mag
Forumsvar skapade
-
Räkna med att det alltid är dyrare än du tror från början. Alltid något som ska fixas, byggas om, lagas, byggas till, köpas extra etc.
Lastbilsreggad 1996 lång
Skatt 2004 innan höjning 1000kr
Försäkring 6600kr men jag vet att andra betalar mindre
Besiktning 480krSka försöka regga om till husbil 2005 efter ombyggnation för att spara försäkring.
Har du ingen plats att mecka så får du räkna med en service med oljebyte per år, 1000kr.
Men sen tillkommer goa kamremmar, däck, oljebyte automatväxellåda till vår denna säsong så, 10.000kr till blir det nog minst.
/Magnus
-
Jag är kär!
Den är ju helt fantastiskt underbar! Med vågspaningslucka till taket!
Med en så fin buss kan man nästan lägga brädorna i släpvagn, annars saknar jag också brädförvaringen. Inte ens ministubbies skulle få plats utan att sabba den cooooola looken.
Jag hade inte budgeterat för en ny buss men detta får ju mina investeringsplaner de närmaste åren att helt haverera.
/Magnus -
Jag håller med, Hyr en kombi och köp takräcke, det verkar vara det enklaste. Att leta bil och komma iväg tar dyrbara surfdagar om ni inte har fixat det hemifrån så att en bil står startklar.
/Magnus -
Grymt bra initiativ grabbar!
Keep up the good work!
/Magnus -
Tack Staffan för komplettering av bildtexter mm!
Vilka mått har sängbredd, köksdel mm?
Du är ju lång så hur lång är er säng? Vi har kört med 190cm.
Ser fram emot fler bilder och en tjuvkik innan vi börjar bygga om vår buss i april.
/Magnus -
Klart intressant att se eftersom vi funderar på att modifiera vår inredning! Tyvärr vill jag ha in 3 brädor men jag tror det är att glömma, en bräda får nog ligga på taket när det är långresa med tjejen.
Hur högt är utrymmet under soffan/sängen?
Och hur mycket utrustning får du in där?
Var har du köket, permanent eller mobilt?Har du fler bilder så lägg gärna upp dem. Annars får jag väl komma förbi och kolla på den helt enkelt!
/Magnus -
Det ser VERKLIGEN lovande ut!
Vore det inte tusentals mil upp till er så hade jag kört vid nästa lovande prognos! Riktigt fina vågor det dära.Man får väl rigga en gammal avskriven utrustning när man ska ut där!
/M -
SÖDRA och till viss del östra Karibien har visst vind under dec – april, exempelvis på Barbados, Tobago, Margarita, Aruba etc. Passadvinden vandrar sedan uppåt under våren mot Cabarete etc. Vägorna är dock alltid större på vintern, förutom när hurricaneseason slår till i sept-nov.
/Magnus -
På Maui bildas INTE de brytande vågorna av sanstranden utan av korallreven. Utanför är det flera tusen meter djupt, för att sedan snabbt grunda upp till mindre än 3 meter eller mindre. Stranden finns bara längst in och har inget med vågorna att göra. Sen gör självklart som någon nämnde den långväga, sorterade och rena swellen med långa vågperioder sitt till för att skapa höjd och kraft.
Det finns dock vågor som bryter över sand och är riktigt fina runt jorden men inte på Maui vad jag vet.Men då har de långväga stormar och rätt riktning på swellen som grundförutsättning.
På Västkusten har vi några mil öppet vatten för vågorna att bildas på, på oceanerna har de hundratals, ibland tusentals mil! Lite skillnad.
/Magnus
/Magnus -
Den verkliga och buken i seglet sitter inte i alla fönster i ett segel, tvärtom endast insydd i enstaka sömmar på seglet. Det är alltså ofarligt att byta en hel del fönster så längen man måttar efter det gamla, söndriga förnstret, så att storleken blir rätt. Är det helt trashat så kan det vara svårt att mäta hur stort fönster som ska sys in.
Men en segelmakare borde ha koll på det om han vet lite om vindsurfingsegel. Blir det helkass få ni väl reklamera. För 400kr får ni ju inte ens ett segel från 1995. Laga dock inte ett segel som är sprött, solskensförstört och/eller utseglat, det är det aldrig värt.
/Magnus -
Stämmer bra!
Det är den lille fransosen Yann Quilfen (team Quicksilver) som är teamseglare hos AB+.Jo som sagt, tacka tusan att Tidal är bättre i 1,5 mast!!! Vad skulle man annars med den linjen till när man redan har Shock?
Jag kanske ändå skulle spara lite pengar till en Shock?
Börjar du bli ömtålig på äldre dar Jesper? Eller är det så att du kör i radikalare och radikalare förhållanden!
/Magnus -
Det där ser svårslaget ut vad gäller sten och vågstorlek! Inget man leker med i första taget. Fast den stora vågen på bilden ser otroligt inbjudande ut.
Fick du några vågor innan du blev spolad och trashade seglet?
/Magnus -
Är Pio en lättviktare lätt så talar ju det för att Shock kan vara rätt även för mig, trots en viss teknikdifferens mellan mig och Pio i seglingsnivå/kunskap!
Fast jag är ju kär i mina oldschool-edition-Tidal v1 så valet är svårt! Pest eller kolera!
Kör järn och akta fina näsan Jeppe!
/Magnus -
Fast på Maui kan lite “däng” innebära att halvt drunkna, knäcka masten, dumpa riggen och simma iland med brädan över grunda revet mot steniga stranden. Dvs både kostsamt och ohälsosamt, fast ibland bara helt, helt underbart! Inte som Lejet precis!
Men som Calle påpekade så är swellet mindre i april.
/Magnus -
Osis!
Min sambo är bara 157cm men hon kan faktiskt köra vår buss som är en Transporter automatare från 1996.Det är ju enklare om man kan slippa kopplingspedalen. Vi har förarstolarna som inte är snurrbara, med armstöd, och på svart stålställning. Kanske har du en annan stol? Batteriet sitter på andra sidan i vår buss men vi har en annan elbox under stolen.Att flytta stolen framåt skulle ju kunna vara en variant. Men det gäller att du får fast det i golvet så inte din tjej skjuts ut genom framrutan när ni krockar. Vi har airbag vilket kan vara bra när man ska sitta nära ratten.
Har ingen smart lösning på problemet tyvärr.
Magnus