Forumsvar skapade

Sida 140 av 164
  • mag

Medlem
    21 oktober, 2004 vid 08:27 som svar på: Kap Verde (igen…)

Ähhh, det ser ju heltrist ut. Dit vill man väl inte åka. Bara massa sand och vågor, inga mygg o regn, hagel o drivis, mellanöl o Konsum.

Stanna hemma i rusket istället – det är fostrande!
    /Magnus

• mag

Medlem
    20 oktober, 2004 vid 15:16 som svar på: Någon som testat/ äger JP RWW 83 l……

ALLA Brudarna på Maui tyckte den blå brädan var den klart snyggaste brädan de sett!!! Glöm inte imagen mot det motsatta könet! Kan du inte skryta med en vacker kropp kan du ju alltid skryta med brädan.
    smile.gif
    /Magnus

• mag

Medlem
    20 oktober, 2004 vid 15:14 som svar på: nu jäklar!

Småsugen!!!!
    Sista rycket för i år? Hoppas inte det men man vet aldrig nu när novemberkylan kommer.
    /Magnus

• mag

Medlem
    20 oktober, 2004 vid 15:12 som svar på: när byta gummijoint?!

Jag köpte en Streamlined innan Australien 1998 och den höll tills i våras då jag bytte gummi och köpte en till Streamlined mastfot. Och den har använts flitigt i vågor under dessa år. Några sprickor runt hålen men satt ihop bra. Fast i fortsättningen ska jag byta innan varje resa till ett riktigt vågställe, man vill fan inte dumpa riggen i offshore på revet o simma hem!
    Däremot fick jag elda lite på tamparna för att knutarna inte skulle gå upp, det hände första timmarna. Annars är det klart bästa foten o jointen som jag har testat.
    /Magnus

• mag

Medlem
    18 oktober, 2004 vid 07:37 som svar på: Transporter VR6 erfarenheter?

Sååååå mycket drar inte min buss!
    1-1,2 l/mil för 115hk bensin (1996)och polarens handikapputrustade 140hk (tung o 1997(?)) drar ca 1,2.

Jag kör ganska ekonomiskt men det gör inte polaren.

I 90km/h drar båda bussrna ca 1 liter.Gasa mindre och serva ofta.Grymma motorer som tål massor med mil.
    /Magnus

• mag

Medlem
    15 oktober, 2004 vid 07:48 som svar på: AB+

Vad väger konkurrenternas brädor i shopen?

Nej, färgen stämmer inte med deras andra brädor som jag tycker är grymt snygga. Undrar varför dessa är vita?

De kan ha ett annat skum med högre densitet i dessa vilket påverkar vikten negativt. Ett lätt skum gör många hekto skillnad men påverkar också hållbarheten på hela konstruktionen, en balansgång helt enkelt. När andra customtillverkare gör extremt lätta versioner (ex Quatro har 3 versioner med olika vikt) är det ofta skummet som ändras, förutom finare kolvävar mm. Men garantierna lämnas sällan för tyngre seglare eller hopp på dessa lättvarianter.
    /Magnus

• mag

Medlem
    14 oktober, 2004 vid 20:36 som svar på: AB+

Jotack, ingen bräda hade hållt för Jeppes hopp den dagen. De som såg hoppen, inkl foten håller nog med!

Jag skulle snarare tro att dessa brädor är bland de sista som gjordes, typ konkurslager som någon annan kommenterade. Så de håller troligen bättre kvalitet, annars tror jag inte att Marcus vågar sälja dem.

Angående vikten (jag har inte känt på dessa Varbergsbrädor själv) Men, Även traditionella produktionsbrädor kan skilja 0,5 kilo mellan samma bräda av samma produktionsleverans. Och den misstänksamme kunden frågar sig då- vilken av dessa man ska välja, en lätt eller den tyngre? Men det är en annan diskussion.

AB+ är dock gjorda mer hantverksmässigt och vikten borde därför skilja mindre om det inte är någon full kines som varit med och byggt. Vägde ni flera brädor när ni var i shopen?
    /Magnus

• mag

Medlem
    14 oktober, 2004 vid 12:58 som svar på: Takbox eller inte?

Ola har väl ingen mast längre än 400 och då passar väl samtliga skidboxar, breda som smala.

Takbox är kanonbra! Innan jag köpte bussen så körde jag med en ca 50-60cm bred fast jag hade endast segel i den. Masten spändes bredvis (430) och bommen ovanpå. Ska du ha bom i så får du kanske titta på en bredare variant om du inte bara har en smal vågbom.
    /Magnus

• mag

Medlem
    14 oktober, 2004 vid 08:47 som svar på: Bilder från Torö 13/9

Riktiga vågor traschar tyvärr alla segel, master och bommar! Inga fjösiga Apelviksvågor alltså. Men jag skulle tro att det är en bottenkontakt i kombination med en rejäl våg, eller? Något att skryta med för barnbarnen kanske?

En polare bröt alla lattorna på Maui i vintras i en rejäl våg, och jag undrar om inte öljetten slets ut ochså eller om det gick ett par hål i seglet. Han fick i alla fall simma hem.Och detta var ett riktigt förstärkt vågsegel.
    /Magnus

• mag

Medlem
    14 oktober, 2004 vid 08:40 som svar på: AB+

Tungt är aldrig bra men om de är grymt hållbara kan det ju kompensera en del. Man ser ju en hel del produktionsbrädor som har hoppats sönder eller spruckit både här och där. Vissa produktionsbrädor (även custom) ligger nog på ganska små marginaler hållbarhetsmässigt när de går ner mot 6 kg och t o m under 6. Även om de lärt sig en hel del om hur och var de ska förstärka extra och har extratjocka pads under stropparna. Lämnar SP garantier på dessa AB+?
    /Magnus

• mag

Medlem
    13 oktober, 2004 vid 20:57 som svar på: AB+

Inte så lite okunniga kommentarer från en “herr Anonym” !!!
    mad.gif
    Det var Anders Bringdal och Maurizio Ubaldi (känd shaper på Maui) som designade brädorna. Och de byggdes för hand i Kina i egen fabrik precis som custombrädor, efter att blocket frästs ut av en CNCfräs. Inte alls fulla med plast och spackel som en Cobrabyggd bräda alltså. Tyvärr var den första generationen inte så hållbar, de gjordes för lätta (under 5,5 kilo) och gick sönder. Nyare versioner håller bättre. Men tyvärr drabbades projektet pga av produktionsproblemen av lite brist på ekonomiska resurser och tyvärr är det nog de sista AB+ man får se på ett tag. Fast hoppas kan man ju.

De som köpt brädorna är otroligt nöjda kan jag meddela “herr Anonym”. Prova en så får du se. Om du vågar. Detta är riktiga vågbrädor för riktiga vågor och seglare!

Kolla fotona från Torö och filmer där bl a Jesper rippar järnet på en ab+. Eller fråga Rasmus Baltersen, dansken som seglade Jaws i vintras på en AB+ varför han valde en ab+. Eller killen som vann Gorge Games Freestyletävlingen i somras! Eller läs testen på Wave 77an i franska WS-tidningen från 2003. Eller fråga mig varför inte jag tänker byta vågbräda i år heller.

Skriv inte skit utan att ha belägg!
    /Magnus

• mag

Medlem
    12 oktober, 2004 vid 14:49 som svar på: Vikt på reseboardbag.

Lättare än Lars är nog svårt att packa!!! Grymt.
    /Magnus

• mag

Medlem
    12 oktober, 2004 vid 14:48 som svar på: Vad kostar det att köra flashiga prylar?

Grymt utförlig uträkningm, jag visste att man kunde lita på dig!

Nu fattas bara 42000kr som startavgift för att kunna hänga på det ekonomiskt fördelaktiga exemplet du beskrev. Eller 27000, dvs samma som kostnaden av en rätt rejäl surfresa två månader.Men jag har ju precis rest så jag kan ju shoppa istället! Fast spara först var det ja, det glömde jag. frown.gif
    /Magnus

• mag

Medlem
    12 oktober, 2004 vid 14:37 som svar på: FILMTAJM!!!!!!!!!

Kanske det var seeger, men körde han för Neil Pryde då?
    I vilket fall är 95kg seeger inte mycket mindre än Dunkans kroppshydda att få i skallen. Tror de är ganska jämnstora. Du får kolla rullen som sagt.
    /Magnus

• mag

Medlem
    12 oktober, 2004 vid 12:17 som svar på: Finns väl inget bryt som går av på SO i sydsverige

Vissa ställen får du aldrig höra talas om!!!
    shocked.gif
    Ut och leta själv så kanske du bli först!

/Magnus, ständigt på jakt efter nya bryt.

Sida 140 av 164
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums mag

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.