

kinetic
Forumsvar skapade
-
Beror väl även på disciplin..Du kan nog ha 7.5 på din Freestyle men det blir nog småjobbigt att ”snurra” ett så stort segel, Kör man speed/slalom kör man med lätthet 8.0 på en 100 liters planka…
-
Trash: Jag har en Aeron Carbon 230-290 från 2009/2010. Ser definitivt ut att vara samma tillverkare som ProLimit, Kanonbra front, behöver knappt spännas o glider inte det minsta, till skillnad från fronten på min ”Tekkno 200-260 från 2011/2012”, måste spännas ordentligt o sitter inte alls lika bra som Aeron eller ProLimit ( i mitt fall en Team Carbon 180-240), Den äldre Tekkno-fronten sitter bättre än den nyare…
-
Vet ej hur det ser ut på T4 men jag gissar på ”vajsing” med växlingslänkaget, dvs antingen något som ”hoppat ur” eller möjligen att nån wire gått av (om sådan finnes…). På min VW Passat tex så går det 2 wires till växellådan, kan vara liknande på T4, eller om det är som på BMW tex, att man har stänger istället, men jag gissar på wire då T4 är (väl?) framhjulsdriven…
-
Satsa på en bom mellan 180-240, kommer behövas när du skaffar ännu större segel. Av de bommar du nämner håller jag ProLimit snäppet vassare, kalas-bra frontbeslag, man behöver knappt spänna alls, bommen sitter kvar ändå 🙂
Den här ProLimit-bommen är både bra och billig (knappa 1000kr + frakt): http://www.surfstation.hu/webshop/boom/ProLimit-Pro-boom-2013-Monocoque-C-7582.html . Jag har skickat upp bommar via en bekant från butiken i fråga, frakten var ca 400 kr om jag inte minns helt fel. -
Kan ta med i helgen…skicka PM
-
Peter: Det är den ”kolfibermönstrade” brädan det rör sig om, inklusive boardbag. Som synes konkav botten som följer outlinen, det är det som gör att den fäster(bromsar) för mycket på hårdare snö. Är det lite/ingen/fluff snö så funkar den som vanligt. Den andra plankan är min egna, en special-variant som vi döpt till ”Snow-Channel Pro Model” :grin:. Funkar lika bra på is som övriga varianter, fäster bättre på snö. Dock är det lite väl jobbigt att bygga Snow-Channel plankan vilket påverkar priset i fel riktning, så den är en ”one-of-a-kind”. Till i år är tanken den att försöka få klar en planka med en rak konkavitet i botten, samt ”planingskanter” så stålkanterna inte får så aggressiv vinkel mot isen när man bankar brädan. På de två närbilderna kan du se ”skadan”, eller ana iaf. Fenan har jag förlagt, fenskruven med, men jag fixar fram nya lagom till isarna kommer:grin:. Skall för övrigt kanske ner till Habo i helgen om det behagar att fläkta lite, vi får se. Har inte sett dig ute i år alls, å andra sidan har jag seglat ovanligt lite själv…
-
Peter: http://www.blackbeard.se/html/iceboard.html
Det är som sagt en proto med starkt konkav botten. Jag kan ta bilde på den o lägga upp här ikväll. Kanon att speeda med, ”Trimmarn” här på forumet har toppat 49 knop på 2 sek med ett vågsegel på kring 5m…. -
Peter: Jag har en Proto Ice-board du kan få billigt. Den är konkav o fäster FÖR bra i snön. Konkaviteterna gör att den svänger klart bättre på is, men det blir lite väl stora påfrestningar på stålkanterna, de pallar inte trycket dessvärre o har redan lossnat en aning…Skall du ”speeda” så är den perfekt:). Kan ta med den när nästa gång ja e i skåne! /David
-
Jag byter när masten inte passar de nya seglen då med avseende på böjkurva/styvhet. Sist jag körde av en mast var 1995, men då en splitterny (UP WorldCup Carbon 60%, 1:a gången jag körde med masten..,), hände i Ljunghusen en dag med stark pålandsvind, högre vågor (runt 1m vilket är hööögt för en ”speedare”). Det som hände var att jag missade en gipp i ”impactzone”, riggtoppen tog i botten sen kom nästa våg o bröt masten så fint…
-
kinetic
Medlem20 september, 2014 vid 17:31 som svar på: Klubben vill köpa skolbrädor mm – vilka butiker?Frågan är hur många som verkligen betalar 19000 för plankan, är inte helt ovanligt (väl?) att ”säljpriset” är någta tusenlappar lägre…Sen finns det självklart marginaler, men betydligt lägre än vad man kanske har i andra branscher…
-
En kolbom är inte ”flera kilo lättare” än en alu-bom, men däremot betydligt starkare, dvs den flexar mindre. Jag har en Aeron 230-290cm, i ”100% kolfiber”. Styv, men aptung, den väger säkert ett drygt kilo mer än min helt klart lätta Techno Mono 100% Formula bom. Techno bommen är o sin sida inte fult lika styv som Aeron bommen, men den duger mer än väl åt mig.
John: HPL bommen är en hybrid har jag för mig, dvs den har kolfiber bakstycke, i övrigt alu. Det stämmer säkert att den har legat osåld rätt länge…Är den helt i kolfiber o priset är runt 4-5000 så är det en ett rimligt köp. Jag skulle dock köpt denna: http://www.surfstation.hu/webshop/boom/ProLimit-Team-Carbon-Monoqocue-2013-160210-cm-6395.html , under 3500 kr för en 100% kolfiber bom som sitter BRA på masten.
-
Stroppar är ett måste på Piraten. Utan stroppar är som att köra en 5-växlad bil men bara använda de 3 lägsta växlarna…
-
Haha…Ännu en ungrare*haha* Plankan verkar dock lovande…
PS: Deska betyder ”bräda” på ungerska, Deskaboard blir översatt då Brädabräda 🙂 -
Jag har Ascan med ”vanligt plastspänne” i två olika varianter, båda behöver justeras om rätt ofta. Tidigare hade jag vindsurfing.se med metallspänne ”ala spännband”, de gled aldrig, inställd längd hölls ”oavsett belastning”.
-
kinetic
Medlem8 september, 2014 vid 07:48 som svar på: need some weed fins suggestions for a 130L IsonicBrett: I will most likely make a copy of my Lessacher Formula Duo 40 cm this winter. It will be a slightly tweaked copy with a slightly thinner foil. If I can gather at least 3-4 more interested people (beside myself) the price will be approx 1600-1700 SEK including shipping. A friend of mine will make these copies, and he has made other copies for me, far better finish than Lessacher original, you can compare for yourself as I can show you a original ”SpeedWeed” and then the copy:).
I usually sail in Habo, with black sails unless its really really windy, then I’m using Gun-Sails. I can let you try my Formula Weed so you can decide wheter its good or bad yourself:)