Forumsvar skapade

Sida 127 av 164
  • mag

Medlem
    27 april, 2005 vid 12:55 som svar på: Mistral Razor

Razor är en lättseglad och bra vågbräda som funkar utmärkt i Sverige. Jag har kört 76? 81 och 89 liter på plattvatten, onshore och sideshore. Jag kan varmt rekommendera denna Mark Nelson designade bräda! Ang din fråga om segel så körde jag 5,8-5,9 på 81an och det gick bra i alla fall.
    /Magnus

• mag

Medlem
    27 april, 2005 vid 12:17 som svar på: Reflektioner, vågbrädor

Du har ju glömt AB+ brädorna i din uppställning. De har en ny “kort och bred” våglinje som heter Shockwave och finns i 72, 82 och 92 liter. 82an bör ju ligga perfekt för dig! Jesper har kört en del på Maui med dem och är supernöjd! Han kanske kan ge input till dig? Det är ju aldrig fel att köra på en bräda designad av vår egen vågkung Bringdahl! cool.gif
    /Magnus

• mag

Medlem
    27 april, 2005 vid 11:40 som svar på: segelkoll

Jag hade kört ungefär 4,7 5,4 och 6,5 om jag var i din situation. Stora glapp men klart hanterbara för en någorlunda van seglare.Det finns massor av segel att välja på.

/Magnus

• mag

Medlem
    26 april, 2005 vid 10:54 som svar på: JAHA!! VAR F!!!! SKA MAN FÖRSÄKRA SINA SAKER…..?

Jag har försäkrat AV!
    Håller med om din kalkyl och efter flera inbrott i källaren utan att de rört prylarna så undrar jag om surfprylar är så stöldbegärliga. Störst problem finns nog när man har dem på bilen eller i bussen utomlands typ. Men då gäller ju nästan inga försäkringar heller så jag har slutat försäkra och håller tummarna. Mast och bom går ju på garanti i många fall.
    /M

• mag

Medlem
    23 april, 2005 vid 21:32 som svar på: Stubbyn amigu 7’4″ generellt!

Jag körde ju på Maui så tryck i vågorna var det. Det var Josh bräda jag lånade men jag tror inte jag flyttade stropparna. Har du långa ben så kan du ju ha brett mellan stropparna, dvs både långt fram med framstroppen och långt bak med bakstroppen. Kan kännas ovant i början men är rätt schysst och allround.

Nu kör ju Josh rätt sällan på standardGU utan oftast på protocustom med nya shaper (som för övrigt de flesta proseglare) så att kolla på hur de har stropparna kan vara rätt misssvisande.
    /Magnus

• mag

Medlem
    23 april, 2005 vid 10:07 som svar på: Stubbyn amigu 7’4″ generellt!

Jag körde den förra säsongen på Maui och eftersom jag var lätt så satte jag stropparna långt bak för att kunna trycka ner kanten enklare och få mer tryck i sväng. Den sena planingen har alla lite problem med innan man har lärt sig tekniken, tror att basse hade samma erfarenheter. Du lär dig dock snabbt och den håller planingen i vindhål superbra med lite teknik. Det är trots allt rätt stor skillnad på en Gu jämfört med en traditionell så det vore ju konstigt om det gick på direkten.Superskön och enkel bräda att segla annars, i synnerhet här hemma.
    Lycka till!
    /Magnus

• mag

Medlem
    19 april, 2005 vid 18:43 som svar på: Stolar surfstollar.

Gryyym stol och som sagt oemotståndligt lockande för en stolsfetichist.
    Väldigt snyggt med trästringer.Lite svårpackad i bussen bara men det är ju ett I-landsproblem.
    /Magnus

• mag

Medlem
    18 april, 2005 vid 10:24 som svar på: Klagshamn igår!

SO är bäst för brisläge.
    /MAgnus

• mag

Medlem
    18 april, 2005 vid 10:24 som svar på: Lämpliga segelstorlekar på Oahu i sommar?

Är du inte så van vid vågor så ska du ta den stora brädan och de större seglena. Ofta byig vind 5,0-6,0 men fina vågor på sommaren. Kan vara jobbigt att guppa ut genom bryten med vatten till knäna. Har du RDM mast så ta med den då det är ett ganska grunt rev på sina ställen som gillar att käka master och bommar.

Är det sol så blir det ofta vind gäller.

Du kan ju alltid hyra småprylar på plats om det skulle blåsa järnet.
    /Magnus

• mag

Medlem
    15 april, 2005 vid 12:00 som svar på: Hur “plastar” man?

Jag håller med Adde. Köp begagnat någonstans, t ex på KVD. Plast är kletigt, hälsofarligt, jobbigt, svårarbetat om du inte har erfarenhet innan, stora ytor att spackla, förstärkningar etc och om du inte har massa tid över så missar du viktig tid på vattnet.Jag höll på att köpa ett täckt släp med plastkåpa på kvd för ca 4000-5000kr i fint skick.
    /Magnus
    /Magnus

• mag

Medlem
    15 april, 2005 vid 10:29 som svar på: Folkaexpert i Gbg?

Om dem är bra på att laga riktigt gamla bussar vet jag inte men Björlanda Bil o Maskin fixar lite nyare T4or i alla fall.
    /Magnus

• mag

Medlem
    15 april, 2005 vid 08:26 som svar på: Skåne i helgen?

Ta med er varma kläder, Skåne är kallare än här på Vkusten. ISKALLT! Jag är också sugen men ska börja bygga på bussen tänkte jag. Gislöv är inte så bra för ovana seglare tyvärr.
    /Magnus

• mag

Medlem
    14 april, 2005 vid 14:16 som svar på: Bra resmål för familj med 1-åring

Kul för er att ni hade bra på Maui!
    Det är väl Jesper som brukar säga att det är först då man är där i 3 månader som man får uppleva Maui på riktigt och kroppen och själen kommer in i rätt lunk.
    Spara, spara
    /Magnus

• mag

Medlem
    1 april, 2005 vid 12:29 som svar på: Bringdal tar hem dubbelelimineringen!

För ett ögonblick stod jag upp och skrek ut min lycka! laugh.gif

Och OM bara vågorna hade varit större så hade chanserna till avancemang funnits ett par steg men i mindre swell är det tufft att möta trickkillarna som vågar ladda i dessa förhållanden. frown.gif
    /Magnus

• mag

Medlem
    18 mars, 2005 vid 13:36 som svar på: Ni som är på/ska till Maui…

Jag tänkte åka dit november och jag vet att det är fler som planerar att åka. Och det är lika bra förhållanden då som nu i mars, dock säger Bringdal & Mackan m fl att det är mindre med folk på vattnet på hösten och det är ju en stor fördel att slippa trängas på Hookipa.
    Vi ses då istället helt enkelt! laugh.gif
    /Magnus

Sida 127 av 164
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums mag

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.