

kinetic
Forumsvar skapade
-
En liten film…Brädan är en hybrid, dvs en wave-bräda med en special-box för foilen…Skall man inte tävla så finns det ingen större vits med en renodlad race-bräda…
-
TB: Har inte Loft RDM till sina racing-segel?
-
Hartwig: Var det årets första och ända blåsiga dag i Åhus med ”rätt” riktning när det fortfarande är seglingsbara(?) temperaturer? Vad jag minns när jag bodde där nere är att Täppet var alltid ”dött” hur mycket prognosen än lovade, med ungefär 1 till max 3 undantag per år. Eller var detta en dag då även Täppet hade vind, brukar ju vara några meter mindre där vad jag kan minnas…
-
Korkad chef…Visst han fick 50€. Vad kostar det att hyra en SUP? 10€? Hade du hyrt 6 gånger till under din vistelse så hade de redan där gjort en plus-affär.
-
Haha…En hyrpaddel som 100 andra innan dig använt? Kan det tänkas att paddeln slagit emot något hårt nån gång tidigare? Nej det där skall du INTE betala, den paddeln gick på övertid gissar jag. Eller röntgar de varje paddel både före och efter man hyr? Skulle inte tro det…Stå på dig o argumentera, du har mängder med rimliga/trovärdiga argument.
-
Nej, låt det vara som det är.
-
Jag vill ha nån ”redig speedtävling” om säkra, relativt blanka isar o bra vindar behagar infinna sig. Typ ”50 knots Challenge”. Jag är säker på att Jeff Browns rekord ryker om vi får bra förhållanden, ligger närmast till hands att tro att Mården blir den som sätter rekordet, tror jag :). Själv är jag nog för feg för att köra så hårt som vissa gör, Mården, Stickan & Trimmarn är väl de jag tänker på i första hand. Blir det en bra is-vinter så tror jag att Torkelstorp i Götet kan vara en bra rekord-spot, Mården var väl där för nåt år sedan o fick utmärkta förhållanden, har jag för mig…
-
Väger du 60 pannor o kommer segla en del i Haga Park så skall du absolut inte ha större bräda än max 100 liter och/eller 65cm bred. Sen om det är en slalomplanka, freeride eller vad du nu vill ha är upp till dig. Men jag tippar på att nåt ”Freeride-aktigt” är rätt val, konkret brädexempel kan jag dock inte komma med 🙂
-
kinetic
Medlem10 november, 2014 vid 22:24 som svar på: Någon som står upp för tre-medars mot Jeff Brown?Stickan: Idén är OK, men man måste kunna ”serieproducera” den relativt enkelt utan att priset drar iväg. Dessutom är jag rädd för att det kan tänkas att fjädrarna sätts igen med is o då kan den tänkta funktionen falla bort helt. Men det är helt klart värt att testa på en 3 eller 4-medars som ändå bara körs mest på ”blankis”. Det gäller att hitta lösningar som verkligen fungerar i ”real life conditions” och som dessutom ger en klar/markant förbättring. Fjädrade medar för fjädringens skull? Mja….
-
kinetic
Medlem10 november, 2014 vid 11:32 som svar på: Någon som står upp för tre-medars mot Jeff Brown?Maglu: Bra idé! Men jag tror att även ”axelns” placering har betydelse för hur ”ofjädrad” brädan känns. Men helt klart nån form av ”fjädring” vore nog bra, frågan är hur man löser detta? En bladfjäder alternativt spiralfjäder kan vara ett alternativ men jag tror mer på nåt hårt gummiaktigt material som fjädrar en aning. En ”riktig fjäder” (blad eller spiral) tror jag inte kommer funka då risken är den att ”fjädringsvägen” blockeras av is/snö efter ett tag, eller inte…
-
kinetic
Medlem9 november, 2014 vid 22:29 som svar på: Någon som står upp för tre-medars mot Jeff Brown?Jag TROR så här: Trimmarn satte ju 49 med ett ”felriggat” 5.0 ute på Muskö, har för mig det var liiite nedhal och myyycket uthal. Minns jag rätt så berättade han att han ”trimmade” om ut på Mysingen till denna setting och att det gav honom ”några extra knop med en gång”. I Kungsängen körde han väl en TR6 5.5 har jag för mig, hur det var riggat har jag inte den blekaste om. Jag tror, åter igen, att riggningen kan göra stor skillnad på farten. Det är inte helt osannolikt att man kan segla i dubbla vindhastigheten i vindar på 15m/s, dvs runt 30m/s vilket betyder en fart på över 100km/h….
-
kinetic
Medlem9 november, 2014 vid 22:04 som svar på: Någon som står upp för tre-medars mot Jeff Brown?Haha…Nånting säger mig att kommande säsong kommer bli isfattig dessvärre. Kollar man jänkarnas ”långtidsprognoser” så säger de att kylan kommer först i januari? O de har haft rätt om hösten, ovanligt varm o lång, o än är det inga minusgrader i sikte. Haven är rätt ”varma” än så det behövs massor med minus för att havsisarna skall lägga sig…
Dessutom 20m/s är för mycket, 12-16m/s är mer än tillräckligt 😀 -
kinetic
Medlem9 november, 2014 vid 21:51 som svar på: Någon som står upp för tre-medars mot Jeff Brown?Vindsökaren: Dina ritningar beskriver nästan hur det ser ut idag, med den skillnaden att axeln är snarare 4 mm, inte 16mm, samt att den dras bakåt efter att ha satts i ”spåret”, varvid det sitter en enkel skruv framför fenan som hindrar den från att glida framåt o därmed ut från ”fenboxen”. Frigång i ”framkant” justeras enkelt genom att fasa av fenans ovansida mer, det som stoppar fenan från att röra sig allt för mycket ”uppåt mot brädans ovansida” är att bakstroppens främre fäste sitter ovanför ”fen-spåret”. Det är enkla justeringar, men frågan är hur mycket skillnad det gör? Fasar man av fenan mer i ovankant så lär man nog bli tvungen att även ändra ”radien”, det gäller att pröva sig fram.
Förtydligande: Idag så sitter hela fenan från främre delen till där den bakre av fasningen är, inne i boxen. Det man kan göra är: Ändra radien. Ändra avfasningens storlek på ovansidan. Ändra storleken på den bakre avfasningen, men det är nog rätt viktigt att inte ta bort för mycket, det bör ta stopp rimligt fort mot brädans botten, gissar jag…