Forumsvar skapade

Sida 4 av 140
  • kinetic

    Medlem
    9 november, 2014 vid 20:34 som svar på: Någon som står upp för tre-medars mot Jeff Brown?

    Det finns en special variant av Pirate-plankan i Norrköping, med fästen för ”truck” i fören. Plankan är även ca 7cm bredare. Har för mig att man kom fram till samma slutsats som du, det blir rätt ”vingligt” med smala truckar, typ.

  • kinetic

    Medlem
    9 november, 2014 vid 19:30 som svar på: Någon som står upp för tre-medars mot Jeff Brown?

    Det sitter ju en öppen ”skåra” redan, eller hur menar du? En seglare i Norrköping har experimenterat lite med rotationsaxelns placering, inga super-duper skillnader men det finns kanske lite fart att hämta, kanske…Min ide till Pirate var ”dubbla boxar”, dvs först fenan som vanligt i en ”box” sedan denna box i brädan men med en ”axel” i längsgående riktning, dvs fenan skulle kunna röra sig upp/ner men även vicka åt sidan…Vi kom dock fram till att det blir meckigt värre med konstruktionen, o en bra synpunkt vara att det är rätt sannolikt att ”vickutrymmet” sätts igen av snö/is vilket gör den helt överflödig, Dessutom, hade det gjort någon skillnad för svängegenskaperna? Vi vet inte*haha*. Vad man funderar på är hur man skall kunna bygga en bräda med endast EN med, men med helt annorlunda placering så den kan köras på denna med endast, dvs hela plankan i luften. Det byggdes en sådan proto för nåt år sedan, men det fanns en hel del att slipa på, o så vitt jag vet så har man inte lagt ner iden än iaf. Grundtanken är alltså en med mer centralt placerad så man ”flyger” över isen när man kör fort(-are). Vid sväng är tanken den att även övriga plankan skall komma i spel, men som sagt brädan finns endast på proto-stadiet med stort P. Det största problemet är som vanligt tiden att hinna med att bygga dessa prototyper, på sommaren så badar de allt som oftast i beställningar av windsurfbrädor, kitebrädor o nu även ”bärplan med tillhörande kite-bräda”. På vintern bygger man diverse olika varianter av snowboard men även några få par skidor…Utöver detta är avsaknaden (allt som oftast dessvärre) av is/snö ett problem, förvisso har man Alperna runt hörnet (ca 60 mil) men så var det det där med tiden igen…

  • kinetic

    Medlem
    9 november, 2014 vid 19:08 som svar på: Någon som står upp för tre-medars mot Jeff Brown?

    Vindsökaren: Hur menar du med ”infräst” axel? Det sitter ju en axel redan i fenan, denna axel löper i ett spår i fenboxen. Monterad sitter fenan ”löst” den kan röra sig fritt o ”följa isen så gott det går”. Eller hur menar du?
    Point-6??? 😀 Point-7 väl 😀 ? Har inte sett till ”isseglet” på deras hemsa, tror att marknaden är liiiiten för en så speciell produkt…

  • kinetic

    Medlem
    9 november, 2014 vid 15:51 som svar på: Någon som står upp för tre-medars mot Jeff Brown?

    Så här såg det ut den 15:e februari 2014 (Trimmarn var även han i Kungsängen, han har felaktig angivit Görväln)
    http://www.gps-icesailing.com/?mnu=forum&forum=2&val=11942
    http://www.gps-icesailing.com/?mnu=forum&forum=2&val=11941

    Som synes så skiljer det noll och inget på snabbaste run o 2 sek max.

  • kinetic

    Medlem
    9 november, 2014 vid 15:37 som svar på: Någon som står upp för tre-medars mot Jeff Brown?

    @Stickan 728991 wrote:

    Skulle inte Pirate brädorna gå bättre om meden kunder röra på sig på ett liknade sätt som Mårdens 3-medars. Har inte studerat hur vinkeln på meden är men beror inte issprutet till viss del på att bakkanten (avslutet) på meden är väldigt skarp? Man åker helt enkelt på ”hälen”?

    Stickan:Nu vet jag inte hur Mårdens med rör sig, men Piraten har alltid haft en med som kan röra sig (pivot-point), den ”följer” isen så att säg. Sen kan man experimentera med var man sätter ”pivot-pointen” samt medens radie. Jag tror snarare att det är Mården som kopierat Pirate-iden, o säkerligen anpassat den efter sin bräda?

  • kinetic

    Medlem
    9 november, 2014 vid 15:32 som svar på: Någon som står upp för tre-medars mot Jeff Brown?

    Helt klart kan man ändra/förbättra meden. Pirate-meden är ju inte hightec direkt, att fixa annan/bättre radie är väl peanuts för den som kan… Sen det där med att ”får du o Mården en match” är ju en sanning med stor modifikation. Redan idag med originalmeden på Piraten så är det hugget som stucket om vem som är snabbast. Jag sätter dock mina slantar på att om man utgår från att gubben på respektive planka vågar satsa lika mycket så kommer Piraten att segra av den enkla anledningen att man har lättare att hålla en stance som är snarlik den i speedsurfing på vatten, o därmed kunna pressa mer…O när man närmar sig 50+ knop så vill det till att prylarna är ”säkra”. Min åsikt är att Piraten är den säkraste av de alla, minst känslig för knöggel/dubbelis/whatever. Man kan till o med köra över en öppen vak (ryktas att Freddan gjorde just det ute på Muskö, ofrivilligt….)

  • kinetic

    Medlem
    7 november, 2014 vid 23:36 som svar på: Någon som står upp för tre-medars mot Jeff Brown?

    Jag tror till o med att det kan vara en fördel med EN med endast när det blåser riktigt mycket. Fördelen är att eftersom man har endast en med så kan man fortfarande hålla bra ”tryck” mot isen även om det kommer ”en aning ojämn is”, man kan således bränna på fullt, om man vågar. Jag skulle vilja att vi fick någon/några dagar med riktigt säkra ”blanka” isar o bra med vind så man kan se hur snabbt det kan gå. Så här i backspegeln så var det ju kalas-förhållanden den vintern (2010?) när Pedro satte 49 ute på Muskö, o Mården 60 (?), Iofs körde de lååååångt ut på Mysingen men fick bra betalt för modet 🙂

  • kinetic

    Medlem
    7 november, 2014 vid 15:28 som svar på: Någon som står upp för tre-medars mot Jeff Brown?

    Eller Pedros 49 knop i topp med ”en-medars”…Nej jag tror så här: Ju mer det blåser ju mindre spelar de små skillnaderna i motstånd någon roll. Snabbast är den som vågar att pressa mest :). Kollar man från sidan när en ”en-medars” bränner förbi så ser man formligen hur det sprutar ”is-kross” åt sidorna…

  • kinetic

    Medlem
    28 oktober, 2014 vid 13:34 som svar på: DIY: Fixa till din glappiga bom

    Jesper B: Jag har inte testat MS eller Streamlined. Däremot har jag en Aeron Carbon från typ 2010. Riktigt bra frontbeslag som sitter som ”berget”, o det bästa av allt man behöver knappt spänna alls, skonsamt för masten. ProLimit fronten ser snarlik/identisk ut med Aeron, o även den sitter ”kalasbra”. Det där 500 kronors beslaget som Bicless länkade till ser rätt likt ut Aeron/ProLimit…

  • kinetic

    Medlem
    26 oktober, 2014 vid 09:13 som svar på: köpes

    Snaffe: Kanske en custom? Om du väntar till våren så hinner ”min” custom tillverkare förmodligen få tag i, och ”mäta upp” 2015 års Flare o kan således göra nån form av kopia, där det även finns utrymme för ”egna ändringar” om så önskas :). Priset låter jag vara osagt, beror på material val, men en planka i ”Full carbon” med Textreme ovansida är inte farligt dyr. Är det intressant kan jag kolla upp vad den kan kosta (inkl bag o frakt). Annars har Mattias på http://www.r-a-d.se rätt goa brädor….
    Triton135.png
    WildRide85+%5B1280x768%5D.png

  • kinetic

    Medlem
    25 oktober, 2014 vid 18:12 som svar på: Bästa sjögräsfenan

    Macke: Kan ordnas. TobHed har den ”mellanstyva”, men jag tror inte att han har testat den under det året han haft den*haha*. Klang har den mjukaste, o han har testat den o jag är rätt säker på att han delar min åsikt om ”instabiliteten” då jag misstänker att han körde den på nån bredare (55-60cm) planka…Jag kan mejla TobHed o kolla om han vet var fenan är ber att han skicka den till dig? Det är som sagt proto-fenor med lite ”skönhetsfel”, utom den som är helt i kolfiber som råkade bli helt perfekt :). O jag vore tacksam för feedback så man kan göra ytterligare förbättringar, om du nu testar den :).

  • kinetic

    Medlem
    23 oktober, 2014 vid 22:53 som svar på: Bästa sjögräsfenan

    Jag slår ett slag för ”mina” weedfenor, som kan fås i valfri storlek men inte större än 28 cm :grin:. Tunn och hal profil som känns lite ”instabil” under 30 knop, med det menas att de kan kanske-kanske släppa om man pressar hårt. Över 30 biter de så in i…Fenorna är små (liten yta), tunna i profilen o kräver lite mer av seglaren för att ”få igång de”. Jag har kört 28cm med 7.9 på min 46 bred speedplanka, den bet rejält utan minsta tendens till släpp trots att det var lite vind o gick under 30. Samma ekipage apöverriggat med 7,9 resulterade i rena rama Formula-prestandan, men det var i princip omöjligt att segla 7.9 så det är den sanna orsaken:grin:. 28 fenan på min 58 breda planka känns liten, där märker man det jag beskrivit om att den känns lite ”instabil” under 30, väl över så är det nemas problemas. Dessa fenor skall nog seglas en storlek större så att säg. Kan fås i princip i ”valfri styvhet”. Själv har jag den styvaste, medan jag lånat ut de två andra mjukare…Fenorna är custombyggda, god finnish. Fenorna på bilden är ”proto” varianter…

  • kinetic

    Medlem
    21 oktober, 2014 vid 19:25 som svar på: Välja ny bom nybörjare freeride

    Simmer bommen är bra, jag tror att frontbeslaget är snarlikt Aeron/ProLimit då jag har för mig att Simmers bommar tillverkas/tillverkades av samma tillverkare..

  • kinetic

    Medlem
    21 oktober, 2014 vid 07:08 som svar på: Maximal segelstorlek för olika brädor

    Min 100 liters planka (245/58 med OFO 34.5) tar 9.3, men det är lite för stort på kryss. 7.9 är perfekt, känns nästan litet:). Har även testa med 11.0 på nämnda planka. Visst planade brädan, men den lågt riktigt ”tungt” i vattnet o det kändes bara helt fel. Så det absolut största min planka klarar av är 9.3, men det är som sagt inte riktigt optimalt. På slör är det dock optimalt med 9.3, ekipaget accar ordentligt o ”flyger fram” när det blåser ordentligt. Har flertalet gånger funnit att brädan är snabbare med 9.3 än med 7.9. dvs 9.3 började kännas ”små-stort” o det var bra tryck i 7.9, trots det var brädan (jag) snabbare med 9.3. vilket kan bero på att 9.3 är typ det enda jag seglar, bortsett från 11.0 på Formulan, speciellt ett år som i år då det inte blåst mycket….

  • kinetic

    Medlem
    20 oktober, 2014 vid 22:56 som svar på: Välja ny bom nybörjare freeride

    Det ska mycket till för att kvadda en kolfiberbom under segling, de håller klart bättre än alubommar…
    Mitt råd är att köpa nytt….Bommen nedan ser ut att ha det bättre/äldre(?) frontbeslaget, bra pris!
    http://www.surfspot.se/unifiber-kolfiberbom-monoque-170-230.html

    Denna bom http://www.surfspot.se/unifiber-monoque-kolfiberbom-3.html ser ut att ha det nyare(?)/sämre frontbeslaget…

Sida 4 av 140
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums kinetic

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.