

kinetic
Forumsvar skapade
-
dr Masse: Haha…där ser man
-
Vet inte vad Simmer masten har för kurva men den borde ha ”Constant Curve” som ”alla andra typ”….Blir dock en Powerex istället då det tydligen finns de som kör den masten till Code Red, så då borde den passa SSR oxå…Sen skiljer det en hel del i pris på Powerex samt Redline…
-
Borde funka utmärkt med ”finspackel” (finns på Biltema tex) för en så liten skada…Har själv använt detta spackel till mindre skador med gott resultat, lättslipat o med bra finish!
-
10grader i vattnet e KALLT speciellt om det bara är 12-13 i luften, man (jag) fryser dock endast om händerna men det räcker ju….
-
Annars kan man ju bege sig till en billackerare som har ”färgkartor” o på så vis jämföra vilken nyans som ligger ”rätt”. Är det som så att ingen nyans är exakt rätt skulle jag valt den till synes ljusare…Brukar kosta ca 200kr att få rätt nyans fylld på sprayburk
-
Svenne wrote:Min BMW drar 1 dl på 2500 mil… 🙂
Haha:smile: Skillnad på en ”vanlig” motor o en S38-spis ju:cool2: . Tror inte det finns nån S38-spis som inte drar olja (de drog nog olja som nya med, se bara på S62 som uppenbarligen har god smak för olja:grin: )
-
1dl/100mil är ingen oljeförbrukning att tala om:-). Min kära BWM med en 3.8-liters motor ”drar” ca 1l/300mil (utan att blåryka mm o med utmärkta avgasvärden) , o även det är helt ok. De flesta tillverkare anger ca 1l/100 mil som högsta godtagbara oljeförbrukning…
Låter som en vettig ide att kolla igenom tändningen då det ofast är det som ger upphov till ”ryck” -
Testa med att bromsa mycket mjukt…kan du då känna ”pulser” i bromspedalen har du ordentligt skeva skivor…
-
Verkar som om du har något för ”fet” blandning (stiften bör vara ”ljusbruna” & ”torra” efter en längre tur, om bilen däremot stått o puttrat på tomgång innan du skruva ur de så kan de va något sotiga). Börja med att ställa in tändnigen exakt med ”lampa” (förutsätter friska tänddelar), sedan gör du blandningen så mager att det märks att motorn saknar kraft (tempen kan även stiga!!!). Börja sedan att ”feta” på blandningen med max 1/2 varv per gång o ta en sväng o känn om den går bättre, när du sedan kommit till det läge du anser att bilen går som bäst så ta en rejäl provtur o varva ur bilen, ställ den sedan o skruva ur stiften (kall motor). De bör vara ”ljusbruna”, om man vill kan man efter detta magra blandningen max 1/4 varv. Det är ju lite ”bond-meck” att göra så men det har alltid funkat för min del, aldrig haft problem med avgasvärden på gamla bilar där de endast mäter CO, brukar ligga på ca 0.5 – 1 efter att ha ställt in på detta vis…
Ett mycket bättre alternativ är såklart att lämna till en verkstad som skruvar in CO, bör inte kosta mer en 2-300 hundra… -
Riktigt överriggad är du när grejena ”blåser” upp ur vattnet o du inte längre vågar köra halv-vind*hehe*. Kommer ihåg i runt 94-96 då jag var som mest ”aktiv” o alltid körde tok-stora segel (körde de andra 5 körde jag 6.5), faktum var/är att man efter ett tag lär sig att hantera seglet o vänjer sig vid känslan att man är på gränsen hela tiden, så man är överriggad men ändå inte helt utom kontroll. Innan man byter till mindre segel kan det ibland löna sig att kanske trimma om seglet och/eller flytta mastfoten framåt/bakåt. Sen beror det ju oxå på vad man har för bräda, har själv försökt o segla med ett 4.5 speedsegel på en gammal Sputnik270PTE när det blåste skjortan men det vart helt fel, fick inget tryck på brädan osv, däremot gick det mycket bättre med 5.7, så ibland är det lättare med större segel trots att det egentligen är för stort…
-
Kan vara som så att en eller flera ”ventillyftare” har fått smuts i sig varvid de inte fylls tillräckligt med olja. Råkade ut för något liknande på min 35000mila VW -91 med 1.8 motorn efter ett byte av kamrem/trågpackning mm (trolig anledning är att jag drog runt motorn för hand utan olja i tråget ett antal gånger varvid tryckarna tömdes på olja…). När jag väl startade bilen ”knacka” den nåt riktit bra,o länge! Tog cirka 10-15 min innan den gick symaskinsaktigt igen. Mitt tips är att du låter bilen gå en 10-15 min på ca 2-2500rpm, oljudet borde försvinna (förutsätter att du inte hade ljudet innan). Angående oljan så är mitt tips att använda sig av Biltemas helsyntet förslagsvis 5-50 som är en TJOCK olja!Finns ingen anledning att slå i något dyrare då oljan mer än väl uppfyller de krav som fanns då din motor tillverkades, bättre då att byta oljan efter 1000mil än o köpa svindyr märkesolja. Dock finns det en bra sajt där man kan köpa Castrol billigt (http://www.mapodo.de), köper olja därifrån själv till ”finbilen” en M5.
Ps: Är du SÄKER på att det är hydraliska tryckare? Hade tidigare en Polo -82 o där var det mekaniska tryckare, dessa kan man justera, hydrauliska är det värre med då de justerar sig själva (på vissa går det inte ens att justera, mer än möjligen om man shimsar…)