24kg så åker man på $50 för vikter upp till 32kg. Och över 32 får det inte väga!!!

    Det står på BA’s hemsida at;
    “You may check in your free checked baggage allowance plus one additional item of sports equipment providing the item weighs up to 23kg, and does not exceed the following dimensions: 2.5m x 1.00m x 0.80m (98in x 39in x 31in). ” Så kan man greja det under 23kg (vilket jag tror är hopplöst) så åker man gratis¨..undrar om det är någon på BA som vindsurfar. Mitt paket brukar väga 30kg med bräda, 3 segel, 1 mast, 1 boom o boardbag och kanske en hängsele.

    Vet att på tråden för något årsedan så nämdes att man egentligen inte skall behöva betala för att boardbagen väger mycket….vem var det som skrev det? Ni som flyger till SA osv med typ 2-3 brädor o 5 segel…hur fixar ni egentligen transporten?

  • kamaaina

    Medlem
    10 april, 2007 vid 18:11 som svar på: Global wave

    Jag har tre stycken…..den e grym!

  • kamaaina

    Medlem
    24 mars, 2007 vid 21:00 som svar på: Vart skall man bo i Stockholm med omnejd

    Är själv nyinflyttad till denna “stor”?stad…. Körde bil ner till Torö idag…soligt o fint o kanske en si så där 5m/s. Det tog exakt 1 timma från Hammarby Sjöstad. Det får man väl ändå säga är helt ok. Jag kommer jobba vid KI och om jag får gissa så tror jag dagaran jag kommer ha i Torö kommer vara j-ligt begränsade. Siktar nog på Söder, Hammarby, Kungsholmen…man får helt enkelt lida pin med de höga hyrorna i denna stad.

  • kamaaina

    Medlem
    20 mars, 2007 vid 14:10 som svar på: Vind i juni – aug?

    boka….det blåser aldrig på sommaren…..det borde du veta vid det här laget

    F

  • kamaaina

    Medlem
    19 mars, 2007 vid 16:47 som svar på: 5,7 på 400mast?

    Beror nog oxå på hur mycket du väger. Jag ställde samma fråga till ägaren av Big Winds i Hood River för ett tag sedan. Min fråga gällde om jag skulle kunna rigga ett Combat 5.6 (Luff 441) på en 400 mast. Till svar fick jag att det inte skulle vara några problem med en kroppsviklt under 170lbs. Jag väger bara runt 150lbs eller 68kg, så jag skall pröva o se hur det funkar. Antar att typ av mast oxå spelar in. Det har ju varit en masttråd på forumet för ett tag sedan vilken jag tyckte var intressant. Hur mycket skilljer sig egentligen en 430 från en 400 med 30cm förlängning??? Ett annat scenario är ju för er som har en lång förlängare som ni använder på små segel. Tänk er att nu har en 3.7a (som jag) som ni riggar på en icke optimal mast typ 400 (som jag) och dessutom har en förlängare som ni använder som är 40cm, men som naturligtvis inte är förlängd med ett sådant litet segel. Det betyder att de första 40cm på masten är stenhårda. Det blev stor förändring med att låna kompisens 5cm förlängning.

    Något annat som oxå har disskuterats är constant curve etc. Jag är medicinare så jag är inget mattesnille, men kan man inte få en “constant curve” med olika mastkurvor beroende om man använder 1a, 2a eller 3e gradens derivata? Om man räknar på en av dessa så borde den ju kunna bli konstant eller?

    Sedan är jag personligen nyfiken på olika kol-kvaliteter. Använder olika mast tillverkare olika typer av kol? Vilken i så fall? Vilken klass? Dyra, billiga? Hur lägger man väven på wavemaster? För stryktålighet eller flex? Som man snart inser finns det en massa variabler, sedan inser jag oxå att IMCS talen för en 370 mast kan variera mellan tillverkare från 14-17 tror jag att jag sett???

    Onekligen ett grymt intressant ämne (tycker jag som icke ingengör), mest för att jag skall köpa nya master i år kanske samt nya segel. Vill ju ha så få master som möjligt. Jag återkommer när jag testat min combat 5.6 med min 400 mast o en xtender kanske….

    /F

  • kamaaina

    Medlem
    15 mars, 2007 vid 09:06 som svar på: Kånkar Quatro?

    Varför inte fråga Quatro själva….

  • kamaaina

    Medlem
    23 februari, 2007 vid 20:12 som svar på: Ving startar charter till Kapstaden

    @Oregistrerade 366581 wrote:

    VAR STÅR DET att det blir billigare???

    Och vill man verkligen åka på en 2 veckors med ving?

    Hellre an vanka fram o tillbaka pa sin kammare i vantan pa vind. Kanske kan vi fa charter priser pa surfprylar oxa som till GC (800 t/r)…..restresor…shit…detta e ju grymt

    For att inte tala om grisfesterna pa resorten pa kvallarna 🙂

    /F

Sida 15 av 45
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums kamaaina

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.