robin-andreasson
Forumsvar skapade
-
Ja nen va härligt att det är som jag tänkte. Det finns inget rakt svar på denna fråga :)!
Jag gör det enkelt för mig å köper mig ett eller två par med 26-32′, som inte glider upp denna gång hehe. För jag vet att detta har iallafall funkat något sånär för mig, så länge de inte glider dvs.
Kag är ju med mina 170 cm något kortare än snittet, så att inte köra 34 känns rimligt. Kortare än 26 har jag aldrig känt att jag saknat.
-
I så fall får det nog vara. Foilen i sig har jag inget behov av. Jag villabara ha lite mindre prylar i bussen 🙂 Jag kommer forska vidare men ingen stor grej för mig 🙂
-
Jag får kika vidare på detta, en riktig freestyle är kanske inte dum heller vilket som, vart bara sugen på ngt lite större som även kan funka i vågor med 5,7. Men det är kanske svårt att få allt i ett helt enkelt.
JP FREESTYLE WAVE PRO 94 tex har dock foil, men dess volymfördelning är kanske inte att likna med äldre FSW:er. NP:s ny bräda har jag såklart inte råd med, men konceptet i sig lockar!
Men jävlar anamma, 5-5,7 istället för 7,9. Låter ju underbart. (kommer såklart inte lägga ner slalom med fena ty det är episkt när det klaffsar på) men ändå, wow. Nice till vintern när fingrarna ger sig med mindre grejer med.
Men vem vet, freestyle bara för sakens skull, även med fena kanske är intressant.. känner bara att jag är långt ifrån så duktig ens på vanlig surf att freestyle moves som bryter fysikens lagar är så långt bort 😛
-
Intressant att de är bra till foil med. Kan tänka mig det då de “fylls lätt”.
Jag har en lite fantasi att i framtiden börja lite med foil med. Jag har en liten buss, VW T5, som sambon tydligen ska få plats i med.. så 3 brädor, 2 bommar, 5 master, 8 segel är lite av en utmaning att få med.
2 wavebrädor, plus övrigt bröte i bilen, och waveriggarna i takboxen går utmärkt. Men det är ju kanske inte varje dag på en resa om 10 dagar som det blåser lagom för vågprylarna, och att slippa släpa med slalomgrejerna på något sätt vore nice..
Så jag klurar på en foil ready (eller så moddar jag en vanlig) FSW-bräda om ca 90-100 liter och har den lösningen som en (långsammare men lekfullare) lättvindslösning. Slalomutrustningen tar väldigt mycket plats..
Vad tror du, på mina dryga 70 kg, en 90-100 liters FSW med en enklare foil till. Jag borde väll komma i gång i samma vind med en sån med ca 5,7 eller 6,5 som jag gör med min 111 liters slalom med 7,9 segel? Även om det inte blir några hastighetsrekord så borde det väl funka rätt väl, förstod att du sailortrash har lite erfarenhet om detta?
-
Hittar jag begagnat för max omkring 3k så är jag på. Men en ny 10k för detta har jag inte riktigt möjligt till 😛
Men kan tänka mig att de större seglen särskilt mår bra av detta. Ska absolut hålla ögonen öppna efter begagnat.
Jo jag känner att jag är stygg mot bommen när jag pumpar 7,9an, 220 cm i bom då, det är en 180-240 bom så den är rätt svampig som 220. Välanvänd med..
Pumpa, köra hårt riggad, ja det säger sig väl självt nyttan i slalom, sen är seglet i sig stort och tungt så jag vet inte vad viktbesparingen spelar för roll i praktiken. Men jag kan tänka mig att den som avnjuter ett lätt, stort och camberlöst freeracesegel kan gilla att verkligen ha en totalt sett lätt rigg.
Vågbommen ska jag nog spana på om den går att bygga om. Och så får jag se om jag stöter på någon vettig slalombom!
-
Fasiken.. då blir det till att börja investera i nya grejer här med. För jag torriggade lite igår och kan inte annat än bekräfta det jag börjat spekulera kring.
Slalombomen bör uppgraderas i helhet vilket som, den är lite i mjukaste laget så hårt/välriggat som jag kör, “need for speed”. Och då den är i aluminium så blir den nog svår att bygga om (kan gå att böja ut med risk för materialskador).
Och jag har märkt att mina GA Vapors mår bra av mindre uthal än jag normalt riggar dem med.. men det ser inte klokt ut att de ska skava så mot stora delar av bommen, med möjlig påverkan på dess profil mm. Jag har alltid dragit för mycket uthal för att de inte ska ligga emot så mycket..
Men min vågbom är en gammal lokal spirit pro carbon. Vilken är relativt bred som den är men uppenbart lite äldre, med den gamla profilen (inte lika c-formad framtill) och möjligtvis något smal baktill. Upplever att seglena ligger mot lite väl mycket även i denna, i alla fall nu när jag börjat segla Goja Banzay 4-lattat 2021. Vart inga bekymmer på mina Icons 2009.
Men då bakstycket (om inte hela) är i kol så ser jag att jag utan större problem på egen hand kan bredda denna med lite epoxy och kolfiber 🙂 lite DIY-experiment. Bommen köptes beg för 900 kr så den borde jag våga experimentera med.
-
Dags att bikta sig, jag har syndat!
Jag råkade köpa på mig en serie om 3 st Goya Banzai 4.2, 4,7, 5.3 för ett tag sedan, beg 2021 års modell. Det är ljusår emellan dessa och mina “äldre” Icons.
Jag ska inte jämföra dessa segel med varandra då de är ganska olika, 5 vs 4 lattat, x-ply vs bi-ply mm.
Oaktat åldersgap, material och olika konstruktioner så är det enorm skillnad dessa segel emellan.
Mina Icons känns stela och livlösa, kraften är mitt i seglet i jämförelse, twitchy men formstabila. Banzaierna har tryckpunkten nära masten, i bomhöjd, å jävlar vad de vill framåt. Följsam känsla, ingen direkt panik med att de vill kasta omkull än i byarna, utan man styr med bakhanden hur mycket driv man vill ha framåt.
På min singelfin funkar båda seglen bra. Men på min multifinbräda så gör dessa Banzaier en enorm skillnad.
Kände mig jävligt kluven till varför en nybörjare och där till inlandsbo ska med dyra wavesegel till som ändå bara kommer ligga stora delar av året. Men de gav helt nytt liv till min tri wave 79 liter, allt blev lättare och roligare så jag ångrar inget! Tror detta kommer ha impact på min inlärningskurva och ge mer segelglädje i sommar/höst!
Inbillning, eller att jag riggat mina gamla Icons fel.. ja vem vet. Men just nu är jag så glad för mina nya segel, de känns så jävla rätt. Nu skulle en Goya 3.7a kanske vara kul att få tag på med så jag kan göra mig av med min 3,7 Icon 2009 med.
Tänkte detta kunde vara kul att dela med sig av som en uppföljning på alla råd och inslag ni kommit med tidigare :).
Nu hoppas jag på vind i Varberg snart igen!
-
Större bräda vore såklart bäst, men vill kolla hur långt man kan plåga denna innan jag skaffar en till :), vilket jag garanterat kommer göra tids nog. Instämmer till 100 med det du säger sailortrash. Vill bara inbilla mig att en tex en rocket settup ev är lite roligare på vågen än en singelfin, även om en stor singel rimligen är bäst i uppvinden :). Suboptimal kompromisslösning som ovan nämnt, eller en skitlösning, vem vet.
Jag kan stolt påstå att jag har noll kol och wingar alla påstående och idéer helt från intet, det blir vad det blir :).
K4 vilket som vad jag fått förstått är bra, värda att hålla kvar i, så jag köper några och testar vad jag gillar, jag är så grön på vågprylarna att varje gång jag är ute så lär jag mig nytt, inte nödvändigtvis trix, men bara basic prylar helt enkelt, så vad jag än köper så är det kul att testa. När allt kommer omkring är det timmarna på vattnet som räknas.. och jag lär inte köra wave förrän till våren igen ändå nu tyvärr..
-
Vågbrädor ska ju vara manöverorienterade. Svängegenskaper/loosnes är viktigt.
Men just nu så är jag ute efter lite stödhjul för en rätt grön vågseglare. Få lite hjälp ut till de fina vågorna i sämre onshore förhållanden. Tex byig nordlig vind i södra Vänern/näs sannar style. Så lite extra driv mot försämring på alla andra plan är jag helt med på.. original setup är råfet till rätt förhållanden så de grejerna gör jag mig inte av med ändå 🙂
Så billiga som k4 är så är det ju bara att testa sig fram. Kan va kul att ha ett sets med rockets. Och kanske även rocket center med ngt asymmetriskt som thrusters. Lite det bästa av båda världarna då. Blanda fritt typ.
Rocket ska vara av det styvare materialet med.
Som primär slalomseglare verkar de ju lite kul :).
-
Jag ska se om jag kan få tag på en uppsättning då 🙂 Verkar inte hitta detta i sverige, inte rätt modell/storlek. Surfers kanske kan ta in, de säljer ju K4. Annars beställa direkt från k4.
Gillar bror din fenan så kan det ju inte var helt orimligt att jag gör det med 🙂
-
Stefan nämnde ovan X-wave, ska hålla ögonen öppna efter dessa. Men hittade ett intressant udda alternativ, “K4 Rocket”
K4 fast andra modeller har omnämnts i denna tråd likväl, men vad tror vi om dessa, verkar ju lite ballt?
Typ deras 20,5 + 2*13?
Alla tre tillsammans är ju billigare än en G10 valfritt märke… Givet att jag är lätt i kroppen borde denna flex som vissa klagar på vara ett mindre bekymmer.
-
Härligt klipp Stefan. Får fet abstinens nu.
Man ska ta siffror och angivelser på segel/brädor med en nypa salt. Tycker det bara är ungefärliga fingervisningar ändå i slutändan, är 6 cm fel i uthal på mina icons mot min bom. Men då är det ju blandade märken med..
Men om man går blint på vad som står på brädan så är rekommenderade segel 4.0-5.8.
Mitt Loftsail 5.7 är helt i xply, vet inte vilken tjocklek. Tunnare än mina icons tveklöst. Jag vill tro att det väger mindre än mitt icon 4.7 ironiskt nog. Uppfattar det så iaf när jag känner på seglen i sina påsar. Masten är dock längre, lägre kolhalt mm så det jämnar väl tyvärr ut..
Den gång som jag körde 5.7 på 79an, och så länge vinden faktiskt räckte så kändes det bara bra. Men då vart det rätt plattvatten med. Inte testat denna kombo i vågor än. Dock blev det med originalfenor samt dåligt tryck rätt loose. Kan var värt att kika på fler fenor med.
Får se om det blir någon mer vågsegling i år. Får skaffa bättre våtdräkt/torrdräkt i så fall. I alla fall i Vänern, havet funkar nog fortfarande även om det är lite långt bort:)
Och ska helt klart ragga upp en 5.2a
-
Ja sweetspot lär nog vara där någonstans. Men kan man göra så att den även funkar med 5,7 tex är det ju bra, bara för att få lite roligare åk. Men suboptimalt ja!
Allt går väl, men nej, det kommer aldrig va Nice att köra den med 5.7. 5.0 är nog ok, men ”bra” är nog 3.8-4.7, dvs skitmkt vind
Finns inget som mindre användarvänligt än stort segel och pytteliten bräda i byiga onshoreförhållanden. Blir mest kallsupar, vattenstart, svordomar och skakiga ben…
Finns bara en lösning då, fler brädor!!!!! 🙂
-
Jag tror jag har hyggliga master.
400 Simmer RDM SC 90%, passande 4,7.
370 Simmer RDM-6 60 % passande 3,7-4,2.
Eventuell 5,3a borde gå att smälla på 400 masten. I och med att jag ändå har Simmermaster, och några Simmersegel så kanske jag ska se över möjligheten att att först och främst få loss en 5,3 Icon, eller någon av ovan nämnda modeller, iron, crossover mm så har jag en rationell stege.
Som ev uppföljning på ovan nämnt kan det kanske även vara idé att om nån även säljer en 5,9 icon så kan jag ju även göra mig av med mitt ensamma Loftsail. Det känner jag dock är mindre viktigt då jag gillar seglet, men att standardisera segel för samma känsla och snarlik riggning är ju trevligt. Sen om min Sailloftmast funkar till simmer är nästa grej att kika på.
Kan inte annat än bekräfta det som Stefan nämnde. När jag seglar slalom så kan jag hoppa från 7,9 GA VAPOR med min 111L iSonic -08 direkt till 5,7 på min 86L FSW, hade kanske inte gått på min 79 vågbräda. Då är det nog 7,1 VAPOR till 5,7 vågis som gäller.
-
Ja sweetspot lär nog vara där någonstans. Men kan man göra så att den även funkar med 5,7 tex är det ju bra, bara för att få lite roligare åk. Men suboptimalt ja!