Forumsvar skapade

Sida 131 av 164
  • mag

Medlem
    31 januari, 2005 vid 12:15 som svar på: 3.5??

Jag kör 3,4 och 4,0 glapp. Det går bra om du har liknande drag i dina segel.

Småsegel kan du ju köpa förra årets och spara en slant om inte linjen har uppdaterats en massa till detta året, vilket är föga troligt. Bara att köpa! laugh.gif
    /Magnus

• mag

Medlem
    30 januari, 2005 vid 20:50 som svar på: Naish Competition Wave 8’4″ 2002 och Torö

Jo, det glömde jag. Den är till salu för!

Och den accar snabbt och håller farten bra. Jag har provat många vågbrädor och denna är en av de snabbare, upp, iväg och i fart utan att för den delen bli en slalombräda. Det finns ett test från Windsurf 2002 som jag kan skicka. Tror att de skrev Holy shit! som inledning och de var otrolig imponerade.

Jag har kört RRDn i Åsa där det också är tätt mellan vågorna och det gäller att svänga på små ytor utan att tappa speed. Den klarar detta suveränt.
    /Magnus

• mag

Medlem
    30 januari, 2005 vid 20:44 som svar på: Normalvågis eller stubbie

Jag håller med.
    Bland annat skulle detta kunna stödjas av att EVOn får bra omdömen och den har förfinats längst tid medan nya “grönare” prototyper fortafarnde inte riktigt fattat vad det är som gör att en kort shap går bra. Det går ju som sagt inte bara att kapa rockerkurvan en halvmeter och tro att det löser sig. Som Calle skrev så är ju kurvan, bredd, konkaviteter fortfarande det som gör skillnaden mellan succe och fiasko. Och måste man ut med en kort bräda till 2005 så hinner man kanske inte med att testa tillräckligt många prototyper heller. Plus att teamseglarna helst seglar vanliga brädor och kanske inte kan ge rätt utlåtande till dem shapar brädorna. Det ligger många timmar, prototyper och tester bakom ett vinnande koncep! Och det finns mycket kvar att göra för att förfina vågbrädorna, tror jag.

/Magnus

• mag

Medlem
    29 januari, 2005 vid 17:39 som svar på: Hur nära stranden är ni igentligen på torö?

Ett hett tips är att åka dit när det är lågvatten i ostlig vind och kolla stenar innan du kör ut och förstig och fenan!

Kan det bli vind från sidan, dvs vind från fotografens foto-rikting optimalt så ser det annars riktigt lovande ut!

Kul att hitta nya potentiella “Toröställen”!
    /Magnus

• mag

Medlem
    29 januari, 2005 vid 17:33 som svar på: Spots på maui?

Du kommer kunna fråga en av alla svenskar som är på Maui i mars. Då får du bättre vägbeskrivning och kanske en lokal guide som kan visa var de grunda och vassa korallreven ligger och hur strömmarna går. Det ger mycket mer än en korrt beskrivning över nätet. Det blir minst 25st svenskar på plats i mars!
    /Magnus

• mag

Medlem
    29 januari, 2005 vid 17:26 som svar på: Naish Competition Wave 8’4″ 2002 och Torö

Du skulle kanske prova min RRD WaveOne Small (2002) med hälkuddar!

249 cm och 53,5 bred på knappt 80 liter. Det har en ganska rak rockerkurva och planar snabbt och är dessutom en ganska snabb bräda, vilket ger dig möjlighet till höga hopp. Den är kort och svänger på en femöring.

Perfekt för dig på Torö! Min bräda är i fint skick och jag tror inte du träffar någon som kört på dessa brädor och är missnöjd! Har kört 5,7 eller mindre segel på den.

Jämfört med Naishen som jag kört 8,4 är denna lättare att segla i chop och stabilare i svänger utan att förlora i snärtighet. Äldre Naishar kan kännas lite nervösa om man inte seglar rena vågor eller sideshore, speciellt för den mindre duktige. Robertos brädor däremot kännetecknas ofta av att de kan seglas av alla, oavsett nivå.
    /Magnus

• mag

Medlem
    28 januari, 2005 vid 12:02 som svar på: Normalvågis eller stubbie

Jag är inte helsåld heller!
    Jag kör också bara med RIKTIGA vågbrädor och inte stubbisar (mina vågisar traditionella men nya Quatro & AB+ på 238 och 242cm). Dock har jag provat korta brädor och en sak jag kan konstatera är att det hjälper den medelgode seglaren att höja sig en nivå eller två här hemma i småvågorna. Marginalen mot teknikmissar, dåligt segeldrag i sväng, vitvatten, genomsjunkning i sväng mm blir större.

Likheten med duktiga åkare som körde skärande svängar innan carvingen jämfört med den medelgode som aldrig gjort en skärande sväng är ganska slående. När till slut skidfabrikanterna förfinat carvingkoncepten så hoppade även de duktiga åkarna på och höjde sig även de några snäpp i tekniken.

Däremot du Staffan, Mackan och flera andra kan med er goda teknik köra järnet ändå! Och jag klarar mig bra ännu, tycker jag.

Och som någon kommenterade, vi är bara i början på utvecklingen av kortare brädor.
    /Magnus

• mag

Medlem
    28 januari, 2005 vid 08:47 som svar på: Normalvågis eller stubbie

Jag vet att Ola lastat på 5,6 och t o m 5,9 på 70-brädan men han har god teknik i lättvind. 5,3 är däremot inga som helst problem på 70:an. Han har kört 5,0 på 62:an också.

Om du dessutom kör 72l idag så skulle jag lätt välja 70 för att få roligare segling.Du kommer att plana tidigare med 70:an än din nuvarande bräda.
    /Magnus

• mag

Medlem
    28 januari, 2005 vid 07:37 som svar på: Objektiv för surffoto

Börja köp en konverter för det kommer du vilja ha ändå även om du köper 300 elller kanske 400. Sen kan du testa.

Det finns ibland begagnade 400 gråa proffsgluggar för under 10.000 (ibland med bildstabilisator), det är nog det rimligaste och mest prisvärda.
    /Magnus

• mag

Medlem
    27 januari, 2005 vid 12:15 som svar på: Windsurf i Juli

Vilken budget kommer ni att ha per person, 10.000 eller 30.000kr? Små budgetar utesluter ju dyra flygbiljetter. Vill ni åka bil, eller köpa en buss ihop och bo billigt kanske? Precisera önskemålen så kanske vi kan tipsa er.

/Magnus

• mag

Medlem
    27 januari, 2005 vid 09:20 som svar på: Normalvågis eller stubbie

Några generalistiska snabba svar!
    Ja, om du inte har lysande teknik så tar många stubbie sämre höjd än traditionella. Kan kompenseras med fenbyte mm men då blir brädorna tristare. Vågbrädor med små fenor tar iofs alltid mindre höjd om du inte som många tyvärr lägger på en 23-24 fen och förstör vågegenskaperna.

Ja, stubbie är långsammare än traditionella brädor. Mer våt yta som bromsar, jfr freestyle.Men spelar hastigheten någon roll måste du fråga dig?

Snart kommer du inte märka skillnad mellan trad och Evo, gränsen växer ihop. Evo påverkar de traditionella shaperna och tvärtom. Ytterligheter kommer dock alltid att finnas.

Vägridningen blir enklare och roligare för ickeexperten med stubbie, även i småvågor. Alla medelgoda seglare höjer sig nog ett snäpp, som med carvingskidorna. Experten märker ofta mindre skillnad i större vågor.

Det finns bara ett råd, vänta på tyska SURFs test och testa sedan själv till våren! Och ta en riktig funderare på var du kommer att segla 80% av tiden. Det är ju på hemmavattnet som den ska fungera bäst, eller hur!
    /Magnus

• mag

Medlem
    26 januari, 2005 vid 22:06 som svar på: AB+ importör?

Dunkerbeck seglar väl sittsele han också och honom lär ju ingen dissa på stranden heller!!! Det kanske är så att om man bara är lång och stor nog så kan man lugnt gå ut på Hookipa med sittsele. Eller?
    cool.gif

Vissa andra (jag) fegar ju ur med både Eurohjälm och Euroskor, och med en AB+ på fötterna. Aj aj!
    /Magnus

• mag

Medlem
    26 januari, 2005 vid 09:53 som svar på: Myten, Legenden, Kauli Seadi

När ni får se honom på Hookipa så ser ni ett lysande exempel hur den nya generationens vågridning ska se ut!!! Generationen efter Polakow månne?
    /M

• mag

Medlem
    26 januari, 2005 vid 09:49 som svar på: AB+ importör?

Ja just det! Jag har ju sagt att du ska köpa en mindre fena redan!!! Läser du inte konfen tillräckligt noga?????
    tongue.gif

Visst steg konfen ett par snäpp i och med Anders inlägg!!!
    /Magnus

• mag

Medlem
    25 januari, 2005 vid 16:09 som svar på: AB+ importör?

Vi kan ju alltid hoppas att det är så. Det senaste året har ju sett några nya shopar/nätshopar födas. Men det verkar tufft att få nån snurr på det så jag undrar om konkurrensen ökar i längden?
    /Magnus

Sida 131 av 164
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums mag

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.