kinetic
Forumsvar skapade
-
Jakob_S:Från den tyska generalagenten:-). De ”auktionerar” ut masterna på ebay.de, jag köpte min Fiberspar Reflex 7000 årsmodell 2006 där för 369Euro samt en Reflex Wave 400cm 70% kol (inte årets mast men ny!) + 40Euro i frakt (upp till 4 master så det lönar sig att gå ihop o göra samköp). Utropspriset på ”min” mast var 369Euro, ”Köp nu priset” 399Euro, men det var ju ingen direkt rusning efter dessa master så jag la ett bud på utropspriset i sista stund (var den enda som gav bud). Så regga dig på ebay för aukionen på 400cm masten e slut om ca 10h, de räcker med att du lägger ett bud på lägsta möjliga pris (259Euro), de lär dock komma fler tillfällen.
Företagets hemsida är: http://www.choppywater.de -
Annars kan man ju köpa nya Fiberspar Radius 400cm (95% kol RDM) för 300Euro inkl frakt till sverige i tyskland, den masten kanske passar bättre?
-
Kolla med UPS på 020788799…så himla dyrt behöver det inte bli om man väljer UPS Standard (att skicka en mast kostar runt 400kr)
-
Beror ju på vad du har för krokhöjd på selen, längd på tamparna oxå..Själv sätter jag bommen ungefär i axelhöjd (knappt). Kör med sittsele med låg krokposition o medel-långa tampar.
Det påstås att man ska ha bommen ”högt” ja brukar själv få synpunkter på att den sitter för lågt. Men så länge det funkar bra, känns bekvämt o hanterligt finns det väl ingen anledning o laborera för laborerandets skull, eller?
De gånger jag varit ordentligt överriggad har jag testat att höja resp sänka bommen, har ja bommen riktigt högt känns det som om trycket på brädan minskar o det vill jag ju inte när jag ändå har fullt upp att hålla grejerna på vattnet, det brukar hjälpa att sänka bommen och/eller flytta mastfoten lite framåt från bakersta postionen. Betänk nu att jag inte har det senaste i brädväg så det kan mycket väl vara så att de nya brädorna behöver ha en högre bom position!
Mitt tips är att du kanske sätter bommen i mitten (eller säg axelhöjd), gör dina tampar längre så du kan kroka i utan att behöva hoppa upp*haha* o börjar därifrån o ser hur det känns….Sen kan du allt eftersom du blir bättre o kör i hårdare vindare laborera o hitta en inställning som passar dig… -
Fredrik.Ygge: Jo det har jag….Känns dock som om 5.7/5.2 e lite väl nära…Optimalt vore max 5.0 gärna något under…
Tonhed: Tack för tipset! Det verkar som om de har nya RS6 5.0 för runt 6000Sek…klart intressant, ska slänga iväg ett mail iaf!
-
Ett bra tips är att om det vid ostliga vindar fläktar BRA inne i Kristianstad (Åhus har en förmåga att var vindstilla såna dagar, fråga inte hur ja vet…) är att bege sig till badbryggan i Oppmanna sjön. Annars kan man fortsätta en bit o det finns/fanns en båt brygga precis vid slottet (man seglar i Ivösjön alltså). Knepigt att ta sig ut men bra om vinden är stark. Ett alternativ är Solgården som ligger längs vägen som går mellan mellan Kiaby o Gualöv (alltså vägen som går till höger direkt efter Oppmanna sjöns ”surfställe”) om ja ej missminner mig. Solgården funkar när vindarna kommer ”fel” för Bromölla, har dock aldrig gillar Solgården värst mycket…
-
Oppmanna funkar i allt från sydväst till ost (man går i vid badbryggan alltså inte vid det ”vanliga” stället) Har surfat i Oppmanna när de varit frånlandsvind (S-O????) där så att säg (man går i vid badbryggan), vattnet blir då väldigt platt men akta dig för att köra alltför nära ”strandlinjen” då vinden har en tendens att d försvinna helt. Bäst var att i dess vindar bränna rakt ut på sjön ungefär i riktning mot en ”vik” som finns i NO-riktning ungefär…Funkar oxå bra på nordligt kan bli riktigt bra vind då, dock inte plattvatten direkt
Lars K: Jag lärde mig oxå o surfa i Oppmanna:-), min ”hemmaspot” e dock Bromölla*haha*
Pakke: Botte borta vid slottet e mysko…Kommer ihåg att om man trilla i där fick man massa konstiga växter som klängde på en o botten var duktigt lerig o mycket hal…
-
Det funkar hyffsat bra att lacka brädan med ”akryl” lack hos en billackerare, nackdelen är att när saltet kommer i färgen så får det vita en ”blå-aktig” ton, i vart fall blev det så för min del…Men annars e det helt OK, lacken härdar fint (vi ”brände” lacken i gissningsvis ca 1h)
-
Ola H: Modigt att våga satsa på Hot Super Speed :-),fundera själv på ett sådant men vågade inte frångå cambers…De ser himla platta ut iaf dessa Super Speed så de borde vara snabba!
-
Jester: Tackar! Jag väger ca 77…Hade tänkt o ta upp surfingen ”på allvar” nu igen efter 7-8 år i dvala…O jag har insett att jag förlorat massor i styrka jämfört med när jag segla hela tiden, skall försöka börja träna igen (styrka/kondition) så jag orkar som på den ”gamla goda tiden”, dessvärre har träning en tendens att få mig att gå ner i vikt, även om ja blir starkare. När jag var som ”starkast” vägde jag knappa 70, så då är det nog på sin plats med ett mindre segel. Men om man går efter dina erfarenheter så räcker det nog med ett minsta segel runt 5.0, o då blir väl ”stegen” rätt så bra antar jag…
Den tilltänkta brädan kommer bli en bräda runt 100-105 liter av nästa års snitt, vilken det blir vet jag inte då jag håller ögonen öppna för ”kap” på ebay…. -
JoMenSåAtt: Det vet jag, men eftersom min budget inte är obegränsad o urvalet av nya Racing-segel av årets modell till ”bra” pris är starkt begränsat hade jag inget ”val” (de märken som faller mig i smaken var/är NP,North,Severne,Gun,Naish och Gaastra)…Dessutom kan man ju fylla i luckan mellan 5.7 o säg 4.6 med en 5.1 längre fram ev…
Men jag klarar mig nog rätt långt med 5.7 förhoppningsvis, gäller bara o våga… -
Det va inget vidare i måndags…Började med att gå ut med minsta brädan (75-liter) o fick ordentlig planing 3-4 gånger…Sen bidde det 90-Liter o lite bättre…till slut 105-liter men bra blev det aldrig…Det var byigt o jäklit…vinden dog helt för o sen bralla i lite…Men det var kul ändå o framför allt o se hur jäkla duktig S-66 är…Shit där ligger man i lä så det bara skriker om det,han skulle kunna segla om mig med bakbundna armar på fyllan*haha*, o ja som ändå började surfa typ samtidit som han o kommer ihåg när han va en liten parvel o harva fram o tillbaka med skutt o allt på nån Bic Alto tror ja de va medans man själv speeda bara…
-
Knatte: Tackar! Problemet är att hitta just dessa små storlekar av seglen, finns knappt o få tag på. Har kollat ebay.de men utan framgång, o dessutom vill jag köpa 2006:or helst (2007:or går bra oxå, men priset har oxå betydelse, mycket mer än 5000 vill jag inte ge för ett segel oavsett storlek). Det finns för övrigt nya Nitro5 (från 12 till 5.1 om ja ej missminner mig) till salu på ebay för 259Euro för den som nöjer sig med 2år gamla segel, vilket jag inte gör när ja ändå är i farten. Blir spännande o testa den nya riggen o om det verkligen är någon skillnad i känsla o fart mot min gamla segel….
-
Japp det ser lovande ut, får väl rigga 7.6 för o va på den säkra sidan ändå 😀
-
Största rek. segel hänger väl till viss del på kunskapsnivån oxå…Är man van att segla med ”fullt tryck hela tiden o lite till i byarna” så klarar man nog stora segel på riktigt små brädor. Sen är det ju skillnad på segel o segel, tror att F2 menar 7.0 slalom/speed segel o inte nåt allround segel.
Det är långt ifrån alltid som störst segel ger högst toppfart men däremot kanske högst medelfart, ibland kan det även vara lättare att köra ett större segel för att på så vis få mer tryck på brädan. Att köra 4.5 fullcambrat speed-segel på en gammal Sputnik270 -95 är inte de lättaste i svenska (guppiga) förhållanden, i mitt fall blev det klart lättare/bättre med 5.7 även om vinden gott & väl räckte till för 4.5.
I F2 Missiles fall gissar jag på att de rekommenderar så stora segel pga att ”planingsytan” är förhållandevis stor ändå (dessutom rätt bred i nosen med ”stort” vindfång som kanske blir lättare att kontrollera med en större rigg????), o jag antar att det har större betydelse än själva volymen, ja menar testa o köra 7.0 på en speedbräda av gammalt snitt med liknande volym (blir väl en bräda på ca 35cm bredd o med OFO på kanske 25cm om ens det…), på en sådan blir det nog lite väl med 7.0…Jag tror som sagt att svaret ligger nånstans i ”planingsytans area”.
Men jag är bara en amatör så ja kan ha helt fel oxå*haha*