mag
Forumsvar skapade
-
Det är nog lugnt med hyrgrejor när ni väl kommer dit om det skulle behövas. Annars får du väl köpa nytt din stackare!
/Magnus -
Aj aj aj!
Om man tittar på storleken på Cityjets flygplan så förstår jag att de tvivlar. Vi åkte KLM, pga pris men även pga att de körde större plan från Landvetter till Amsterdam.Ni får ha en plan B som innebär att ni endast checkar in segel och packar bort brädorna till väntande bil.Fast jag tror och hoppas verkligen det löser sig på Landvetter!
Lycka till och ha en skön resa!
Magnus -
Erbjud några Euro extra i hyra om de fixar fram ett räcke!
Det kan kanske löna sig.
/Magnus -
Volymen har mest betydelse när du inte planar. Och det som gör att du planar tidigt är bottenformen, inklusive volymen. Bredd, konkaver, rocker, V, akterbredd, kantform påverkar mer än volymen anser jag. Bred bräda, typ stubbie kan du generellt köra mindre volym förstås.Men en centimeter bredd gör stor skillnad hit eller dit.
Men +5-15 liter om du inte är så van och duktig på att plana hjälper ju till. Du får större marginal och behöver inte bästa tekniken för att plana. För många liter påverkar snarare negativt när du blir duktigare på vågridning då du vill kunna få ner kanten och inte låta brädan påverka din åkning.
F Goya, Ploakow & Co kör ju med -10-20 liter ibland men har å andra sidan grym teknik och kör sällan med stora segel.
Alltså, din teknik är oerhört avgörande. Om du seglar onshore så krävs mer lättplanande bräda för att orka ta sig ut och över vågorna i låg fart. Vill du mest hoppa vill du ha en snabbare bräda som planar tidigt, vill du vågrida kanske du prioriterar andra egenskaper. Fenstorleken påverkar mer än du tror.
Etc etc.Var seglar du och hur duktig är du?
Jag kör med en liten +5 liter (3,5-5,0) och en större vågbräda +13liter (4,5-5,9) med olika fenstorlekar men jag har kört på +/-0 – +25 liter och haft hur kul som helst.
Testa inan du köper är mitt bästa råd. Eller snacka med någon duktig försäljare som vet hur du seglar innan du köper.Eller köp begagnat och byt ofta tills du hittar rätt, det gjorde jag förr.
Lycka till!
/Magnus -
Kolla Thule:s hemsida. De är dyra men har nog bäst koll på olika modelljämförelser.
/Magnus -
Illa!
Alt 1. Sådana där mjuka takräcken tänkte jag också på. Enda nackdelen är väl att taket kan tryckas in på mitten med mjuka räcken pga tyngdfördelningen, vilket nog inte är bra för plånboken. Sen repas kanske taket vilket också lär kosta kosing när ni ska lämna tillbaks bilen.Alt 2. Kan du inte köpa ett på plats så skulle jag nog ta med ett som passar hemifrån. Ni har ju möjlighet att få med många väskor på 4 personer (att bäras av 2 pers ). Kolla typ av dropplist innan bara.
Alternativ 3 är väl att lägga lite pengar på en större bil!
När ska ni åka?
/Magnus -
Det var många grymma bilder i det bildspelet.
Ja, med det bruna och kalla vattnet ser den verkligen elak ut! Men så har M väl ockås tagit fler liv än Jaws pga sin oberäknelighet? 3 riktigt duktiga surfare har dött där vad jag vet, kanske fler.
/Magnus -
De säljer bärplansfenorna på Maui, Hawaii i olika shoppar. Såg dock inga monterade på ws förra våren men tow-in brädor såldes monterat. Rätt dyra men skulle vara fränt att få prova.
/Magnus -
Filmade med Sony DCR PC105 förra året och den tycker jag är suverän. Liten med bra kvalitet på optik och färg. Köpte en 2x konverter så att zoomen blir 20ggr vilket räcker till allt jag har filmat. I vattnet har du ju ingen nytta av zoomen dock, du måste ha stativ när du zoomar in kraftigt ändå.
/Magnus -
S.O passar UTMÄRKT för oss som väger lite mindre (jag väger 65kg). Jag älskar vågridning och det är här som S.O framförallt visar sin styrka tycker jag. Men det funkar bra som freestyle och freeridesegel också. Om du riggar seglet som det är tänkt, dvs platt så slipper du vråldraget ala Search men det känns lätt att hålla i mycket vind och byig vind. Jag har aldrig provat Search men i alla tester jag läst (många tester blir det) i olika tidningar genom åren har det alltid utmärkt sig med MYCKET drag och bäst för tyngre seglare. Search är definitivt inget tjejsegel!
Diva är ännu mjukare och är antagligen det bästa för dig om du inte bara tänker åka vågor. Det släpper ut ännu mer i vindbyarna än S.O och är snällare mot ovana seglare. Och så slipper du att din sambo snor seglet hela tiden . Klart du ska ha ett eget segel. Det brukar finnas många begagnade segel hos Hot-Jeff och du kan köpa superfina 2003-2004-2005 för 1500-2000kr. Du kan alltså köpa 2-3 st segel med en gång.
S.O är nog den segellinje som ni skulle välja om ni endast vill ha EN typ av segel i bagaget.
/Magnus -
Grymt bra nivå på seglingen som sagt!
Och kul med alla dessa goa filmer från Svedala.
Nästan synd att jag var på Mauritius de veckorna!
Fast kanske ändå inte…
/Magnus -
Sök på Maui i resforumet, finns massor med inlägg.
I September är det oftare och mer vind än november och mindre, nybörjarvänliga vågor.
/Magnus -
Om du delar boende med andra surfare eller bor i minirum så har du råd med alla goa resmål, inkl Maui, på din budget. Det är säkert svenskar (om du står ut med dem) i både Sydafrika, Maui, WA, Brasilien osv under den perioden. Hitta folk att åka med och dra. Uthyrning finns på alla ställen men MAui har förstås oslagbart utbud. I nästan hela Europa blåser det som tusan i november men det är ju lite kallt då.
/Magnus -
Ja SF har drag!!!
S.O är helt klart bäst i sideshore av de 2. Men SF är bra i vågor självklart, det är ju ett HOT-segel! Det är bättre drag i SF än S.O och kanske något större vindregister. Båda tål dock mycket vind.Om du riggar S.O som det är tänkt, dvs plant, så har de inte bästa bottendraget. Men det är ju bara att rigga ett större segel så det har jag aldrig upplevt som ett problem.
Om du bara ska åka sidvindsvågor skulle jag nog köpa S.O. I Sverige och onshore skulle dock SF med större drag kunna visa framfötterna. Jag som är lätt älskar S.O i alla förhållanden!
/Magnus
-
Som tidigare sagts – en Toyota Hiace är grymt bra. Och det finns fler alternativ, speciellt om man vill ha högre eller längre eller billigare.
/Magnus