Forumsvar skapade

Sida 142 av 164
  • mag

Medlem
    8 september, 2004 vid 19:39 som svar på: Vart finns det perfekta plattvattensstället?

Gör som jag, åk dit 12 år efter studenten! Om du inte har för mycket hus, bil och villa att det varken blir tid eller pengar kvar.
    /Magnus

• mag

Medlem
    8 september, 2004 vid 13:40 som svar på: Vart finns det perfekta plattvattensstället?

Göra av med pengar är aldrig svårt! 😉
    Jag måste hinna beta av listan på vågor som jag ska ha seglat innan det är för sent pga ålder eller annat! Och listan är lång så det gäller att ligga i. cool.gif Nej men, jag har jobbat hela sommaren utan semester och haft lite utlandstraktamente så de pengarna ryker nu.

Bilder och historier från Mauritius lockar vekligen och det är en grym bonus att min sambo kan segla på samma ställe.

Alla jag känner som har varit där har gift sig tydligen och bott på all inclusive trista reservat. Men om man letar är det inte så dyrt som man kan tro. Och när vi kommer dit ska vi leta ännu billigare till nästa gång. Fast billigare resmål finns förstås.
    /Magnus

• mag

Medlem
    8 september, 2004 vid 08:29 som svar på: Vart finns det perfekta plattvattensstället?

Du får normalt segla minst 60-70% av dagarna med åtminstone 6,4 under dec-april.

Vågsannolikheten beror dels på vindriktining, det finns ett par olika rev beroende på vindriktn, och dels på swellriktning. Förutom detta så beror det som sagt på Nordatlantstormarnas förmåga att pumpa ner dyning. Vill man segla vågor ofta så ska man helt längre norrut i Västindien, Barbados eller Puerto Rico. Men enligt localsen så kan man får vågsegling många dagar i rad periodvis. Men lite mer osäkert för våg.

Levande koraller hjälper inte ens 7mm dykardräkt mot och infektionsrisken finns allt där. Man få ta det lugnt och köra safe.
    /Magnus

• mag

Medlem
    7 september, 2004 vid 21:03 som svar på: Vart finns det perfekta plattvattensstället?

Jodå,
    Tobago är grymt fint december till april. Freestyle med 6,0 i shorts, dock inte helt platt vatten men nästan, mest små vindchopp av frånlandsvinden. Vågor på revet 300-1km ut(obs! grunt och levande koraller) som kan bli superfina när atlantswellen orkar ända ner till Tobago. Du kan bo ganska billigt där och behöver ingen bil.

Mauritius kan jag ge rapport från om en månad då jag kommit hem. Kan nog också vara ett hett tips fast då mer fram mot april – november när vind- och vågstatistiken är bättre. Fast där är det dyrare och man behöver bil eller cykel+kärra.

/Magnus

• mag

Medlem
    7 september, 2004 vid 13:35 som svar på: Vart finns det perfekta plattvattensstället?

Inne i Lancelins stad kryper inte så många giftiga tingestar tror jag. Inte i Geraldton heller även om det ör mer på landet. Skaka bara dojorna och ev våtdräkt/shorts/rashguard innan eller använd flipflops! Klart Go stämning i WA.
    /Magnus

• mag

Medlem
    7 september, 2004 vid 13:31 som svar på: Äntligen, nya windsurf i hande(l)n!

Jag blir alltid skeptisk när endast TVÅ seglare presenteras som testare. Vore bra mycket mer intressant med någon 65 kilos o 90kilos förutom ett gäng 75-85 kilos. Varför har de inte ett större team? Kostar för mycket eller? Boards o SURF bjuder tar väl in ett gäng som får betela resan själva och medverka i testen, förutom ett gäng egna testseglare, har jag läst(?).

Men om man ska tro de TVÅ testarna så kan man nästan inte göra ett dåligt köp bland dagens vågbrädor vilket känns betryggande.
    /Magnus

• mag

Medlem
    7 september, 2004 vid 10:20 som svar på: Vart finns det perfekta plattvattensstället?

Flygbiljetter till alla kul ställen kostar från 7000kr till 10.000kr. Sydafrika ska ju ha en sjö med plattvatten. Capverde är schysst men inget att göra förutom surf så där står man nog inte ut nån längre tid. I sydafrika kan du väl glömma shorts pga kallt vatten.

Maui är aldrig fel! Är ni ett gäng så kostar det inte så mycket. Västindien har många bra ställen som det skrivit om på konfen.

Lancelin eller Geraldton i WA har bra kombination våg och freestyle och är inte så dyrt när du väl är där.

Jag har tyvärr inte tid att skriva om alla fina ställen just nu men det kommer nog fler tips.
    /Magnus

• mag

Medlem
    7 september, 2004 vid 10:07 som svar på: Nya leksaker, kolla EVO 62:an

SNOBB!
    Det där var väl tjaskigt. Bara för att hämnas drar jag till Mauritius på lördag, där fick du.
    😉 Magnus

• mag

Medlem
    2 september, 2004 vid 13:58 som svar på: Titthålsoperation på brädan????

Jag lagade en gammal Strapper vågbräda med Polyuretanlim, den orange flaskan med grön kork har jag för mig. Finns i alla byggvaruhus i 3-4 dl förpackning. Den expanderar lite lagom och blir inte för varm. Men jag borrade mindre än 10mm hål så att det inte skulle bli för mycket lim. Sedan la jag 2 lager S-glas med epoxy över hela det skadade området. Det blev stenhårt och höll ok.

Ska du lägga i epoxy så måste du ha microballonger annars har du vips lagt i ett halvkilo stenhård plast.

Annars är ett alternativ att fräsa/skära bort allt och lite till runt skadan, lägga dit nytt hårt skum och laminera
    över o under.
    /Magnus

• mag

Medlem
    2 september, 2004 vid 13:51 som svar på: Försäkringsfråga-Varning!!

Skittråkigt!
    Jag kollade detta för 5 år sedan då jag skulle till Australien. I Halmstad och Göteborg gäller det endast i Norden har jag fått veta. Någon annan resa har jag köpt en extra reseförsäkring hos något bolag (minns inte vilket)som täcker upp till 5000kr. Numera har jag ingen extra försäkring, det kostade 500kr/år att ha den hos LF om man har flera brädor.
    /Magnus

• mag

Medlem
    1 september, 2004 vid 07:52 som svar på: Film från läjet 28/8

Hur länge är ni på Mauritius?
    Vi drar också om två veckor.
    /Magnus

• mag

Medlem
    1 september, 2004 vid 07:46 som svar på: Ser ut att bli fint väder till SM i våg….

Ni får väl köra en inofficiell speedtävling. Låna ut era GPSer till dem som inte har och ge varje seglare 10 minuter att sätta högsta fart. Eller gör som på den gamla goda tiden, manuell tidtagning mellan två riktmärken. Sluta sura, kör järn! (bara ni håller er utanför ev SM -tävlingsområdet om det blir vind)Klart ni ska komma.
    /Magnus

• mag

Medlem
    31 augusti, 2004 vid 08:00 som svar på: RDM Ja ellel nej???

Vikten är samma för en fin SDM mast och en fin RDM, speciellt i toppen. Det är nog snarare den ökade diametern som gör att det blir en styvare balk, en liten ingenjör kan säkert räkna på det.

/Magnus

• mag

Medlem
    26 augusti, 2004 vid 12:01 som svar på: Riggning av Simmer CrossOver?

bottendraget kan aldrig jämföras med ett cambersegel. Men så är det också ett vågsegel du har köpt. Du kommer aldrig bli särskilt imponerad av bottendrag på dessa jämfört med slalom o race segel.
    /Magnus

• mag

Medlem
    26 augusti, 2004 vid 11:58 som svar på: VISION eller CROSSOVER??????

De är under 80kg och köper segel som ska hålla för en tvättmaskin och kunna seglas på typ Hawaii. Lite mer förstärkning i Vision. Marcus Bohman har väl kört på dem det senaste året också tror jag, körde Zone innan.
    /Magnus

Sida 142 av 164
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums mag

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.