

l3ll3
Forumsvar skapade
-
@Ludde_L 714024 wrote:
Masten ska vara 430 lång och förlängaren ska ha förlängningen 19, eller närmast uppåt
Skulle man inte lika gärna kunna ha en 460 mast i så fall?
-
Hehe, Conan 4-ever 😀
Tack sailortrash för finfin info. Uppskattas!
För att förstå det här med måtten upprepar jag dock luffrågan… Om den är 449 måste väl masten vara längre än 430 (eller står inte denna siffra för längden)?
-
Okej, men om luffen är 449 måste väl masten vara längre än 430 (eller står inte denna siffra för längden)?
Ang. min snurriga tråd så är det är två olika paket som jag skriver om här. Det första alternativet var en annons som jag svarade på och det andra är mitt egna suberba originalkit från 80-talet, som jag vill sparka liv i mha. en ny bom 🙂
-
@dr Masse 714006 wrote:
Varför vill du ha ett större segel?
Därför att det segel som jag redan har är på ca 6 kvm och jag vill kunna utvecklas :cool2:
När jag tittar närmare på annonsen här ovan blir jag lite fundersam. På en av bilderna står det Luff: 449 cm och Rec. mast: 430/21. Vad står /21 för?
-
Kanske… Skulle dock vilja ha ett lite större segel om jag trots allt måste spränga budgeten 🙂
-
@dr Masse 714000 wrote:
Och som på beställning:
Mja, inte direkt inom min budget 🙁
-
Norrköping… 1500-2000:- beroende på skick.
-
Jag har bevakat säljavdelningen större delen av sommaren, men jag kan inte påstå att det är många kompletta riggar som har dykt upp där. Jag kommer dock att fortsätta leta efter hela paket (både med och utan bräda), men jag vill samtidigt inte slänga det jag har ifall jag kan få även det att fungera för en billig penning.
-
Grejen är att jag redan har dem. Vill bara veta ifall de går att använda med en modern bom och mastfot?
-
Ok… om ny bom funkar till gammal rigg, hur blir det med mastfot/förlängare då (kom på att även den biten ska passa)? Är det samma diameter på en modern mast som på en gammal?
-
Det är ett hopplock av prylar (flera olika kombinationer). Vet inte vad det är för fabrikat och modeller, då det är en annons där säljaren själv inte vet 😉
Har dock även ett segel & mast som jag vet är från 80-talet. Går dessa att använda med en modern bom?
-
ok, det här med hel vs. delad mast då?
Undrar även hur det funkar med en nyare bom på en gammal mast… Passar den över huvud taget?
-
@HTN 713498 wrote:
http://www.blocket.se/alvsborg/Vindsurfing_komplett_paket_48373796.htm?ca=11&w=3
Inte så Freeraceigt kanske. Mer åt freestylehållet. Rätt så moderna grejer för ett helt ok pris.Japp! Den såg jag direkt, så jag kontaktade säljaren… Tyvärr är brädan bara på 80L 🙁
-
@tsss 713481 wrote:
Jodå, en rostig mutter ökar säkert värdet på din bräda!!
Kom igen, en gammal 20 kg tung pråm har enbart ett negativt värde. Ju fortare den skrotas desto bättre för din windsurfing. Att segla ”pråm” är ju kul när man vet hur ”the real thing” är. Du blir ju inte yngre så skicka pråmen till återvinniningen, den hindrar ju dig från att upptäcka hur kul detta kan vara…Ha ha! Tsss, dina råd blir bara bättre och bättre 😉
Det ena utesluter väl inte det andra? Du har säkert sett mina andra trådar (som du oxå har svarat i). Min plan är att skaffa ett någorlunda modernt kit, men samtidigt vill jag göra bef. pråm seglingsbar (för ett rel. litet belopp), om inte annat för att ha den som gästbräda. Om jag kommer över en hyfsad rigg till den har jag ju två seglingsbara brädor, som jag dessutom kanske kan växla riggar emellan… Jag får väl utgå ifrån att ditt icke-rostfria tips var ironiskt?!?
Svenne!!! Om du läser detta, kolla vänligen upp din mail och din webbutik…