

karl-petter
Forumsvar skapade
-
Om ni vill ha ytterligare inspiration så släppte Simon nyss en film han gjorde åt STF om hela Jämtlandsfjällen
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=P9XfqtnaRfQ”]STF Jämtlandsfjällen – YouTube[/ame]
Ni kommer känna igen en del av kite-klippen. Och om någon planerar att komma upp i vinter så hör av er så kan vi tipsa om bra spots eller häng med oss när vi drar ut! Förra året började säsongen första helgen i december och sista dagen vi körde på snö var 8:e juni!!! -
Om ni vill ha ytterligare inspiration så släppte Simon nyss en film han gjorde åt STF om hela Jämtlandsfjällen
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=P9XfqtnaRfQ”]STF Jämtlandsfjällen – YouTube[/ame]
Ni kommer känna igen en del av kite-klippen. Och om någon planerar att komma upp i vinter så hör av er så kan vi tipsa om bra spots eller häng med oss när vi drar ut! Förra året började säsongen första helgen i december och sista dagen vi körde på snö var 8:e juni!!! -
Jag var inte med Simon just denna turen men kan berätta hur vi som bor här uppe brukar göra. Vi varierar både mellan STF stugor/fjällstationer och tält fast de gånger vi tältar brukar det vara utanför stationerna:) I våras var det några av oss som var på Storulvån varje helg sex veckor i rad o det blir lite väl mkt pengar att bo inne på station så då är vintertältning ett bra alternativ.
Fråga på om det är något annat du undrar.
-
Håller med sköldpadda! Och en egen del i forumet där denna FAQ samt vad för info som bör rapporteras in om det är kännt anser jag är bästa lösningen.
-
Ren downwind funkar i princip aldrig; du åker ju med vinden så den resulterande vinden över draken sjunker ju. Sedan är det så klart väldigt beroende på vindstyrka. Har på snö kört ren downwind med draken rakt upp och lite plog på skidorna men då blåste det rejält och var isig packad snö.
Principen är annars mycket likt att köra i svag vind. Kanta så lite som möjligt; du vill inte bromsa upp kiten något alls. Håll kiten lågt så du projicerar så mycket yta som möjligt mot vinden. Åttor ger kiten en högre relativ vind då den rör sig i luften och därmed skapar drag och underlättar att hålla den i luften. Dra inte mycket i bommen mot dig för det kommer bromsa kiten i luften som riskerar stanna och börja stalla. Om kiten börjar stalla(falla baklänges) kan det hjälpa att dra lite depower för att inte bromsa kiten så mycket i luften.
Finns säkert fler tips för min erfarenhet kommer mest från snö.
-
Bra förslag! Skrev i tidigare tråd om hur sportdykningen i Sverige jobbar med att minska antalet olyckor inom den sporten och jag tror vi kan kopiera vissa delar därifrån, tex att inte bara olyckor rapporteras utan alla tillbud! Olyckorna är bara toppen av isberget.
Som Jens skrev dock är frågan om det skall göras i ett forum? Kan man få ekonomiskt stöd för en riksorganisation?
Och om det ändå som en start skall ligga på Surfzone anser jag att det skall vara en hel kategori för att ge mer överskådlighet samt lyfta fram till nybörjare att det finns risker. Kan tex heta ”Incidenter och säkerhet”.
/Kalle
-
Fy vad läskigt, hoppas han repar sig väl och snabbt!
Funderar vad vi kan göra. Ett blad till nybörjare borde vi snabbt o lätt kunna snickra ihop med hjälp av Google docs. Sitter på telefonen nu så lite svårt….
Men en annan sak är att i de spotguider som finns lägga till vilka typer av kitare spotten passar för.
/Kalle
-
Och att man också som kitare lätt tar mer plats.
-
Har inte personlig erfarenhet men Cronskär som jag körde med igår körde just så och vad jag förstod var det inte första gången. Men personligen skulle jag nog istället investera i tjockare dräkt och med rejäla muddar. Alltså om du ändå tänker köpa in underställ.
-
Nybörjarkitare har tendens att bara titta på kiten samt naturligt inte ha full koll på utrustning. Tråkigt när det sker kollisioner men skönt att det inte verkar blivit något allvarligare.
Och bra du rapporterar det här, hoppas nybörjare tar till sig. Fick du kontakt med kitaren så han/hon vet att det inte är så bra spot att träna på?
-
Riktigt bra avslutning med tipsen. En tanke/reflektion som slog mig är incidentrapportering som Svenska Sportdykar Förbundet jobbar med. Principen är att varenda incident skall rapporteras oavsett en bra eller dålig utgång. Från förbundets sida är det för att kunna förbättra rutiner vid dykning men även snabbt upptäcka problematisk utrustning eller trender som uppstår.
Det vore väldigt lätt att här skapa en del av forumet där folk kan posta sina berättelser. Visst för all del sker det till viss del redan men kunde man få med att kiteskolorna tar upp det i kurserna har vi en riktigt bra start. Och genom en speciel avdelning så blir det inte se andra delarna av forumet översvallade.
-
karl-petter
Medlem29 augusti, 2012 vid 20:34 som svar på: Blir så trött på svårigheten att sälja begagnade kJag har köpt utrustning på kite.no men tycker priserna vart lägre där iaf för snökite.
-
Angåend ditt inlägg om att öka fartten stämmer alla tre punkterna överlag men tänk på att för mycket inskotning(bommen mot dig) kan vid svag vind göra att kiten bromsas för hårt i luften och börjar stalla, alltså falla nedåt och inåt mot powerzone men utan kraft. Samma med edgingen, du kan bromsa för mycket så kiten sticker upp för långt i sidan av fönstret. Och åttorna upp o ned med kiten ger oftast inte så mycket kraft utan snarare ett sätt att rädda kiten i luften. Bästa är att hotta optimala edgen och skotningen och sedan hålla kiten still. Jäkla skön känsla när man får till det och man bara glider iväg och i princip reglerar farten med bommen!
-
Alltså först och främst släpp på bommen!! Trodde att det var uppenbart men kanske inte var det med tanke på den senaste fråga… eller så missuppfatta jag din beskrivning. När du kör ligger ju kiten lågt så vet inte vad du menar exakt med att svänga ned till 9 eller 3, den ligger ju ofta vid 10 och 2 och enda sättet att få den längre ut i vindfönstret är genom att bromsa.
Med bommen kontrollerar du ju kraften, mindre kraft = mindre fart. Och som både jag och Pierre skrev, sväng så bromsar du än mer. Sedan om du svänger mycket eller lite, uppåt eller nedåt vind är efter situation. Ett nybörjar misstag är att tro att bommen är broms, alltså att det bromsar när du drar den mot dig. Det är den inte, se den istället som gas. Men är det svag vind och du drar för långt i bommen så kommer du åstadkomma en bromsande effekt men lär dig INTE att bromsa så för blir det starkare vind kommer du aldrig få någon bromseffekt.
-
Nu har jag kört mest på snö men tycker absolut säkraste sättet att sänka farten är istället tvärtom, att med brädan styra ned med vinden. Dock gör det inte för mycket så linorna slackar helt. Går du rent downwind kan du ALDRIG komma upp i en fart snabbare än vindens hastighet.
Styr du upp mot vinden däremot och har lite för stor kite kommer kraften och farten öka. Har du en lite mindre kite dock kan du döda av fart och kraft.
Att minska farten genom att styra upp kiten mot zenith känns naturligt rätt men skulle heller inte rekommendera som bromsteknik. Lätt att man styr lite för fort eller fel bedömt sin egna fart eller vinden och istället börjar inledda ett hopp som inte är planerat.
/Kalle
070-774 67 97