

kapten-k
Forumsvar skapade
-
längre än båda! min bic vivace-98 279cm!! töserna=170cm??
smalare än bägge! midjemått=53cm töserna=ok christina är smal men den andre liknar tjorven…
dessutom väger min skönhet ungefär en tiodel 5.7kg
Sen är hon trogen oxå.. -
ok! låter shysst.. hur bred är den brädan?
Tänkte bygga bygga en freestyle/wave som är 230*58 som komplement till min 262*66 brukar har ganska rak rocker så man kanske skulle ha massor av v eller dubbelkonkav för att bli a med den värsta studsen -
Håller med dig fullständigt. man måste ju trimma seglen mycket efter förhållanden oxå..man äger ju inte all storlekar…dessutom skulle det bli ett himla bytande hela tiden..
Är det du förresten som bygger ultrakorta vågbrädor? hur funkar dem för dig?
Har du lite rocker för att få dem mindre studsiga eller mer??? Ahd-max 62 käns ju speciell, men den har rätt mycket rocker..
jag har byggt en 262*66 (väldigt rak) och en wave 254*56 oxå rak (värdelös till 4.1)
väl mött! -
north iq-99 8,3 och större så har cambersen en tendens att bli lite böjda på ena eller andra hållet.. alternatiet är att rotera dem i mellanåt.. lite störigt..annars ett bra segel
Np Z-1 RX-1 bra segel, men den där toppfnurran som inte vill rotera ordentligt är störig(fast det verkar funka fas den går aströgt..)
-
Anledningen att man drar mycket nedhal på vågseglen är nog inte hur mycket drag man vill ha , utan man vill ha ett segel som inte känns topp-tungt när man skall göra loopar och manövrar..
Har man dessutom mycket twist så kan man dumpa kraft genom att överskota i stället för att skota ut, ..bra att kunna göra både och -
1. sluta segla på brädan när den e paj!(lite sen nu kanske)
2 om mastkasseten e kass så kan du ju ta ut den så vattnet kan ta sig ut samma väg det kom in..skär ut alltihopa och plasta i en ny kasset senare .. alternativt borra några hål vid mast kasseten och lägg bradan upp och ner
3.borra ett hål i nosen och ett i aktern(typ 10mm) och fixa en grej så du kan snurra brädan (inte det lättaste men effektivt)sabba nu inte brädan i en bastu eller dylikt..(sopsäcksmetoden funkar, men e det sommar nu??)
Mitt tips är #2 samt att du lägger brädan i ett varmt (torrt) rum typ 25-30grader max 60grader(fast då kravs det en bastu om du inte har väldigt grymma element) Låt brädan ligga där länge det kan ta nån månad om du ill ha ut varenda gnutta vatten
Surfa på!
-
öööööö du har en länk uppe i högra hörnet till LA-surfshop.. om du inte har netscape 1.0 eller pereferiseende som en mullvad….
-
Sant men bara för nåt e billigt behöver det inte vara skräp. känn på bommen du skall köpa och se hur styv den är både på max o min längd.
Till stora segel måste man ha kolbom, och det verkar bara finnas en som duger .. surt.. dyr e den oxå. Varför kan ingen göra en bom 230-260 som e styv???
Det hade inte gjort så mycket om den var lite tyngre… -
Handlar nytt av LA-surf billigare än begangnat många gånger..
-
Matematisk formel? HMMM den borde bli rätt komplex
Jag är verkligen ingen mattematiker men det låter svårt
Man måste ta hänsyn till många faktorer för att hitta den ideala fenan..
Segel storleken, vikten på seglaren, segel stil och inte minst brädan
Vissa saker är logiska som tex stort segel- stor fena, tung seglare större fena
bred akter på brädan-större fena
Det är inte heller bara längden som avgör utan även hur stor yta en fena har, vinklen den sitter i och hur profilen på fenan är.
Sen bör den passa bra i förhållandet till rocker kurvan på brädan, så att den ger lyftet optimalt i förhållandet tillplaningsytan.
Dessutom spelar seglets typ och utformning en stor roll..
Har man ett segel som tvistar mycket vill man ha en mer böjd rockerkurva och en fena som tingar brädan att segla på det bakre planet.
Saker som tvist och flex är också relvanta
Som sagt , det finns säkert ämne för en hel bok här
Det handlar mycket om hur nogran man är på att få en extra knop på sin slalom bräda.
Lättast är att prova sig fram till vad som är rätt.
Fast det kan bli dyrt om man inte kan låna fenor av kompisar.
Det finns ju formler i fenkataloger
som typ segel:6,5 bräda:slalom 275 fena=våran 32cm superduperslalom
Fast det var kanske inde en sån formel du var ute efter. -
Har två bic brädor som är bygda i cobra fabriken och de håller sina vikter.
angivet 7.5kg/6.5kg och de väger 7.35kg/5.75kg
Man kan väga några brädor när man köper…det gjorde jag och de varierade typ
600gramm fast det kan vara ännu större skillnader
Väger verkligen mistral RTX 6.5kg??? nån som har kännt på en sån? -
Så här är det om ni undrar
Jag köpte masten i maj-99 Hos delva i Lund. Det var en north xc 460 årsmodell-97
Nån vecka senare när jag seglade på masten för första gången gick den av på helt platt vatten i haboljung, norr om lomma Körde iq 6.6 och en bic bräda.
Använde en up bom-96 som har bred anläggnings yta , så däri ligger inte problemet. Jag var inte direkt överriggad och har nte dunkat eler slagit i masten någon gång sedan jag köpte den.
Skickade masten till wallen,,tiden gick, inget hände. Ringde till honom då letade han fram masten han hade fått och skickade den till North i tyskland.
Det dröjde ytterligare och på hösten-99 ringde jag till wallen.
Han sa att North hade sagt att ”eftersom brottet skedde i bom området gällde inga garantier” Jag vet inte om dom har röntgat masten eller nåt, men ett klarare fall av produktions fel än så här har jag inte varit med om.
Jag skulle inte hålla på att dumma mej och skriva en massa , om inte detta vore sant.
Jag har knäckt flera andra master när jag har seglat vågor, men då har det vart
mitt eget fel och sådana saker har jag inte reklamerat.
Åsikter
/Kapten K
Alias
Glenn